علمی مهندسی

زمستان پر بارش سال ۱۴۰۱ + 2 راه مقابله با سیلاب

در ایران پرشین گاتر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در یک ماه پیش رو (از نیمه مهر تا نیمه آدر 1401) وضعیت بارش‌ها در کشور تا 50 درصد افزایش می‌یابد. این افزایش بارش به خصوص برای شمال غرب، شمال شرق و البرز مرکزی 30 تا 60 درصد برآورد شده است. در یک ماه بعد یعنی از نیمه آبان تا نیمه آذرماه نیز این روند با شدت بیشتری ادامه دارد و بیشترین افزایش بارش‌ها مربوط به استان‌های غربی و جنوب غربی کشور خواهد بود.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، در این دوره میانگین بارش کشور بیشتر از نرمال پیش‌بینی شده است. مطابق با میانگین بلندمدت، در این دوره نیمه جنوبی و شرقی کشور بارش قابل توجهی دارند . بیشترین افزایش بارش به میزان 30 تا 60 درصد نسبت به نرمال در البرز مرکزی، شمال غرب، شمال شرق و به‌ویژه در استان‌های همسایه زاگرس روی می‌دهد.

این در حالی است که بارش در استان‌های گیلان، اردبیل و شرق آذربایجان شرقی در محدوده نرمال با گرایش اندک به بیش از نرمال است. به جز سواحل غربی خزر، در سایر مناطق کشور احتمال وقوع بارش انباشته بیشتر از نرمال کمتر از 55 درصد خواهد بود.

در این ماه بارش تمامی مناطق کشور بیشتر از نرمال است و بیشترین افزایش بارش این دوره در برخی مناطق به بیش از 70 درصد می‌رسد. افزایش بارش در استان‌های واقع در غرب و جنوب غرب و دو سوی دامنه‌های البرز (به جز مناطق غربی آن) کاملاً مشهود خواهد بود. در تمام مناطق کشور احتمال وقوع بارش انباشته بیشتر از نرمال کمتر از 75 درصد است.

نیمه آذر تا نیمه دی: 

در این ماه وضعیت بارش کشور به مقدار قابل توجهی بهبود می‌یابد. در حالی که پیش‌بینی می‌شود بارش در جنوب شرق، نوار شرقی، شرق البرز و بخش محدودی از غرب کشور کمتر از نرمال باشد، مناطق غربی خزر، استان اردبیل و جنوب غرب کشور، بارش در محدوده نرمال تا بیشتر از نرمال را تجربه خواهند کرد. انتظار می‌رود در مناطقی از شمال خلیج فارس، بارش در محدوده 20 تا 50 درصد بیشتر از نرمال باشد.

نیمه دی تا نیمه بهمن:

در این ماه میانگین بارش کشور در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود؛ با این حال توزیع آن به گونه‌ای است که در نیمه شمالی و غرب کشور گرایش به کمتر از نرمال و در نیمه جنوبی گرایش به بیشتر از نرمال دارد. انتظار می‌رود افزایش بارش‌ها در جنوب شرق بین 20 تا 50 درصد باشد.

نیمه بهمن تا نیمه اسفند:

انتظار می‌رود در این ماه بارش در جنوب، جنوب غرب، بخش‌هایی از شمال غرب و شرق البرز در محدوده نرمال تا بیشتر از آن، در جنوب شرق گرایش به کمتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال باشد.

در محدوده های بیش از نرمال امکان سیل و تغیان در بستر رودخانه ها و خسارات به منازل و معابر و زمین های کشاورزی قابل پیش بینی میباشد از این سو سازمان کل مدیریت بحران کشور به روش های نوین و نکاتی در خصوص هدایت و جمع آوری آبهای سطحی در خصوص جلوگیری از خسارات ناشی از سیلاب و تغیان رودخانه ها اشاره کرد و توضیحاتی در مورد آن منتشر کرد که مورد توجه و استقبال بسیاری قرار گرفت.

یکی از مواردی که به آن اشاره شد نصب و استفاده از کانال پیش ساخته هدایت آب (گاتر) بود. حال این سوال پیش می آید که گاتر چیست و چه کاربردی دارد؟ برای جواب به این سوال و  کسب اطلاعت بیشتر راجع به گاتر با ما همراه باشید.

گاتر چیست ؟

ابتدا برای توضیح کانال پیش ساخته و یا گاتر و انواع گاتر یا کانال هدایت آبهای سطحی جوی و آب راه ه­ای پیش ساخته از جنس پلاستیک، استنلس استیل و یا بتن پلیمری بوده که جهت جمع آوری آبهای سطحی در محیط­های مختلف از جمله پارکینگ، خیابان های شهری، بزرگراه­ ها ، فرودگاه ­ها ، بنادر ، موتورخانه ، کف سوله کارخانجات، آشپزخانه صنعتی، دور استخر، بام، تراس، کارواش ، سرویس بهداشتی و …استفاده می­ شود .

در مقایسه با جوب های سنتی که در گذشته با کاشی یا سنگ ساخته میشدند نصب گاتر از نظر آب بندی و کیفیت و بسیار ساده تر بوده و به صرفه تر میباشد روش نصب گاتر به این صورت است که عمدتا باید غرق در بتن شود و مقاوم سازی شود. قیمت گاتر به موارد زیادی از جمله ابعاد و جنس درپوش آن بستگی و ارتباط مستقیم دارد . و برای خرید گاتر باید به موارد دیگری از جمله جنس و نوع درپوش و محل استفاده توجه داشت .

گریل نیز به درپوش این کانال ها و یا درپوش گاتر گفته میشود که بسته به نوع کاربری و محل استفاده از گاتر می­تواند انواع مختلفی داشته باشد. در گذشته این مسیرهای آب در محیط­های ساختمانی با استفاده از سنگ، سرامیک و یا ملات و بتن ساخته می­شد که علاوه طولانی بودن زمان ساخت، فاقد کیفیت لازم بودند و نظافت آنها بسیار مشکل بود و از دوام بالایی در رو یا رویی با سرما و گرما نداشتند و برای پوشاندن آن از گریل استخر استفاده میکردند که در حال حاضر بهترین گزینه برای پوشش جوب و یا کانال دور استخرهای باز و سرپوشیده خرید گریل استخر میباشد که از با توجه به کاربرد و محل استفاده ی آن جنس آن هم متفاوت میباشد.

از جمله موارد دیگری که در ساخت استخر و لوازم استخر قابل ذکر میباشد میتوان به پله استخر که در دو مدل تمام استیل با پله های استیل و تمام استیل با پله های پلاستیکی اشاره نمود. همپنین استیل به کار رفته در ساخت پله های استخری تولیدی شرکت استنلس استیل 304 مرغوب با ضخامت 0.08 میلیمتر میباشد که موجب استحکام و زیبایی هرچه بیشتر آن است.

از موارد دیگری که به حفظ ایمنی استخر کمک میکند میتوان به پادری های کنار استخری با جنس PVC اشاره نمود که میتوانید با مراجعه به بلاگ پادری آلومینیومی به انواع آن برای محیط های باشگاهی و استخری مراجعه فرمایید.

همچنین درپوش­های این کانال ها که در حال حاضر به آن ها درپوش گاتر میگوییم و از جنس های مختلفی از جمله استیل , پلی آمید و غیره ساخته میشوند در گدشته اغلب سنگ های برش خورده یا سوراخکاری شده یا درپوش های آهنی بودند که به دلیل ساخت غیر اصولی دچار شکستگی و  تخریب می­شدند. حال با توجه به تنوع و کثرت برندها و مدل­های کانال­های موجود در بازار کشور و خرید درپوش گاتر ارزان قیمت در تهران، برای خرید گاتر باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم و کدام کانال و درپوش  جوابگوی نیازهای ما خواهد بود مقاوت در برابر سیالات  – تحمل در برابر مواد شیمیایی و اسیدی – استحکام – نصب آسان – استقرار مناسب .

 

CG0106 پرشین گاتر گاتر پلی آمید استیل چدن گالوانیزه

 

کانال پیش ساخته هدایت آبهای سطحی (گاتر) بیشتر برای محوطه باز و سرپوشیده (دور استخرهای سرپوشیده یا باز , حیاط و پارکینگ , پشت بام , تراس و روف گاردن) کاربرد دارند اما سوال پیش می آید که برای هدایت آبهای سطحی در داخل منزل (حمام , آشپزحانه , سرویس بهداشتی) از چه روشی میتوان استفاده کرد که هم زیبایی منزل را حفظ کند و هم کاربرد بالایی داشته باشد.

کفشور خطی در واقع رابطی هستند که باعث می‌شوند؛ آب‌ها و مایعات سطح و روی زمین به داخل لوله‌های فاضلاب و در نهایت خود فاضلاب برسد و آب روی سطح جمع نشود. در کف تمام حمام‌ها، سرویس بهداشتی ها، آشپزخانه‌ها، حیاط‌ها و استخرها و … کفشور وجود دارد که آب از طریق آن تخلیه می‌شود.

 

120کفشور استیل استیل304 پرشین گاتر کفشورخطی مشبک سرامیک خور

 

کفشور خطی سرامیک خورLinear Tile Shower Drain ) برای جمع آوری آب بصورت خطی در منازل مورد استفاده قرار میگیرد. و نوع دیگری از کفشور های خطی مشبک گفته میشوند که بر خلاف نوع سرامیکخور یا سنگخور آن دارای قاب یا درپوش مشبک میباشد . جهت اطلاع از قیمت انواع کفشور خطی و نقطه ای استیل و خرید کفشور خطی ارزان قیمت در تهران میتوانید با کارشناسان مجرب فروش ما در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید و با گرفتن راهنمایی و مشاوره در مورد انواع کفشور و کاربرد آن ها خریدی آگانه داشته باشید .

همان طور که در قسمت قبل توضیح دادیم، کفشورهایی که از جنس استیل هستند برای مکان‌های عمومی مثل استخرها بسیار مناسب هستند؛ هم از نظر تمیزی و رعایت بهداشت و هم از نظر زیبایی و دوام آن‌ها.

 

90خطی پرشین گاتر گاتر کفشورخطی مشبک سرامیکخور استیل304 کفشور

 

با اینکه کفشور خطی استیل در سایزهای کوچک و محدود وجود دارند، اما گاهاً به طور سفارشی برای سطوح خاص هم طراحی می‌شوند.

کفشورهای خطی نسبت به کفشورهای نقطه‌ای مزیت‌هایی دارد که همین ویژگی‌ها باعث می‌شود برای استخرها بسیار مناسب باشد. یکی از این مزیت‌ها این است که کفشورهای خطی حجم زیادی از آب را در زمانی کوتاه به سمت خودشان می‌کشند.

برای این که آب به سمت کفشورهای نقطه ای برود حتماً نیاز است که شیب به سمت آن وجود داشته باشد و یا با جارو آب‌ها را به سمت آن هدایت کنید. ولی برای این که آب به سمت کفشورهای خطی برود نیازی به ساخت زمین شیب دار نیست.

معمولاً کفشورهای خطی استیل برای مکان‌هایی بزرگ مثل استخر، که وجود کفشور در آن بسیار مهم و اساسی است؛ به صورت سفارشی و مناسب با محیط ساخته می‌شوند.

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

 

 

 

1 دیدگاه در “زمستان پر بارش سال ۱۴۰۱ + 2 راه مقابله با سیلاب

  1. تاجوک گفت:

    با سلام و درود ضمن احترام به تیم پژوهشی ولی پیش بینی کاملا اشتباه بود و فصل پائیز نه تنها 50 درصد افزایش بارش نداشیم بلکه 50 درصد کاهش داشتیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *