گاتر, تجهیزات آبی, راهنمای خرید, علمی مهندسی

گاتر چدنی با مقاومت وزنی تا 40 تن و 3 محل مورد استفاده

گاتر چدنی

گاتر چدنی چیست ؟

به کانال های پیش ساخته ای که درپوش آن از جنس چدن بوده ، گاتر چدنی می گویند . گاتر چدنی برای جمع آوری سیالات و آب های سر ریز سطحی در کف محوطه های صنعتی و ماشین رو مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال از گاتر چدنی در محوطه داخلی پارکینگ و قسمت ورودی رمپ پارکینگ و همچنین سوله و کارخانه های صنعتی استفاده می شود . با توجه به مقاومت وزنی مورد نیاز ، گاتر چدنی درکلاس وزنی C250 قرار میگیرد و تا 35 تن تحمل بار ترافیکی نیز دارد .

بزرگترین مزیت استفاده از گاتر چدنی در محوطه های ماشین رو ، پیچ شدن درپوش چدنی به بدنه ی گاتر چدنی و فیکس شدن در محل مورد نظر می باشد. درپوش گاتر چدنی دارای 2 سانتیمتر ضخامت بوده و در برابر انواع مواد اسیدی ، شوینده و تابش نور آفتاب در محوطه های رو باز کاملا مقاوم بوده و از استحکام بالایی برخوردار می باشد و با استفاده از پیچ و کلمپ به بدنه متصل می شود. گاتر درپوش چدنی به علت مقاومت بالا در برابر تردد های سنگین و نیمه سنگین در فضا هایی که نیاز به استحکام وزنی بالا داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

البته قابل ذکر است که بدنه گاتر  چدنی همانند مابقی گاتر ها از جنس پلی پروپیلن می باشد و فقط درپوش یا گریتینگ آن از جنس چدن می باشد. همچنین قابل ذکر است گاتر چدنی وظیفه جمع آوری یا انتقال آب های سر ریز سطحی در محوطه های صنعتی نظیر : سوله و کارخانه ها با تردد انواع ماشین آلات صنعتی تا 35 تن را داشته و در دو مدل شیار دار در عرض 13 و 20 سانتیمتری و گریتینگ چدنی در عرض 20 سانتیمتری تولید می شوند .

 

تابستان گرم سال 1402

 

مزایای گاتر چدنی چیست ؟

گاتر چدنی همانند مابقی گاتر ها مزایا و خصوصیات ویژه ای دارد که همین موارد این نوع گاتر را از مابقی گاتر های تولیدی توسط گروه صنعتی پرشین گاتر می باشد .

  1. تحمل بار ترافیکی تا 25 تن (کلاس وزنی C250)
  2. رنگ مات کوره ای و ضد زنگ
  3. بدنه مقاوم در برابر انواع سیالات اسیدی و حرارت
  4. قابلیت پیچ شدن درپوش چدنی به بدنه و جلوگیری از حرکت درپوش
  5. مناسب استفاده در انواع شرایط آب و هوایی نظیر برودت و گرمای هوا
  6. ضخامت درپوش 2 سانتیمتری با استحکام بالا
  7. طراحی منحصر به فرد در دو مدل شیار دار و مشبک (گریتینگ چدنی)

 

گاتر چدنی

 

ویدئو معرفی گاتر چدنی

در این ویدئو به صورت تخصصی به معرفی اجزای تشکیل دهنده گاتر چدنی ، محل استفاده ، نوع کاربری و روش نصب آن می پردازیم که با مشاهده آن می توانید به طور کلی اطلاعات تکمیلی در مورد دسته بندی گاتر های چدنی کسب کنید .

 

 

اجزای تشکیل دهنده گاتر چدنی چیست ؟

اجزای تشکیل دهنده گاتر با درپوش چدنی همانند مابقی گاتر ها از دو بخش اصلی رویه و بدنه می باشد ، که بخش رویه یا درپوش گاتر از اهمیت بیشتری نسبت به بدنه گاتر چدنی برخوردار است و علت اهمیت آن به دلیل تماس دائمی درپوش به هنگام عبور نفر و انواع ماشین آلات صنعتی و غیر صنعتی می باشد در محوطه هایی مانند کارخانه ، سوله و انبار می باشد .

 

photo 2024 01 23 10 54 01 e1705996255924

 

جنس بدنه گاتر چدنی

همچنین قابل ذکر است بدنه گاتر چدنی همانند مابقی گاترها از پلی پروپیلن درجه یک غیر بازیافت شده می باشد و برای تردد نفر طراحی شده اند . بعد از قرار گیری بدنه گاتر داخل بتن یا ملات به هنگام نصب ، بتن ها داخل خلل و فرج بیرونی بدنه گاتر شده و بعد از خشک شدن همین امر موجب ایجاد استحکام بالا در بدنه گاتر به هنگام تردد نفر و چرخ دستی می شود . بدنه گاتر چدنی در برابر مواد اسیدی ، شوینده و آب جوش کاملا مقاوم می باشد و همچنین به علت سطح داخلی صیقلی گاتر در برابر ایجاد رسوب و جلبک کاملا بهداشتی می باشد .

 

بدنه گاتر با ابعاد 11*13 سانتی متر (مشکی)

 

جنس درپوش گاتر چدنی

درپوش گاتر چدنی داکتیل (Cast Iron drainage channel) دارای ضخامت 2 سانتیمتر برای عرض ثابت 13  و 20 و در برخی مدل ها با ضخامت 2.5 سانتیمتر برای عرض 20 سانتیمتری طراحی و تولید می شود. از مزایای اصلی چدن استحکام بسیار بالا در برابر تردد انواع وسایل نقلیه صنعتی اعم از لیفتراک ، جک پالت ، کامیون و تریلی می باشد ، بنابراین مناسب ترین گزینه جهت استفاده در سوله ها صنعتی ، کارخانه و انبار هستند .

 

گاتر چدنی

 

گاتر های چدنی در چه ابعادی تولید می شوند ؟

کانال پیش ساخته با درپوش چدنی (Cast iron drainage channel) با توجه به نوع کاربری و محل استفاده در ابعاد و اندازه های مختلفی توسط پرشین گاتر طراحی و تولید می شوند . به طور کلی درپوش گاتر چدنی در دو عرض ثابت 13 و 20 سانتیمتر با ضخامت 2 سانتیمتر تولید می شوند . در صورت نیاز به خرید درپوش با بدنه می توانید گاتر چدنی را در ابعاد متنوع 6*13 ، 8.5*13 ، 11*13 و 16*20 سانتیمتر و با توجه به نیاز پروژه تهیه کنید  .

البته قابل ذکر است که 3 مدل از درپوش های چدنی در عرض 12.5 با ضخامت 2 سانتیمتر عرض 15 با ضخامت 2 سانتیمتر و عرض 20 با ارتفاع 2.5 سانتیمتر (درپوش ایرانمال) توسط گروه صنعتی پرشین گاتر  طراحی و تولید می شوند .

 

photo 2024 01 23 10 54 07 e1705996307994

 

به طور کلی گاتر های چدنی در 4 سایز و با توجه به نیاز پروژه و نوع کاربری طراحی و تولید می شوند :

  1. گاتر با درپوش چدنی در عرض 13 و ارتفاع 6 سانتیمتر
  2. گاتر با درپوش چدنی در عرض 13 و ارتفاع 8.5 سانتی متر
  3. گاتر با درپوش چدنی در عرض 13 و ارتفاع 11 سانتی متر
  4. گاتر با درپوش چدنی در عرض 20 و ارتفاع 16 سانتی متر شیاری
  5. گاتر با درپوش چدنی مشبک با ابعاد 16*20.8 سانتی متر

 

گاتر های چدنی با توجه به محیط و محل استفاده و نوع کاربری آن ها در ابعاد (طول ، عرض ، ارتفاع) متفاوتی طراحی و تولید می شوند ، برای مثال گاتر چدنی مورد استفاده در پایین رمپ پارکینگ به علت حجم آبریز بیشتر در هنگام شست و شوی حیاط و یا بارش برف و باران نیاز به ابعاد بزرگ تر نسبت به محوطه داخلی پارکینگ دارد ، که ابعاد گاتر چدنی تاثیر مستقیم بر قیمت گاتر چدنی دارد .

گاتر چدنی مورد استفاده در محوطه داخلی پارکینگ به علت حجم آبریز کم تر در مقایسه با ورودی رمپ پارکینگ معمولا از عرض و ارتفاع کم تری برخوردار می باشند ، برای مثال در پایین رمپ از گاتر با عرض 20 و ارتفاع 16 سانتیمتر و یا گاتر چدنی با عرض 13 و ارتفاع 8.5 استفاده می شود ، در صورتی که گاتر چدنی مورد نیاز در محوطه داخلی با عرض 13 و با ارتفاع 6 سانتی متر هستند .

 

photo 2024 01 23 10 54 20 e1705996389261

 

کلاس های وزنی گاتر چدنی

  • C250 (تردد نیمه سنگین)
  • C250 – HD (تردد سنگین)
  • D400 (تردد فوق سنگین)

در این بخش از مقاله به معرفی و توضیح کامل در مورد کلاس مقاومت وزنی گاتر چدنی و محل استفاده آن به گفت و گو می پردازیم ، همانطور که پیش تر اشاره شد کلاس مقاومت وزنی C250 عمدتا برای کاربری هایی چون داخل انواع پارکینگ های تجاری و اداری پر تردد ، کف سوله ها و کارخانه ها ، معابر شهری و در برخی موارد در فرودگاه ها نیز به کار برده می شوند .

کلاس مقاومت وزنی C250-HD از کلاس وزنی C250 مقاوم تر بوده و برای ورودی محوطه پارکینگ، ابتدا و انتهای رمپ پارکینگ ، بخش هایی با تردد بالا و محوطه هایی با عبور و مرور ماشین سنگین کاربرد دارند. هر دو کلاس وزنی نام برده جهت اجرا در محوطه های ماشین رو تا حداکثر 25 تن بوده که این کلاس وزنی متناسب با گاتر با درپوش چدنی شیار دار می باشد ، اما در برخی موراد از گاتر چدنی جهت نصب و اجرا در بنادر ، معابر شهری و فرودگاه ها استفاده می شود که می بایست در مقایسه با مدل شیار دار از استحکام بالاتری برخوردار باشد .

بنابراین گاتر با درپوش چدنی مشبک (گریتینگ چدنی) در این محوطه ها استفاده می شود که دارای کلاس وزنی D400 بوده و از بالاترین استحکام تا حداکثر 40 تن برخوردار می باشند .  همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دسته بندی گاتر های پیش ساخته و نوع کاربری با نوع از کلاس مقاومت وزنی به مقاله ” انواع گاتر ” مراجعه فرمایید .

 

گاتر چدنی

 

3 مورد استفاده از گاتر با درپوش چدنی

  1. مورد اول جهت استفاده از گاتر با درپوش چدنی در پایین رمپ پارکینگ و محوطه داخلی پارکینگ می باشد که به علت تردد انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین و مقاومت بالای چدن در برابر تردد انواع وسایل نقلیه  مورد استفاده قرار می گیرد. و همانطور که پیش تر اشاره شد گاتر با عرض و ارتفاع بیشتر برای پایین رمپ پارکینگ به علت حجم آبریز بیشتر و گاتر با ابعاد کوچک تر در محوطه داخلی پارکینگ به علت حجم آبریز کم تر قابل استفاده و اجرا می باشد.
  2. مورد دوم برای اجرای گاتر با درپوش چدنی ، کف سوله انواع کارخانجات می باشد که با توجه به تردد بیل مکانیکی و کامیون جهت جا به جایی تولیدات و میزان بار ترافیکی سنگین باید از گاتر چدنی استفاده کرد .
  3. مورد نهایی جهت استفاده از گاتر با درپوش چدنی در معابر شهری و بزرگراه ها می باشد که با توجه به میزان تردد بالا و نیمه سنگین (ماشین سواری) و سنگین (کامیون) باید از گاتر با درپوش چدنی کلاس وزنی C250-HD استفاده کرد .

 

گاتر چدنی

طریقه نصب گاتر چدنی

روش نصب گاتر چدنی همانند مابقی گاتر های پیش ساخته هدایت آبهای سطحی به این صورت انجام میگیرد که ، ابتدا با توجه به ابعاد گاتر (عرض و ارتفاع) زیر ساخت و مکان نصب را آماده کرده و ایزوگام را انجام می دهیم ، سپس گاتر چدنی را به صورت تراز (بدون شیب) داخل محل مورد نظر قرار می دهیم .

 

گاتر چدنی

 

سپس کف گاتر را با گرد بر برش زده و به کمک اتصال خروجی از کف،  گاتر خود را به فاضلاب وصل کنیم تا در هنگام جمع آوری آب های سر ریز داخل کانال به سمت فاضلاب هدایت و در نهایت از خروجی های تعبیه شده به درستی خارج شود . سپس از طرفین گاتر بتن ریزی را انجام می دهیم تا هم سطح زمین شود .

 

گاتر چدنی

به هنگام خرید گاتر چدنی باید به چه مواردی توجه داشت

به هنگام تهیه و خرید گاتر چدنی به موارد زیادی از جمله ، میزان تردد از روی گاتر ، محل نصب و اجرای گاتر و میزان حجم آب سر ریز توجه ویژه ای داشت . از این جهت که خرید گاتر چدنی لازم به داشتن دانش کافی فنی جهت خرید گاتر چدنی مناسب می باشد . به هنگام خرید گاتر چدنی باید به مساحت محل اجرا و شیوه نصب توجه داشت . همچنین با توجه به جای گیری آن در دسته بندی کلاس وزنی C250 مناسب تردد انواع ماشین آلات صنعتی و سواری می باشد .

 

قیمت گاتر چدنی به چه مواردی وابسته است

قیمت گاتر چدنی همانند مابقی گاترهای پیش ساخته ، به ابعاد گاتر (عرض ، ارتفاع ، طول) بستگی دارد . همچنین قیمت گاتر چدنی به نوع درپوش آن نیز ارتباط مستقیم دارد . برای مثال قیمت گاتر چدنی با درپوش شیار دار به مراتب ارزان تر از قیمت گاتر چدنی با درپوش مشبک می باشد .

از نوع کانال با درپوش مشبک برای محوطه های صنعتی ماننده سوله و کارخانه و از نوع کانال با درپوش شیار دار برای پارکینگ های اداری ، تجاری و مسکونی استفاده می شود .

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­ باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده تا راحتی و امنیت را برای کاربران عزیز فراهم نمایند.

2 دیدگاه در “گاتر چدنی با مقاومت وزنی تا 40 تن و 3 محل مورد استفاده

  1. عباس قرالی گفت:

    گاتر چدنی چه مقدار تحمل بار را دارد؟

    1. پرشین گاتر گفت:

      با توجه به کلاس وزنی C250
      تا 25 تن تحمل بار ترافیکی دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *