علمی مهندسی

راه حل خشکسالی در ایران پیدا شد صرفه جویی تا 85 درصد!

2NhNmNjMGMzO

راه حل خشکسالی در ایران از زبان متخصصان دانش بنیان !

راه حل خشکسالی در ایران , مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی با بیان این که چالش کم‌آبی با روش‌ های فناورانه و مدیریت صحیح منابع حل شدنی است، راه حل خشکسالی در ایران را به اختصار اعلام کرد.

توسعه فناوری آب‌های ژرف :

عمیق‌ترین و بزرگترین حوضه آرتزین جهان به وسعت یک میلیون و هفتصد هزار کیلومتر مربع قرار دارد. عمق این حوضه حدود ۳۰۰۰ متر بوده و دمای آب خروجی از آن بین ۳۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد تغییر می‌کند. دانشمندان حجم ذخیره این آبخوان را حدود ۶۴ هزار و ۹۰۰ میلیون مگا لیتر تخمین زده‌اند. امروزه آب‌های ژرف گب (GAB: Great Artesian Basin) منبع اصلی تامین کننده آب شرب در استرالیا محسوب می­ شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری لیبی را نمونه‌ای دیگر از کشورهای توسعه دهنده فناوری آب‌های ژرف دانست و گفت: این کشور یکی از کم‌بارش‌ترین و خشکترین مناطق جهان است. حتی مکان‌هایی در آن وجود دارد که دهه­ های متوالی رنگ یک قطره باران را به خود ندیده‌اند.

مدیریت مصرف آبهای شیرین سطحی :

در مدیریت آبهای سطحی لازم است تا بصورت یکپارچه از تمهیدات سازه ­ای و غیرسازه ­ای استفاده شود. در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله ایران و بیشتر در مناطق پر باراش مانند غرب , شمال و شمال غربی ایران بیشتر سرمایه­ گذاری­های انجام شده به روش­های سازه­ای اختصاص داده شده­ است. تا بصورت قابل توجهی از تبخیر آب شیرین سطحی در مقادیر زیاد از اصراف آن در مناظق شهری و روستایی تا 85 درصد جلوگیری شود.

مدیریت آبهای سطحی با استفاده از گاتر (کانال پیش ساخته هدایت آب های سطحی) :

گاتر و کانال جوی و آبراه ه­ای پیش ساخته از جنس پلاستیک، استنلس استیل و یا بتن پلیمری بوده که جهت جمع آوری آب­های سطحی در محیط­های مختلف از جمله پارکینگ، خیابان های شهری، بزرگراه­ ها ، فرودگاه ­ها ، بنادر ، موتورخانه ، کف سوله کارخانجات، آشپزخانه صنعتی، دور استخر، بام، تراس، کارواش، سرویس بهداشتی و …استفاده می­ شود. گریل نیز درپوش این کانال هاست که بسته به نوع کاربری و محل استفاده از گاتر می­تواند انواع مختلفی داشته باشد.

ازویژگی­های گاتر مناسب میتوان به استحکام آن با توجه به دفن گاترها در بستر و فشارهای ناشی بارگذاری، استحکام آن­ها بسیار حائز اهمیت می­باشد.

نصب آسان سبب کاهش زمان و هزینه خواهد شد.این قطعات باید دارای طراحی مدولار و چند پارچه باشند و علاوه بر آن با حداقل امکانات و وسایل جانبی بتوان آن­ها مونتاژ و سرهم کرد. ویژگی­هایی مثل اتصال کشویی، قابلیت اتصال از جوانب، داشتن خروجی لوله در طرفین و کف، داشتن ته بند و … سبب می­شود استفاده و نصب یک کانال آسان باشد.

با کمک این متن میتوانید به درستی برای خرید گاتر , خرید کانال پیش ساخته اقدام کنید.

قیمت گاتر یا کانال هدایت آب به موارد بسیاری از جمله جنس و ساختار درپوش بستگی دارد.

راه حل خشکسالی در ایران

انواع گاتر پیش ساخته از نظر مقاومت وزنی :

بر اساس استاندارد EN1433 اروپا کانال پیش ساخته به 3 دسته طبقه بندی می شوند.

کلاس مقاومت وزنی A15 : کانال پیش ساخته دسته بندی شده در این کلاس مقاومت وزنی تا یک و نیم تن مقاومت دارند و برای محوطه های با تردد عابر پیاده درساختمان های مسکونی کاربرد دارند.

کلاس مقاومت وزنی B125 : این کلاس مقاومتی تحمل وزن اتومبیل را دارا است. برای پارکینگ های مسکونی یا کارخانجاتی که لیفتراک های سبک با چرخ باد شده تردد دارند می توان از این کلاس مقاومتی استفاده نمود.

کلاس مقاومت وزنی C250 : این کلاس مقاومت وزنی برای رمپ ورودی پارکینگ ها و فضاهای صنعتی مناسب است. گاترهای کلاس C250 تا بیست و پنج تن تحمل بار به ازای محور تایر باد شده دارند.

درپوش گاتر چیست و چه جنسی دارد؟

درپوش گاتر به سطح رویه ی گاتر گفته میشود که باعث جهت دادن و هدایت آب به داخل کانال میشود و در عرض های 10 و 13 و 20 سانت در جنس های (پلی پروپیلن , پلی آمید , ای بی اس , چدن و استیل قابل تولید میباشند)

استفاده از گاتر با درپوش مناسب جهت جمع آوری آب های سطحی بهترین راه برای راه حل خشکسالی در ایران میباشد.

با استفاده از این بلاگ میتوان به درستی برای خرید گاتر , خرید کانال پیش ساخته اقدام نمود.

قیمت گاتر و کانال به جنس درپوش آن بستگی دارد.

راه حل خشکسالی در ایران

انواع کانال پیش ساخته از نظر ابعاد :

کانال های پیش ساخته در سایزهای مختلف تولید می شوند. به طور کلی ابعاد  به شرح ذیل می باشد:

  • عرض 10 و ارتفاع 5 سانت
  • عرض 13 و ارتفاع 6 سانت
  • عرض 13 و راتفاع 8.5 سانت
  • عرض 13 و ارتفاع 11 سانت
  • عرض 20 و ارتفاع 14 سانت
  • عرض 20 و ارتفاع 16 سانت

کاربرد گریل استخر در صرفه جویی آب های شیرین سطحی :

گریل یک نوع گریتینگ گاتر یا درپوش گاتر می باشد. که روی کانال (جوب به روش سنتی یا ماسونری) های آب دور استخر یا جکوزی جهت جمع آوری آبهای سر ریز استفاده میشود و انواع و اقسام مختلفی دارند که بسته به مواد تشکیل دهنده اولیه به دو گروه گریل استخر مخصوص فضای داخلی و خارجی تقسیم میشوند. جنس این گریها عمدتا ای بی اس یا پلی پروپیلن می باشد که رنگ ابعاد و طرح های متفاورتی دارند. استفاده از گریل با عرض مناسب جهت جمع آوری آب های سطحی بهترین راه برای راه حل خشکسالی در ایران میباشد.

راه حل خشکسالی در ایران

گریل استخر معمولا چه جنسی دارد؟

  • گریل استخری با جنس پلی پروپیلن ( PP ) عمدتا در فضای سرپوشیده و به دور از نور آفتاب مورد استفاده قرار میگیرند.
  • گریل استخری با جنس ای بی اس ( ABS ) عمدتا در فضای باز و رد معرض نور آفتاب مورد استفاده قرار میگیرند و به علت دارا بودن آنتی یووی مخصوص محیط باز تولید میشوند.
  • استیل (304)

استفاده از گریل استیل با عرض مناسب جهت جمع آوری آب های سطحی بهترین راه برای راه حل خشکسالی در ایران میباشد.

انواع گریل استخر بر اساس محل استفاده :

 گریل استخری تک پین (تک پل) :

گریل های استخری تک پین (تک پل) مناسب برای استفاده در کنار جکوزی و یا استخری با ساختار منحنی کاربرد دارند و از قسمت فروشگاه میتوان با انواع و ابعاد ( طول – عرض – ارتفاع )دقیق آن بیشتر آشنا شوید.گروه گریل استخری طرح استپدار – جنس پلی پروپیلن (pp) مناسب استفاده در محیط سرپوشیده و دارای ساختار منحنی.

 گریل استخری دو پین (دو پل) :

گریل های استخری دو پین (دو پل) مناسب برای استفاده در کنار جکوزی و یا استخری با ساختار راست و نود درجه بدون منحنی کاربرد دارند و از قسمت فروشگاه میتوان با انواع و ابعاد ( طول – عرض – ارتفاع ) دقیق آن بیشتر آشنا شوید.

 گریل استخری سه پین (سه پل) :

گریل های استخری سه پین (سه پل) مناسب برای استفاده در کنار جکوزی و یا استخری با ساختار راست و نود درجه بدون منحنی کاربرد دارند و از قسمت فروشگاه میتوان با انواع و ابعاد ( طول – عرض – ارتفاع ) دقیق آن بیشتر آشنا شوید.

به معرفی 3 محصول پر فروش از گریل ها بپردازیم :

  1. گریل های طرح آجدار در عرض های 14 , 18 . 20 .25 .30 سانت
  2.  گریل های طرح فنری در عرض های 18 , 20 ,25 ,30 سانت
  3. گریل های طرح استپدار در عرض های 18 , 20 , 30 سانت

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *