تجهیزات آبی, علمی مهندسی, گریل استخر

2 روش نصب گریل استخر + گریل مناسب برای هر فضا

روش نصب گریل استخر

روش نصب گریل استخر (pool grating installation)

در این مقاله به صورت تکمیلی به روش نصب گریل استخر خواهیم پرداخت . به بیان ساده و به صورت کلی ، سریع ترین و ساده ترین روش نصب گریل استخر به این صورت است که ابتدا متناسب با ابعاد استخر و گریل استخر خریداری شده از پرشین گاتر و با استفاده از سنگ یا سرامیک ، جوب دور استخر را به روش سنتی طراحی و اجرا کرده و سپس با استقرار نبشی متناسب با ابعاد گریل استخر محل نصب گریل استخر را مشخص می کنیم ، سپس گریل های استخر را به صورت صحیح بر روی نبشی قرار داده و به یکدیگر متصل کرده تا تمامی سطح جوب را پوشش دهد .

 

روش کلی نصب گریل استخر

اولین روش به این صورت است که ابتدا با توجه به ابعاد استخر خود (استخر خانگی و یا عمومی) که از اهمیت ویژه ای برخوردار است جوب دور استخر را می سازیم ، در هنگام ساخت جوب باید به ابعاد استخر توجه داشته باشیم ، به علت اینکه استخر های خانگی عمدتا از ابعاد کوچک تری در طول ، عرض و عمق نسبت به استخر های عمومی برخوردار هستند .

بنابراین آب سر ریز کمتری دارند و یا برخی از استخر های ساخته شده در منازل شخصی و یا برج های مسکونی ، از روش تخلیه آب به صورت مکش از کف یا دیواره استخر بهرهمند هستند. بنابراین جوب ساخته شده دور استخر شخصی از استخر عمومی در عرض و عمق کمتری برخوردار می باشد .

گریل استخر چیست و چه کاربردی دارد

ابتدا این سوال پیش می آید که گریل استخر چیست و چه کاربردی دارد ؟ به طور خلاصه گریل استخر به مجموعه ای از نوارهای باریک متصل بهم از طریق پین و از جنس پلاستیک یا استیل که در دور استخر استفاده می شود گریل استخر گفته می گویند که با کمک آن لبه‌ های استخر را می پوشانند تا مانع از لغزش شنا گران و ایجاد ایمنی به هنگام خروجی از استخر شود .

از گریل استخر به عنوان درپوش کانال های هدایت آب های سطحی هم می توان استفاده شود تا مانع از ورود اجسام غیر ضروری به داخل جوب (کانال) شود . عمدتا جنس گریل استخر از پی وی سی و در برخی موارد از استیل با آلیاژ 304 یا ورق گالوانیزه می باشد تا استحکام بیشتری در برابر تردد نفر یا تابش آفتاب داشته باشد .

جنس جوب دور استخر و شکل ظاهری

جوب دور استخر ها عمدتا از سنگ یا سرامیک ساخته می شوند که عموما به شکل مستطیل و ساختار جوب اجرا شده دور جکوزی ها به صورت دایره ای یا نیمه دایره ای می باشند . از این رو با توجه به شکل هندسی جوب ها ، عرض دهانه ، ارتفاع جوب و ابعاد نبشی ، باید از گریل استخر متناسب با آن استفاده شود تا به هنگام نصب گریل استخر به مشکلی برنخوریم .

 

گریل استخر گریل استخر ارزان خرید گریل استخر

در خرید و نصب گریل استخر متناسب با جوب به چه مواردی باید توجه داشت

گریل های استخر (Pool grating) با توجه به ابعاد استخر و میزان حجم آب سر ریز در ابعاد گوناگونی تولید می شوند ، اما به صورت استاندار گریل های استخر در عرض های 14 ،18 ، 20 ،25 و 30 سانتی متر و عموما با رنگ سفید و یا سفارشی از مواد اولیه درجه یک و غیر بازیافت شده از جنس پلی پروپیلن (Polypropylene) یا ای بی اس (Acrylonitrile butadiene styrene) درجه یک ساخته می شود .

به این مورد می توان اشاره کرد که یکی از مزایای استفاده از مواد اولیه درجه یک در هنگام تولید گریل استخر مقاومت و استحکام بالای آن در برابر سخت ترین شرایط آب و هوایی (تابش نور خورشید ، ضربه خوردن ، تردد بالا و …) و از نظر محیطی استحکام بالایی در برابر پوسیدگی ، تغییر رنگ یا لایه لایه شدن دارند .

حتی در برابر ضربات مکرر با چکش سنگین نیز ظاهر خود را حفظ می کند. همچنین گریل های استخری در برابر خرد شدن و ترک در برابر تابش نور خورشید و اشعه یو وی (Ultraviolet) ، خوردگی بر اثر استفاده از شوینده ها و مواد اسیدی و در صورت برخورد با مواد شیمیایی سخت مانند کلر (pool chlorine) بدون تغییر در رنگ و شکل باقی می ماند. علاوه بر این، گریل استخر در برابر تابش نور خورشید و یا تابش یو وی مقاومت می کند و مات یا کدر نمی شوند.

در متن بالا به استاندارد های کلی که در روند تولید گریل استخر باید توجه شود اشاره کردیم . اما حال با توجه به کانال طراحی و ساخته شده دور استخر ، جکوزی و یا حوضچه آب سرد می پردازیم. همانطور که پیش تر اشاره شد کانال های ساخته شد در دور استخر ها عمدتا به شکل هندسی مستطیل و از زاویه های راست برخوردار هستند که همین موجب می شود تا انتخاب گریل متناسب با این نوع جوب بسیار راحت تر و همچنین نصب گریل استخر در این نوع از جوب های سنتی در مقایسه با دیگر اشکال هندسی استفاده شده در جکوزی ها بسیار ساده تر و سریعتر باشند.

به هنگام نصب گریل استخر به چه مواردی باید توجه داشت

به هنگام خرید گریل استخر و نصب گریل استخر باید به این نکته توجه داشت که از گریل استخر با جنس ای بی اس برای نصب گریل استخر در فضای روزباز و همچنین از نصب گریل استخر با جنس پلی پروپیلن برای فضای سرپوشیده نیز استفاده شود . البته به این نکته مورد اهمیت می باشد که گریل استخر با جنس ای بی اس می توان هم در فضای روباز و هم در فضای سرپوشیده نیز نصب شود .

گاتر آبرو جایگزین نصب گریل استخر

امروزه و با پیشرفت روز افزون علم و فنون مهندسی و ترکیب آن با هنر و طراحی ، جوب های سنتی که پیش تر با سنگ و سرامیک می ساختند جای خود را به کانال آبرو پیش ساخته شده که به آن ها گاتر می گویند دادند و انواع مختلفی دارند که نصب گاتر از نصب گریل استخر به مراتب ساده تر می باشد و شامل صرف هزینه کمتری می شود .

از این رو جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به گاتر آبرو مزایای نصب گاتر نسبت به نصب گریل استخر و انواع گاتر ، نوع کاربری و محل مورد استفاده آن ها به مقاله های مربوطه مراجعه فرمایید. قابل ذکر است که گاتر ها از لحاظ آب بندی ، هزینه و زمان ساخت بسیار به صرفه تر از نصب گریل استخر هستند .

اما با این وجود و با توجه به طیف گسترده در ابعاد ، رنگ بندی و مواد تشکیل دهنده گریل های استخری ، جوب های سنتی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند . همچنین ساختار گاتر آبرو به هنگام اجرا به صورت خطی یا خطوط شکسته می باشد ، و از ساختار های دایره ای و نیم دایره ای به علت قطعات نری و مادگی که به صورت 50 سانتیمتری داخل یک دیگر مونتاژ می شوند محروم می باشند .

در نتیجه نمی توان از گاتر آبرو دور استخر یا جکوزی ها با ساختار دایره ای و نیم دایره ای بهرمند شد . همچنین باید به این موارد توجه داشت که نصب گریل استخر و اجرای آن نسبت به نصب گاتر آبرو بسیار سریعتر می باشد اما استحکام و کارایی گاتر آبرو از نظر آب بندی از استحکام بالاتری برخوردار هستند .

 

گریل استخر خرید گریل استخر خرید گریل استخر ارزان خرید گریل مشهد

 

روش ساخت جوب جهت نصب گریل استخر

ابتدا با توجه به ابعاد و نوع استخر اندازه جوب مورد نظر در کنار استخر و یا جکوزی را تعیین کرده و سپس به صورت ماسونری با سنگ یا سرامیک طراحی کرده و کف و دیواره آن را می سازیم و به سمت کفشور شیب می دهیم تا آب به صورت کامل در کمترین زمان ممکن تخلیه شود  و با استفاده از ملات و سیمان به آب بندی درزهای کف و دیواره ها می پردازیم البته قابل ذکر است که در این روش به صورت سنتی احتمال شکستن و کدر شدن کاشی بسیار بالا می باشد از این رو از پیشنهاد ما استفاده از کانال آبرو (گاتر) می باشد .

با توجه به طول و عرض استخر مورد نظر عرض جوب های سنتی معمولا از 10 یا 14 سانتیمتر به بالا می باشد تا جواب گوی حجم آب سر ریز استخر بر اثر شیرجه زدن و ریختن آب از بدن ورزشکاران هنگام خروج از استخر می شود تا دچار بروز مشکل نشود.

بعد از ساخت جوب با سنگ و کاشی و رعایت شیب بندی آن به سمت کفشور و همچنین آب بند کردن تمامی جوب با سیمان و قیر گونی باید برای جوب خود نبشی متناسب با گریل خریداری شده طراحی و تعبیه کرد که ارتفاع و عرض قسمت نشیمن گاه آن به صورت استاندارد باید حداقل 1 تا 2 سانتی در نظر بگیریم به این علت که عمدتا ارتفاع تمامی گریل های تولید شده 2 سانتی متر و بعضا تا 2.5 سانتیمتر ارتفاع دارند ، تا بتوانیم گریل استخر خود راه بر روی نبشی قرار داده و از آن استفاده کنیم. در روش نصب گریل استخر اگر نبشی قرار ندهیم گریل داخل جوب می افتد و کارایی ندارد.

تفاوت نصب گریل استخر با گاتر استخر

پیش تر با شیوه نصب گریل استخر آشنا شدید ، حال اما اگر به جای استفاده از جوب سنتی از کانال های از پیش ساخته هدایت آب های سطحی استفاده می کنید باید بدانید که برای نصب گاتر استخر باید ابتدا محل مورد نظر خود را مشخص نموده و با توجه به عرض و ارتفاع گاتر خود حفاری را انجام داده .

گاتر را در آن محل که متشکل از بتن هست غرق میکنیم تا به صورت تراز با سنگ یا سرامیک کف قرار گیرد ، سپس با استفاده از ته بند و اتصال های خروجی از کف ، نصب گاتر خود را تکمیل میکنیم و از چسب های آب بندی برای عایق سازی درزها و محل کفشور استفاده می کنیم .

 

روش نصب گاتر گاتر گاتر ارزان

 

روش نصب گریل استخر گریل استخر ارزان خرید گریل استخر قیمت گریل استخر

چه نوع گریلی برای فضا و ابعاد استخر شما مناسب است

همان طور که پیش تر در متن بالا توضیح دادیم ، گریل های استخری از دو جنس پلی پروپیلن و ای بی اس تولید می شوند ، اما حال با توجه به فضا و شکل ظاهری استخر شما چه نوع گریل استخری مناسب تر می باشد

  • گریل های استخری تک پین (تک پل) با جنس پلی پروپیلن (مخصوص فضای سرپوشیده) یا ای بی اس (مخصوص فضای باز) با ساختار منحنی و یا صاف می باشند ، به این علت که این نوع از گریل های تولیدی با ساختار تک پین قابلیت نصب و اجرا به صورت نیم دایره ای و دایره ای و چرخشی را دارند که مناسب استفاده در استخر های شنا با زاویه ی غیر از 90 درجه می باشند.
  • گریل های استخری دو یا سه پین (دو یا سه پل) با جنس پلی پروپیلن (مخصوص فضای سرپوشیده) یا ای بی اس (مخصوص فضای باز) با ساختار صاف می باشند ، به این علت که این نوع از گریل های تولیدی با ساختار دو یا سه پین قابلیت نصب و اجرا فقط به صورت صاف و نود درجه را دارند و قابلیت چرخش در زاویه ی کمتر از 90 درجه به صورت منحنی یا نیم دایره را ندارند.

خرید گریل استخر مناسب با استخر و جکوزی با ساختار دایره ای و نیم دایره ای

 

 نصب گریل استخر فنری :

گریل استخری فنری در عرض های 18 ، 20 ، 25 و 30 سانتی متر تولید میشوند که به علت دارا بودن مواد درجه یک از جنس ای بی اس (ABS) مناسب استفاده در فضای سرپوشیده و باز (Outdoor) با ساختار منحنی یا بدون انحنا را دارند (به علت تک پین بودن) . این دسته از گریل ها در رنگ سفید تولید می شوند و مانع از سر خوردن افراد در هنگام تردد در کنار استخر و یا جکوزی می شود ، البته قابل ذکر است که این دسته از گریل های تولیدی را می توان به رنگ درخواستی شما عزیزان تولید نمود .

 

گریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهرانگریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهران

 

نصب گریل استخر استپدار :

گریل استخری استپدار در عرض های 18 ، 20 و 30 سانتیمتر تولید می شوند که به علت دارا بودن مواد پلی پروپیلنی درجه یک مناسب استفاده در فضای سرپوشیده با ساختار منحنی را دارند (به علت تک پین بودن) . این دسته از گریل ها در رنگ سفید با دانه های آبی (استپ) تولید می شوند و به علت آجدار بودن مانع از سر خوردن افراد در هنگام تردد در کنار استخر و یا جکوزی می شود.

 

گریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهرانگریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهران

 

نصب گریل استخر موج :

گریل استخری موج در عرض های 14 ، 18 ، 20 ، 25 و 30 سانتیمتر تولید می شوند که به علت دارا بودن مواد پلی پروپیلنی درجه یک مناسب استفاده در فضای سرپوشیده با ساختار منحنی و صاف را دارند (به علت تک پین بودن) . این دسته از گریل ها در رنگ سفید با شیارهای مورب تولید می شوند و به علت آجدار بودن مانع از سر خوردن افراد در هنگام تردد در کنار استخر و یا جکوزی می شود.

 

گریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهرانگریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهران

 

نصب گریل استخر پولکی :

گریل استخری پولکی در عرض های 18 و 20 سانتی متر تولید میشوند که به علت دارا بودن مواد درجه یک از جنس ای بی اس (ABS) مناسب استفاده در فضای سرپوشیده و باز (Outdoor) با ساختار منحنی یا بدون انحنا را دارند (به علت تک پین بودن) . این دسته از گریل ها با رنگ پولک های سفارشی (سفید ، آبی روشن و تیره) تولید می شوند و مانع از سر خوردن افراد در هنگام تردد در کنار استخر و یا جکوزی می شود ،

 

گریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهرانگریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهران

 

نصب گریل استخر شانه ای :

گریل استخری شانه ای در عرض های 18 و 20  سانتیمتر تولید می شوند که به علت دارا بودن مواد پلی پروپیلنی درجه یک مناسب استفاده در فضای سرپوشیده با ساختار منحنی و صاف را دارند (به علت تک پین بودن) . این دسته از گریل ها در رنگ سفید با شبکه هایی به صورت زیگزاگی برای عبور هرچه بهتر آب از خود تولید می شوند که مانع از سر خوردن افراد در هنگام تردد در کنار استخر و یا جکوزی می شود.

 

گریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهرانگریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهران

 

نصب گریل استخر نگین :

گیل استخری نگین در عرض های 18 ، 20 سانتیمتر تولید می شوند که به علت دارا بودن مواد پلی پروپیلنی درجه یک مناسب استفاده در فضای سرپوشیده با ساختار منحنی و صاف را دارند (به علت تک پین بودن) . این دسته از گریل ها در رنگ سفید به همراه استپ (سفید) تولید می شوند و به علت آجدار بودن مانع از سر خوردن افراد در هنگام تردد در کنار استخر و یا جکوزی می شود.

 

گریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهرانگریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهران

 

خرید گریل استخر مناسب با استخر و جکوزی های بدون انحنا :

 

نصب گریل استخر دو پین و سه پین :

گریل استخری دو پین و سه پین در عرض های 14 ، 18 ، 20 ، 25 و 30 سانتیمتر تولید میشوند که به علت دارا بودن مواد پلی پروپیلنی مناسب استفاده در فضای سرپوشیده با ساختار بدون انحنا را دارند. این دسته از گریل ها در رنگ سفید تولید می شوند و به علت آجدار بودن مانع از سر خوردن افراد در هنگام تردد در کنار استخر و یا جکوزی می شود.

 

گریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهرانگریل استخر خرید گریل استخر گریل ارزان خرید گریل مشهد خرید گریل تهران

 

ویدیو آموزشی جهت نصب گریل استخر :

 

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

 

10 دیدگاه در “2 روش نصب گریل استخر + گریل مناسب برای هر فضا

  1. sara گفت:

    ممنون از مقاله کامل شما

  2. آرمان سیفی گفت:

    بسیار عالی بود
    با کمک این بلاگ گریل استخر خود را به درستی نصب کردم

    1. پرشین گاتر گفت:

      ممنون از توجه شما

  3. آرمان سیفی گفت:

    بسیار عالی بود
    با کمک این بلاگ گریل استخر خود را به درستی نصب و اجرا کردم

    1. پرشین گاتر گفت:

      سپاس از توجه شما

  4. مجید زمانی گفت:

    از خرید خود بسیار راضی بودم
    کیفیت درجه 1 بود
    ممنون

    1. پرشین گاتر گفت:

      خواهش میکنم
      ممنون از شما

  5. عالیه خداوندی گفت:

    عالی

  6. سمیه باقری گفت:

    گریل ها عالی

    1. پرشین گاتر گفت:

      ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *