علمی مهندسی

پاییز پر بارش سال 1401 و روش مدیریت آب باران

pg85

پاییز پر بارش 1401 و روش مدیریت آب باران :

حمیدرضا کشفی معاون مدیریت و نظارت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در تابستان امسال 303 شهر با مشکل آب مواجه شدند. وی افزود: تقریباً پیک مصرف تابستانی آب را در شهرهای کشور پشت سر گذاشته ایم و اگر در مکانی آب داشته باشیم به دلیل مشکلات سیستمی طبق برنامه اجرا می شود.  پاییز امسال پر بارش است، حتی پر بارش تر از پاییز و زمستان سال 1354.

کاشفی با بیان اینکه قصد دارد در پاییز آبرسانی کند، گفت: پاییز امسال پر بارش است، حتی پر بارش تر از پاییز و زمستان سال 1354. وی ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از آن است که میزان بارش های پاییزی امسال بیشتر از حد نرمال است.

معاون کار و نظارت آبفای کشور در پاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش تنش آبی در پاییز نسبت به تابستان وجود دارد؟، گفت: در مصرف آب میزان تامین آب از نظر مصرف بهتر است. نسبت به تابستان؛ اما پاییز امسال پاییز پر بارشی است و برنامه های ما برای شهرهای بزرگ بر اساس خوشبینی است.

وی افزود: تعداد روستاهای نیازمند آبرسانی سیار در تابستان امسال به 8 هزار روستا رسیده و برای 8 هزار روستا در تابستان امسال آب سیار و مخزن تامین شده است. که با بارش های موسمی پاییز نیاز به این آبرسانی سیار از بین خواهد رفت. کشفی گفت: برخی از این روستاها به دلیل خشکسالی و بارندگی کم منابع آبی خود را از دست داده اند.حدود 8 هزار روستا باقی مانده است. که با توجه به شرایط جوی و افزایش بارش باران در پاییز و زمستان امسال از تعداد این روستاها کاسته میشود و با ادامه این روند نسبت به ترسالی برای شهرهای بزرگ و پرجمعیت و روستاها خوشبین هستیم.

معاون اداری و نظارت سازمان آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: اگر سال آبی جدید که از اوایل پاییز آغاز می شود، سال آبی پر بارش و ترسالی باشد، قطعا در سال 1401 در 1400 سال شرایط مطلوبی خواهیم داشت. .

وی ادامه داد: پاییز امسال منابع آب سطحی و زیرزمینی را که سال گذشته از دست دادیم میتوانیم جبران کنیم، و به تابستان آینده بسیار خوشبین خواهیم بود.

کشفی گفت: طرح های مدیریت هدایت آبی سال 1401 در دستور کار است تا از سیل و مدیریت بهینه آب جهت جمع آوری و استفاده از منابع آبی برای اواخر فصل بهار و تابستان سال 1402 به خوبی بهره مند شویم.

وی افزود: اقداماتی از جمله اجرای پروژه های ذخیره آب و هدایت آب از طریق احداث مخازن جدید، حفر چاه های جدید و ایجاد حلقه های بین مخازن شهری تا بتوانیم  اجرای این طرح ها می تواند به مدیریت توزیع، افزایش تاب آوری شهری و کاهش تنش آبی کمک کند.

معاون کار و نظارت سازمان نظام مهندسی آبفای کشور با اشاره به اینکه این برنامه ها به دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، گفت: برای اجرای این پروژه ها منابع مالی و پیشنهاداتی از سوی دولت و پارلمان لازم است.» در حال بررسی هستند.

ضمن اشاره به اینکه ‌بارندگی در کشور طی پاییز امسال به‌طور نسبی بیشتر از نرمال خواهد بود، اظهار کرد: در ‌پاییز ‌پیش‌رو سامانه‌هایی از کشور عبور خواهند کرد و شاهد بارندگی‌هایی در سطح کشور خواهیم بود اما مدل‌های ‌پیش‌بینی و مقایسه برآیند مجموع بارش‌های ‌پاییزه امسال -که اصطلاحا به آن بارش‌های تجمعی گفته می‌شود – با متوسط بارش‌های تجمعی کشور نشان می‌دهد که مقدار بارندگی طی ‌پاییز امسال نسبت به بلند مدت بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه همزمان با آغاز فصل ‌پاییز و کاهش دمای هوا مصرف انرژی و آب نیز کاهش ‌پیدا می‌کند، گفت: نیاز آبی و مصرف انرژی در فصل ‌پاییز به‌ویژه در اوایل این فصل که هوا مطلوب است نسبت به تابستان کمتر می‌شود و در نتیجه بارش‌های ‌پاییزه ذخیره‌ای برای آینده خواهند بود. با این حال گرچه با فرا رسیدن فصل ‌پاییز فشار مصرف کمتر می‌شود اما نباید فراموش کنیم که از یک دوره ترسالی و تابستانی توام با تنش آبی وارد این فصل شده‌ایم بنابراین این تنش آبی تا جاری شدن آب در رودخانه‌ها و ‌پر شدن نسبی سفره‌های زیرزمینی همچنان باقی خواهد ماند.

وی خاطر نشان کرد که منازل و ساختمان ها برای هدایت و مدیریت آبهای سطحی باید از شیوه و متد های جدید روز دنیا همراه با استاندارد های جدید در ساخت و ساز ساختمان ها استفاده کنند . حال به توضیح و تشریح هرچه بهتر آن بپردازیم :

کفشور چدنی آب باران کفشور چدنی آب باران به کفشوری گفته میشود که عموما از 2 یا 3 تکه تشکیل شده است و در بشت بام جهت جمع آوری آب باران استفاده و کاربرد دارد.

قسمت های آن در کفشورهای 2 تکه شامل موارد زیر میباشد :

  1. کلاهک چدنی که شامل قسمت مخروطی آن میشود و در روی بدنه آن قرار میگیرد.
  2. بدنه کفشور که حالت مخروطی شکل دارد و در انتهای آن به لوله فاظلاب پشت بام منتهی میشود.
  3. کفشورها با خروجی انتهایی 3 و 4 اینچ و از جنس تمام چدن برای استحکام هرچه بیشتر در شرایط مختلف آب و هوایی تولید میشوند.

نمونه کفشور چدنی 2 تکه با خروجی 3 و 4 اینچ :

 

گاتر کفشور کفشور چدنی باران دریچه آب باران بام 3اینچ

 

کفشور خطی در واقع رابطی هستند که باعث می‌شوند؛ آب‌ها و مایعات سطح و روی زمین به داخل لوله‌های فاضلاب و در نهایت خود فاضلاب برسد و آب روی سطح جمع نشود. در کف تمام حمام‌ها، سرویس بهداشتی ها، آشپزخانه‌ها، حیاط‌ها و استخرها و … کفشور وجود دارد که آب از طریق آن تخلیه می‌شود.

کفشور خطی سرامیک خور ( Linear Tile Shower Drain ) برای جمع آوری آب بصورت خطی در منازل مورد استفاده قرار میگیرد. و نوع دیگری از کفشور های خطی مشبک گفته میشوند که بر خلاف نوع سرامیکخور یا سنگخور آن دارای قاب یا درپوش مشبک میباشد.

 

40خطی پرشین گاتر گاتر کفشورخطی مشبک سرامیکخور استیل304 کفشور

 

همان طور که در قسمت قبل توضیح دادیم، کفشورهایی که از جنس استیل هستند برای مکان‌های عمومی مثل استخرها بسیار مناسب هستند؛ هم از نظر تمیزی و رعایت بهداشت و هم از نظر زیبایی و دوام آن‌ها.

با اینکه کفشور خطی استیل در سایزهای کوچک و محدود وجود دارند، اما گاهاً به طور سفارشی برای سطوح خاص هم طراحی می‌شوند.

کفشورهای خطی نسبت به کفشورهای نقطه‌ای مزیت‌هایی دارد که همین ویژگی‌ها باعث می‌شود برای استخرها بسیار مناسب باشد. یکی از این مزیت‌ها این است که کفشورهای خطی حجم زیادی از آب را در زمانی کوتاه به سمت خودشان می‌کشند.

برای این که آب به سمت کفشورهای نقطه ای برود حتماً نیاز است که شیب به سمت آن وجود داشته باشد و یا با جارو آب‌ها را به سمت آن هدایت کنید. ولی برای این که آب به سمت کفشورهای خطی برود نیازی به ساخت زمین شیب دار نیست.

 

70کفشور استیل استیل304 پرشین گاتر کفشورخطی مشبک سرامیک خور

 

این ویژگی‌ها برای مکان‌هایی چون استخرها که معمولاً در همه جا آب ریخته می‌شود بسیار کاربردی است؛ چرا که آب‌ها خیلی سریع به یکی از کفشورهای خطی راه پیدا می‌کند و آب روی سطح زمین جمع نمی‌شود.

معمولاً کفشورهای خطی استیل برای مکان‌هایی بزرگ مثل استخر، که وجود کفشور در آن بسیار مهم و اساسی است؛ به صورت سفارشی و مناسب با محیط ساخته می‌شوند.

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *