علمی مهندسی

جام جهانی 2022 قطر + معرفی تجهیزات 3 استادیوم

qatar2022

جام جهانی 2022 قطر بیست‌ و دومین دورهٔ جام جهانی فوتبال است که از ۲۰ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۹ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در قطر برگزار می‌شود. این اولین جام جهانی است که کشوری از جهان عرب آن را میزبانی می‌کند، و همچنین پس از جام جهانی ۲۰۰۲، این دومین باری است که جام جهانی در آسیا برگزار می‌شود. این جام با هزینه تخمینی بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار در حال حاضر گرانترین جام جهانی است که تاکنون برگزار شده است. فرانسه با شکست ۴–۲ کرواسی در فینال جام جهانی ۲۰۱۸، مدافع عنوان قهرمانی است.

این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌است. با توجه به گرمای شدید قطر در تابستان، این جام جهانی از اواخر نوامبر تا اواسط دسامبر، در هشت ورزشگاه و در پنج شهر برگزار می‌شود و اولین دوره از این رقابت‌ها است که در ماه مه، ژوئن یا ژوئیه برگزار نمی‌شود.

دیدار افتتاحیه بین قطر و اکوادور در ورزشگاه البیت برگزار شد. فینال مسابقات در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲، مقارن با روز ملی قطر برگزار می‌شود. در اولین حضور خود در جام جهانی، قطر ۲–۰ شکست خورد و اولین کشور میزبانی شد که بازی افتتاحیه خود را باخت. پس از شکست در دو بازی ابتدایی خود، قطر حذف شد و سریع‌ ترین میزبانی شد که از مسابقات حذف می‌شود، و دومین کشور میزبان که نتوانسته است مرحله گروهی را پشت سر بگذارد.

 

جام جهانی 2022 قطر

 

انتخاب میزبانی جام جهانی 2022 قطر منجر به جنجال‌های بحث‌برانگیزی به ویژه در جهان غرب شد، که برخی از آن‌ها شامل رفتار بد قطر با کارگران مهاجر، سوابق ضعیف حقوق بشر، حقوق دگرباشان جنسی و اتهامات دیگر مربوط به ورزش‌شویی است. سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا مدعی شد که قطر برای کسب حق میزبانی تقلب کرد، و تاکنون دوبار اعلام کرده که دادن حق میزبانی به قطر یک «اشتباه» بود؛ در حالی که جانی اینفانتینو، رئیس فعلی فیفا، از میزبانی مسابقات در قطر دفاع کرده‌است.

همچنین عده‌ای دیگر اظهار کردند که آب و هوای طاقت فرسا قطر و فقدان فرهنگ قوی فوتبالی، دلیلی بر رشوه‌دهی برای حقوق میزبانی و فساد گسترده در فیفا است . این مناقشه به‌عنوان یک تضاد فرهنگی و جنگ تمدن‌ها بین اصول اخلاقی اسلام و هنجارهای سکولاریته دموکراسی آزاد غرب توصیف شد. برخی دیگر آن را نشان دهنده ژئوپلیتیک و کاهش نفوذ غرب در فوتبال دانستند.

زمان بندی جام جهانی 2022 قطر :

برخلاف جام‌های جهانی قبلی که معمولاً در ژوئن و ژوئیه برگزار شدند، جام جهانی ۲۰۲۲ در ماه‌های نوامبر و دسامبر برگزار می‌شود تا از گرمای شدید تابستان قطر جلوگیری شود. در نتیجه، جام جهانی به‌طور غیرعادی در میانه فصل‌های لیگ‌های داخلی فوتبال برگزار می‌شود که در اواخر ژوئیه یا اوت شروع می‌شوند،

از جمله تمام لیگ‌های بزرگ اروپایی، که موظف به گنجاندن وقفه‌های طولانی در برنامه‌های داخلی خود برای سازگاری با جام جهانی شدند. رقابت‌های بزرگ اروپایی برای جلوگیری از انجام بازی‌های گروهی در سال بعد، بازی‌های گروهی مسابقات مربوط را قبل از جام جهانی برنامه‌ریزی کردند.

برنامهٔ مسابقات در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۰ توسط فیفا تأیید شد. مرحله گروهی قرار بود از ۲۱ نوامبر با چهار بازی در هر روز آغاز شود. بعدها، برنامه با انتقال بازی قطر مقابل اکوادور به ۲۰ نوامبر تغییر یافت، پس از اینکه قطر با رای زنی فیفا را متقاعد کرد تا به تیم آن‌ها اجازه دهد مسابقات را افتتاح کند. در ۱۱ اوت، تایید شد که مسابقه قطر و اکوادور یک روز به جلو کشیده شده و اکنون به بازی افتتاحیه مسابقات تبدیل شده‌است، در حالی که مسابقه سنگال و هلند، که مسابقات را طبق برنامه اولیه افتتاح می‌کرد، به بازه زمانی آزاد شده، تخصیص داده‌شد.

 

جام جهانی 2022 قطر

 

بازی افتتاحیه جام جهانی 2022 قطر با حضور تیم ملی فوتبال قطر، در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۹:۰۰ به وقت محلی (UTC+3)، در ورزشگاه البیت برگزار شد. در مرحلهٔ گروهی، زمان شروع بازی‌ها (به وقت محلی) در ساعت‌های ۱۳:۰۰، ۱۶:۰۰، ۱۹:۰۰ و ۲۲:۰۰ متغیر خواهد بود. بازی رده‌بندی در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۲ در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه و فینال در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ در ورزشگاه ملی لوسیل هر دو ساعت ۱۸:۰۰ برگزار می‌شود.

مسابقات مرحلهٔ گروهی برای هر گروه به ورزشگاه‌های زیر اختصاص داده شده‌است:

حال نگاهی به تجهیزات استادیوم های جام جهانی 2022 قطر بیاندازیم تا بتوانیم موشکافانه تر در مورد آن ها به بحث و بررسی بپردازیم :

استادیوم های ورزشی جزء آن دسته از مکان هایی هستن که بیش ترین جذابیت و هیجان را برای دنیا به ارمغان می آورند. پیشینه یک استادیوم ورزشی به دو یا سه هزار سال برمی گردد و اهمیت صنعت سرگرمی در قالب ورزش را در زمانه ما افزایش می دهد. امروزه استادیوم های ورزشی جهان رویکردهای فوق مدرن و بسیار پیشرفته ای را اعمال می کنند. حتی استادیوم های ورزشی ایران هم در چند پروژه آخر خود (مانند استادیوم امام رضای مشهد) دارای شاخصه های طراحی بروز می باشند. امروزه طراحی استادیوم های فوتبال در اروپا بسیار مود توجه قرار می گیرد.

طرفداران زیاد رششته ورزشی فوتبال باعث شدند که روند طراحی، ساخت و حتی بازسازی استادیوم های فوتبال بسیار مورد توجه قرار گیرد. استادیوم های ورزشی قطر، استادیوم های ورزشی امارات، استادیوم های ورزشی چین و چندین کشور آسیایی مانند استادیوم های ورزشی اروپایی رویکردهای فوق مدرنی را برای طراحی در نظر گرفته اند.

طراحی استادیوم بزرگ جام جهانی 2022 قطر: کانسپتی ضعیف!

بله، درست خواندید: کاسه و چراغ آویز،کانسپتی بی نهایت ضعیف.
با نگاه به ویدئویی که قطری ها برای معرفی یکی از مهم ترین ورزشگاه های جام جهانی 2022 ارائه کرده اند، شاهد یکی از ضعیف ترین سناریوهای ایده به طراحی برای چنین زیرساخت بزرگی بوده ایم. دو کودکی که در یک روستای صحرایی با توپ بسکتبال بازی می کنند و به طور کاملا اتفاقی یک چراغ آویز سنتی و ظرف خرما تبدیل به ورزشگاهی بزرگ می شود. شک دارم نورمن فاستر و کارمندانش (که طراح پروژه محسوب می شوند) با تاثیرپذیری از این موارد سطحی و ساده انگارانه به چنین طرح جامعی رسیده باشند.

 

 

جام جهانی 2022 قطر

 

به طور معمول فرم یک ظرف با الگوی روی چراغ آویز می تواند در شروع شکل گیری یک پروژه نقش داشته باشد. اما بیان این موضوع به این شیوه بی نهایت حقیر و ساده لوحانه است. به طور معمول عوامل بسیار زیادی در طراحی مفهومی و کانسپت پروژه های فاستر نقش ایفا می کنند. به همین خاطر است نمی توان با چنین توالی و سناریوی ضعیفی در روند شکل گیری ورزشگاه کنار آمد. طبیعتا باید تعارف بهتر و غنی تری برای طراحی استادیوم فوتبال جام جهانی 2022 قطر وجود داشته باشد، یا تریلر بهتری برای برجسته سازی چنین کانسپت هایی ساخته شود.

مخصوصاً وقتی که یک زن و چند مرد قطری کنار یک مانیتور تاچ ایستاده و طوری تصاویر هولوگرام را تغییر می دهند که انگار این چند نفر معماری پروژه بودند. لذا شخصا فکر می کنم که تصاویر و رندرهای صامت پروژه بدون هیچگونه سناریو و یا تبلیغ تصویری قدرتمند تر از آن ویدئوی عجیب و غریب است که هیچ گونه سنخیتی با فوتبال، سادگی یا پیچیدگی آن ورزش و اهدافش ندارد.

اگر بخواهیم به خود فوتبال قناعت کنیم، کشورهایی مثل انگلستان، برزیل، ایتالیا، آلمان، آرژانتین، فرانسه، هلند، ژاپن و … نسبت به فوتبال احساس عمیق تر و غنی تری در مقایسه با قطر دارند. اگر بحث زیرساخت، ثروت و سنت طلبی باشد، همین کشورهای نام برده هنوز هم لایق ترین گزینه برای میزبانی به شما می روند و به طور قطع هر کدام می توانند هزاران ایده و کانسپت تاثیرگذار برای چندین ورزشگاه ارائه دهند. به همین دلیل است که هنوزم انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی برای اهالی فوتبال غیرقابل قبول است. بخصوص وقتی که عوامل تاثیرگذار در شکل گیری مهم ترین ورزشگاه جام جهانی 2022 قطر این کشور (کاسه و چراغ آویز) را دیدیم.

شرکت معماری نورمن فاستر و همکاران سال 2015 از بین چند گروه معماری بزرگ انتخاب شدند تا طراحی ورزشگاه اصلی جام جهانی 2022 قطر را بر عهده بگیرند. ورزشگاهی که قرار است دارای امکانات فوق پیشرفته سرمایشی و هایتک باشد، و نیاز تماشاگران برای فصل تابستان در مناطق گرم قطر پشتیبانی کند. ساخت این ورزشگاه در شهر تازه احداث لوسیل، و در 15 کیلومتری غرب دوحه قطر آغاز شده است. این ورزشگاه 80 هزار نفر گنجایش خواهد داشت.

نورپردازی در زیباتر جلوه دادن بهتر است تا از پروفیل های نور خطی استفاده کنیم , حال این سوال پیش می آید که نور خطی چیست و چه کاربردی دارد ؟

نور خطی چیست و چه کاربردی در استادیوم فوتبال جام جهانی 2022 قطر دارد ؟

حتما پروفیل دکوراتیو یا همان نور پردازی های ویژه و نور خطی مخفی ساختمان ها را دیده اید اما در این مقاله به توضیح این نور های خطی میپردازیم و انواع آن میپردازیم.نور خطی به عنوان نور خطی نما، نور خطی سقف، نور مخفی خطی ، پروفیل چراغ خطی و چراغ خطی نیز شناخته میشوند که انواع مختلفی دارند.

نور خطی محصولی است که بدنه آن از آلومینیوم و قسمت نور ده آن به صورت خطی میباشد. یک بدنه آلومینیومی و همراه ال ای دی تکنولوژی ساخت نور های خطی میباشد استفاده از آلومینیوم در نور های خطی به دلیل سبک بودن و توان حرارتی بالا  از دیگر آلیاژ ها و ماندگاری بالای آن در برابر شرایط مختلف میباشد.

نور خطی یکی از بهترین و بی نظیرترین تجهیزات نوری هستند که از کاربرد بسیار بالایی برخوردار بوده و امروزه نیز بسیاری از ساختمان های مسکونی و اداری برای ایجاد جلوه بصری بسیار فوق العاده در طراحی و دیزاین داخلی و خارجی خود، به دنبال استفاده از این محصولات هستند.

شما می توانید یک فضای بسیار دلپذیر و جذابی را به کمک این تجهیزات برای خود به ارمغان آورید. معماران و طراحان داخلی سعی بر آن دارند تا با استفاده از این تجهیزات، زیباترین و دوست داشتنی ترین فضا را برای شما به ارمغان آورند. شما نیز این فرصت طلایی و ایده آل را از دست ندهید و با کم ترین هزینه های ممکن، بهترین طراحی را برای ساختمان مسکونی و اداری خود به وجود آورده و احساس لذت بیشتری را داشته باشید.

 

جام جهانی 2022 قطر

 

حال که با این محصول آشنا شدید بهتر است بدانید که پروفیل دکوراتیو هم از خانواده ی پروفیل های نور خطی میباشد با این تفاوت که دیگر برای روشنایی کاربرد ندارد و ویژگی آن به استحکام درز ها و یا استفاده در رمپ و ساخت پادری آلومینیومی کاربرد دارد و البته برای حفظ ایمنی هرچه بیشتر و بهتر تماشاچیان در محیط ورزشگاه میتوان از انواع محافط کنج برای استیج تماشاچیان و محافظ ستون پارکینگ برای د اخل پارکینگ ورزشگاه استفاده کرد تا خسارات ناشی از برخورد ماشین ها با ستون های پارکینگ به حداقل برسند .

پس از معرفی مواردی که در طراحی و زیبایی و امنیت و ساخت یک ورزشگاه یا نمایشگاه کاربرد دارد حال به معرفی مواردی اشاره خواهیم کرد که در کنار زمین چمن استادیوم ایفای نقش اساسی در جمع آوری و هدایت آبهای سطحی بعد از شست و شو و نظافت استادیوم و بارندگی حین مسابقات بازی میکند.

گاتر چیست و چه کاربردی در استادیوم جام جهانی 2022 قطر دارد ؟

گاتر به کانال هدایت آبهای سطحی جوی و آبراه ه­ای پیش ساخته از جنس پلاستیک، استنلس استیل و یا بتن پلیمری بوده که جهت جمع آوری آبهای سطحی در محیط­های مختلف از جمله پارکینگ، خیابان های شهری، بزرگراه­ ها ، فرودگاه ­ها ، بنادر ، موتورخانه ، کف سوله کارخانجات، آشپزخانه صنعتی، دور استخر، بام، تراس، کارواش ، سرویس بهداشتی و …استفاده می­ شود گاتر میگویند .

برای معرفی هرچه بهتر انواع گاتر و آشنایی تخصصی با هریک از محصولات گاتر با ما در این مقاله همراه باشید. بطور خلاصه برای معرفی انواه گاتر میتوان به گاتر های پلی آمید , چدنی , پلی پروپیلن و گاتر فلزی اشاره کرد. با کمک این متن میتوانید به درستی برای خرید گاتر , خرید کانال پیش ساخته اقدام کنید. قیمت گاتر یا کانال هدایت آب به موارد بسیاری از جمله جنس و ساختار درپوش بستگی دارد.

 

گاتر

 

گریل نیز درپوش این کانال هاست که بسته به نوع کاربری و محل استفاده از گاتر می­تواند انواع مختلفی داشته باشد. در گذشته این مسیرهای آب در محیط­های ساختمانی با استفاده از سنگ، سرامیک و یا ملات و بتن ساخته می­شد که علاوه طولانی بودن زمان ساخت، فاقد کیفیت لازم بودند و نظافت آنها بسیار مشکل بود.

در گذشته زمانی که گاتر طراحی و تولید نشده بود , برای جمع آوری و هدایت آبهای سر ریز استخر و یا منازل از گریل استخر استفاده میکردند . روش نصب گریل استخر به این شکل است که ابتدا با سنگ و یا سرامیک جوب هایی طراحی و ساخته میشد که در عرض های استاندارد 14 , 18 , 20 , 25 , 30 سانت و با ساخت نبشی میتوان گریل استخر را نصب و روی آن قرار داد که البته این روش در حال حاضر با معرفی شدن گاتر تا حدود زیادی از جوب های سنتی یا ماسونری به علت استحکام و عدم آب بندی درست تا حد زیادی با گاتر جایگزین شدند و برای مشاهده انواع گریل ها و خرید گریل استخر فقط کافیست با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید.

همچنین درپوش­های این کانال ها اغلب سنگ های برش خورده یا سوراخکاری شده یا درپوش های آهنی بودند که به دلیل ساخت غیر اصولی دچار شکستگی و  تخریب می­شدند.

حال بعضی از استادیوم های قدیمی که به فکر بازسازی و استفاده از گاتر هستند با مشکل کف سازی رو به رو میشوند که باید با استفاده از جوب بتنی و نبشی 2*2 با عرض های استاندارد 13 و یا 20 سانت از درپوش گاتر استفاده کنند تا با هدایت آب باران و یا آب سطحی بعد از نظافت و یا شست و شوی استادیوم با مشکل آب گرفتگی مواجهه نشوند .

درپوش های گاتر بسته به محل استفاده انواع مختلفی از نظر جنس و ابعاد دارند. که به پیشنهاد کارشناسان ما درپوش با جنس پلی آمید به علت دارا بودن آنتی یو وی و استحکام بالا جهت عبور و مرور مکرر بازیکنان و کادر فنی تیم و گاها تماشاچیان مورد استفاده قرار میگیرند .

 

درپوش گاتر

 

حال به بخش مهم هر استادیوم میپردازیم که بیشترین ریزش آب و استفاده را دارا میباشد. سرویس های بهداشتی همواره پر رفت و آمد ترین بخش یک استادیوم میباشد که به علت ریزش مکرر آب جهت نظافت و شست و شوی دست ها در جهت هدایت و جمع آوری آب های ریخته شده در سرریز باید از کفشور خطی سرامیک خور در جهت هدایت و جمع آوری آبهای شست و شو و نظافت در بخش رو شویی و سرویس بهداشتی استفاده کنیم.

کفشور خطی در چه انواعی وجود دارند؟

در واقع کفشور خطی در دو مدل اصلی نقطه‌ای و کفشور خطی تولید می‌شوند. مدل‌های نقطه‌ای همان‌هایی هستند که در همه خانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی و طراحی‌های قدیمی وجود دارد که به شکل مربع کوچک یا دایره روی زمین وجود دارند و روی آن‌ها درپوش گذاشته می شود.

کفشور خطی، کفشورهایی هستند که به شکل مستطیل‌های بلند و باریک روی زمین گذاشته می‌شوند؛ تا آب‌ها را در فضای بیشتری جمع آوری کند.

کفشور خطی خطی معمولاً از جنس استیل ساخته می‌شوند و طول آن‌ها نهایت تا یک متر است. در زیر این کفشورها قسمتی در وسط آن قرار دارد که آب آن جا جمع می‌شود و در نهایت به فاضلاب سرازیر می‌شود.

لازم به ذکر است که کفشور خطی در طول و عرض‌های متفاوت برای کاربردهای گوناگون و سطوح مختلف طراحی می‌شوند.

آوری آب در محوطه های مختلف ساختمان از جمله حمام , سرویس های بهداشتی و آشپزخانه ها کاربرد دارد. کف شور خطی انواع مختلفی دارد که برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

کفشور خطی سرامیک خور ( کفشور خطی کاشی خور ) و انواع کفشور خطی سنگخور برای سرویس های بهداشتی به خصوص کف حمام و زیر دوش کاربرد دارند.

مزیت این کفشورها زیبایی بصری از نظر معماری فضا و تخلیه آب در مدت زمان بسیار کمتر است. معمولاً برای حمام از کفشور خطی تمام استیل استفاده می شود. البته انواع کفشور خطی پلاستیکی (پلیمری) نیز در حمام و سایر فضاهای ساختمان کاربرد دارد.

ابعاد کفشور خطی بسته به کاربری و محدودیت های فضای مورد استفاده می تواند متغیر باشد، حتی امکان تولید کفشور خطی ایرانی در سایزهای دلخواه در طول , عرض و آکس متناسب با درخواست مشتریان نیز هست.

 

کفشور خطی سرامیک خور30کفشور استیل استیل304 پرشین گاتر کفشورخطی مشبک سرامیک خور

 

انواع کفشور خطی و نقطه ای :

از انواع کفشور خطی می توان به کفشور استیل سرامیک خور، کفشور خطی صنعتی، کفشورهای مخصوص پارکینگ با انواع درپوش چدنی یا پلاستیک فشرده و کفشور های نقطه ای و… اشاره نمود.

 

1212کفشور استیل استیل304 پرشین گاتر کفشورخطی مشبک سرامیک خور

 

کفشور خطی سرامیک خور در سایزهای زیر به صورت استاندارد موجود است:

  • کفشور خطی سرامیک خور تمام استیل 6.5*30
  •  6.5*40
  •  6.5*45
  •  6.5*60
  •  6.5*80
  •  6.5*90
  •  6.5*100
  • کفشور خطی با بدنۀ پلاستیکی و گریل استیل 12*100 (ماژولار)
  •  15*100 (ماژولار)

حالا در پایان این مقاله و پس از مطالعه ی آن به موارد مهمی که در جهت ساخت و طراحی صحیح استادیوم های ورزشی و باشگاهای فوتبال در جام جهانی 2022 قطر به صورت دقیق اشاره شد و راه کارهایی جهت بالا بردن سطح کیفیت و استاندارد های آن آشنا شدید.

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *