راهنمای خرید, علمی مهندسی, گاتر

گاتر مخفی (گاتر کنسولی) + روش نصب !

گاتر مخفی

گاتر مخفی (گاتر کنسولی) چیست ؟

گاتر مخفی (Hidden slot drain) ، به نوعی گاتر از جنس پلی پروپیلن یا ای بی اس گفته می شود که به صورت کامل در زیر سنگ یا سرامیک کف اجرا می شود که روش جمع آوری آب در آن همانند کفشور خطی سرامیک خور در راستای طول گاتر بوده و این امر توسط شیار 10 میلیمتری طراحی و تعبیه شده روی درپوش گاتر مخفی انجام می گیرد . روش جمع آوری آب توسط گاتر کنسولی به این صورت است که آب ناشی از شست و شو یا آب سر ریز محوطه از طریق شیار 10 میلیمتری به داخل بدنه گاتر ریخته و سپس از طریق لوله فاضلاب تعبیه شده در کف یا بدنه گاتر کنسولی خارج می شود .

از گاتر مخفی با جنس پلی پروپیلن جهت اجرا در محوطه های سرپوشیده مانند اطراف استخر و جکوزی های سرپوشیده ، تراس و بالکن استفاده می شود و گاتر مخفی با جنس ای بی اس به علت دارا بودن مواد آنتی یو وی در محوطه های روباز مانند روف گاردن ، حیاط و بام کاربرد دارد . قابل ذکر است که این گاتر همانند مابقی گاتر های تولید شده توسط گروه صنعتی پرشین گاتر در عرض ثابت و استاندارد 13 و ارتفاع های متنوع طراحی و تولید می شوند .

روش نصب گاتر مخفی مابقی دیگر گاتر ها می باشد ، ابتدا باید یک کانال متناسب با ابعاد گاتر حفر شود ، سپس گاتر مخفی داخل آن قرار داده و با استفاده از بتن زیر و دور آن به صورت کامل پر شود . سپس 2 تکه سنگ یا سرامیک به صورت خطی برش زده و با استفاده از چسب پلی اورتان روی درپوش گاتر مخفی طوری می چسبانیم تا هم تراز کفسازی شود .

 

گاتر اسلیم لاین چیست و شباهت آن با گاتر کنسولی

گاتر اسلیم لاین همانند گاتر پیشین که شرح دادیم می باشد و تنها تفاوت آن مدل و طرح درپوش آن می باشد . در مدل گاتر اسلیم لاین آب ریز توسط یک شیار 1 سانتی متری انجام می گیرد و طول قطعات آن 50 سانتی متری بوده و به صورت نرینگی و مادگی داخل هم دیگر مونتاژ می شوند و همانند گاتر ذکر شده در ابعاد 6*13 سانتی متر ، 8.5*13 سانتی متر و 11*13 سانتی متر طراحی و تولید می شوند . روش نصب گاتر اسلیم لاین هم هیچ گونه تفاوتی با نوع عادی آن نداشته و تمامی نکات یاد شده باید به هنگام نصب گاتر اسلیم لاین انجام پذیرد .

 

گاتر اسلیم لاین

 

در شیار 1 سانتی متری درپوش گاتر اسلیم لاین یک لایه از ورق استیل گرید 304 با ضخامت 1 میلیمتر طراحی و نصب می شود و همین امر موجب ایجاد شکل ظاهری شیک و لاکچری و همچنین مقاومت آن در اثر رفت و آمد مکرر افراد نیز می باشد . گاتر اسلیم لاین مناسب تردد نفر بوده و در دسته بندی کلاس وزنی A15 قرار میگیرند . از این گاتر در کنار استخر ، دور جکوزی ، روف گاردن ، تراس و بالکن استفاده می شود .

 

گاتر اسلیم لاین

 

مزایای استفاده از گاتر کنسولی چیست ؟

این گاتر به علت ساختار منحصر به فرد خود در طریقه نصب و آبریز خطی همانند مابقی گاتر ها از مزایای ویژه ای برخوردار هستند که در ادامه به موارد مهم از آنها اشاره میکنیم .

  • جنس بدنه مقاوم در برابر تابش نور آفتاب و تردد نفر ، کلاس وزنی A15
  • ابعاد استاندارد و متفاوت جهت اجرا در انواع : روف گاردن ، تراس ، استخر و بام …
  • آبریز به صورت خطی توسط شیار 8 میلیمتری از وسط درپوش گاتر
  • قیمت مقرون به صرفه و جایگزینی با کفشور خطی تمام استیل سرامیکخور
  • ظاهری شیک و لوکس جهت اجرا در روف گاردن و دور استخر های لاکچری

گاتر مخفی

 

اجزای تشکیل دهنده گاتر مخفی

گاتر کنسولی (گاتر مخفی) مانند مابقی گاتر های تولیدی گروه صنعتی پرشین گاتر از دو بخش اصلی درپوش و بدنه تشکیل شده است که بخش درپوش قسمت اصلی گاتر و بدنه آن قسمت فرعی می باشد . به غیر از این دو بخش نام برده اتصالات گاتر کنسولی ، شامل درپوش های ابتدایی و انتهایی و اتصال خروجی از کف هم جزو اجزای مهم و ضروری هر گاتر محسوب می شود .

درپوش گاتر مخفی

درپوش کانال مخفی با توجه به محل استفاده گاتر و نوع کاربری آن در دو جنس ای بی اس (محوطه رو باز) و پلی پروپیلن (محوطه سرپوشیده) تولید می شوند . عرض هر دو درپوش 13 سانتیمتر می باشد که توسط یه شیار 8 میلیمتری در وسط آن آبریز انجام می گیرد . درپوش کانال مخفی تنها در رنگ مشکی تولید می شود .

جنس درپوش کانال کنسولی با توجه به شرایط جوی و محل پروژه از دو جنس ای بی اس و پلی پروپیلن تولید می شوند ، به این صورت که از جنس ای بی اس برای مناطق گرمسیری با درجه حرارت بالا و تابش نور خورشید و از جنس پلی پروپیلن در مناطق جوی با شرایط آب و هوایی معتدل استفاده می شود .

  • درپوش گاتر کنسولی با جنس ای بی اس دارای آنتی یو وی Anti UV می باشد که در برابر تابش مستقیم نور آفتاب ، گرمای هوا کاملا مقاوم بوده و با توجه به استفاده از مواد نو و درجه یک در هنگام تولید از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار می باشد .
  • درپوش گاتر کنسولی با جنس پلی پروپیلن به علت نداشتن آنتی یو وی و مقاوم نبودن در برابر تابش مستقیم نور آفتاب گزینه مناسب ترین جهت استفاده در پروژه هایی با آب و هوای معتدل می باشد .

 

گاتر مخفی گاتر کنسولی

 

بدنه گاتر مخفی

بدنه گاتر ها عمدتا از اهمیت کمتری نسبت به درپوش برخوردار هستند ، اما با این وجود تمامی بدنه های تولید شده توسط پرشین گاتر از مواد درجه یک و غیر بازیافت شده پتروشیمی می باشد تا بیشترین استحکام در برابر تردد ، و عبور انواع سیالات را از داخل خود داشته باشد . بدنه گاتر همانند مابقی گاتر های تولید شده توسط پرشین گاتر و با استناد به استاندارد های EN1433 از جنس پلی پروپیلن درجه یک می باشد .

 

ویژگی های گاتر مخفی چیست ؟

کانال مخفی دارای انواع ویژگی های منحصر به فرد می باشد که این موارد شامل : نصب ، جنس درپوش و بدنه ، اتصال به کفشور و .. می باشد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم .

  • قابلیت اتصال به لوله فاضلاب در سایز 85 میلیمتر از کف گاتر کنسولی و 63 میلیمتر از اطراف بدنه ها قابل اجرا می باشد .
  • نیاز به قطعه ای جهت اتصال واسط برای متصل کردن گاتر به لوله فاضلاب ندارد .
  • دارای ته بند (درپوش ابتدایی و انتهایی) ، برای مسدود سازی انتهای گاتر کنسولی .
  • درپوش گاتر مخفی طرح شیار دار از جنس پلی پروپیلن و ای بی اس درجه یک و غیر بازیافتی (مواد نو) می باشد .
  • نیاز به چسب پلی اورتان برای آب بندی بین درزها و اتصالات می باشد .
  • بدنه ی نیم دایره، قابلیت انتقال سریع آب و عدم تشکیل رسوب و لجن در کف کانال می دهد .
  • راز زیبایی استخر ، تراس یا کانال آب در روف گاردن شما به علت ساختار مخفی و شکیل آن می باشد .

 

گاتر مخفی

 

گاتر کنسولی در چه ابعادی تولید می شود ؟

کانال مخفی همانند مابقی گاتر های تولیدی و با توجه به استانداردهای روز دنیا در ابعاد مختلفی با توجه به مساحت پروژه و محدودیت های زیرساخت و محل مورد استفاده مانند (دور جکوزی ، حمام و سرویس بهداشتی و استخر ، تراس و …) و محوطه مورد نظر با ابعاد (عرض ، طول و ارتفاع) مختلف در دو مدل طراحی و تولید می شوند . کانال مخفی در عرض ثابت 13 سانتیمتر و در دو ارتفاع 6 و 11 سانتیمتر تولید می شوند که مدل 6 سانتیمتری برای محوطه با آبریز کمتر و ارتفاع 11 سانتیمتری عمدتا برای آبریزهای بیشتر ، مانند استخر سر ریز استفاده می شود .

 

گاتر مخفی

 

کلاس وزنی گاتر مخفی

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد گاتر مخفی اکثرا در محوطه های نفر رو مانند : دور استخر های سرپوشیده و رو باز ، روف گاردن ، بام و تراس مورد استفاده قرار میگیرند . از این رو کلاس مقاومت وزنی این نوع گاتر با توجه به استانداردهای جهانی EN1433 t جنس درپوش و بدنه گاتر ، نوع و محل کاربری ، در دسته بندی A15 (تردد نفر) جای میگیرد .

مزایا و محل استفاده کانال مخفی

از مزایای کانال کنسولی می توان به استفاده در سرویس های بهداشتی ساختمان ها اشاره کرد که مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً از جنس پلی پروپیلن ساخته می شوند، برای طول های بزرگ تر از یک متر کاربرد داشته و با توجه به اینکه سیستم قطعه قطعه دارند و به صورت نر و مادگی (ماژولار) می توان طول گاتر را افزایش داد، مناسب دور استخر یا فضاهای مشابه هستند . همچنین قیمت گاتر مخفی سرامیک خور یا سنگ خور ، در مقایسه با کفشور خطی استیل بسیار به صرفه است و برای مسیرهای با متراژ زیاد کاربرد و صرفه اقتصادی بسیاری دارد .

ویدئو نصب گاتر مخفی

در این ویدئو به روش نصب سرامیک یا سنگ کف بر روی درپوش گاتر مخفی و همچنین ایجاد دریچه بازدید جهت نظافت داخل گاتر و دسترسی به کفشور به طور کلی میپردازیم .

 

نکاتی در خصوص نصب گاتر مخفی یا کنسولی

 

گاتر مخفی

 

  • اتصال انتهایی به بدنه به صورت فاق و زبانه باشد .
  •  جهت آب بندی نقاط اتصال گاتر کنسولی از چسب پلی اورتان یا چسب آکواریوم استفاده شود .
  •  با توجه به تعداد خروجی در هر خط اجرایی لازم است ، کف بدنه کانال مخفی در نقاط مشخص شده با گرد بر و با توجه به سایز کفشور برداشته شود و به خروجی فاضلاب متصل شود .
  •  بدنه گاتر قابلیت اتصال به شکل L و T ، U را دارند .
  •  با توجه به ماهیت گاتر که بدنه گاتر کاملا دفن می شود ، ضخامت سنگ یا سرامیک و ارتفاع بدنه ( ارتفاع 6 و 11 سانتیمتری) در زمان نصب باید درنظر گرفته شود .

 

گاتر مخفی

  • مطابق تصویر فوق ، نواحی مشخص شده در درپوش مخفی را آغشته به چسب می کنیم ، سپس سنگ و یا سرامیک را از دو طرف بر روی درپوش مخفی قرار می دهیم ، به طوری که در انتهای یک شیار مستقیم 8 میلیمتر نمایان شود .

 

گاتر مخفی

 

  • جهت نظافت داخل کانال مخفی باید هر چند متر یک دریچه بازدید داشته باشیم . پیشنهاد می شود که این دریچه بر روی خروجی فاضلاب قرار گیرد . برای تعبیه دریچه بازدید ، کافی است که درپوش مخفی را به صورت برعکس قرار دهیم ، طول این درپوش بازدید می تواند 25 یا 50 سانتیمتر باشد .

 

گاتر مخفی

 

  • ابعاد سنگ یا سرامیک باید به اندازه درپوش کانال کنسولی (عرض 12.5 سانتیمتر و طول 25 یا 50 سانتی متر) برش و سایز شود .
  •  محل مشخص شده می بایست با مته سوراخ شود و همینطور سنگ یا سرامیک سایز شده با مهره ی استیل M8 در محل معین شده روی گاتر کنسولی قرار گیرد .
  • زاویه دید درپوش را حذف می کنیم ، محل مشخص شده را با چسب پلی اورتان آغشته می کنیم ، سپس سنگ و یا سرامیک را بر روی درپوش مخفی می چسبانیم .

 

ویدئو معرفی کانال مخفی

قیمت گاتر مخفی به چه مواردی بستگی دارد

قیمت گاتر مخفی (کنسولی) به موارد زیادی اعم از جنس گاتر کنسولی و ابعاد آن ارتباط مستقیم دارد . برای مثال در برخی از موارد که گاتر در کنار استخر و یا جکوزی با میزان حجم آب سر ریز بالا استفاده می شود باید از گاتر با ابعاد بزرگ تر استفاده شود ، از این رو قیمت گاتر کنسولی با افزایش ابعاد ، به مراتب افزایش پیدا میکند و قیمت گاتر مخفی با کاهش ابعاد نیز رابطه مستقیم دارد .

 

گاتر مخفی

 

به هنگام خرید کانال با درپوش کنسولی به چه مواردی باید توجه داشت

به هنگام انتخاب و خرید گاتر کنسولی باید به مواردی اعم از جنس مواد تشکیل دهنده گاتر و همچنین ابعاد آن توجه ویژه ای داشت . برای مثال به هنگام خرید گاتر مخفی برای اجرا در دور استخر با آب سر ریز باید از گاتر با بیشترین عرض و عمق استفاده نمود . از طرف دیگری هنگام خرید گاتر مخفی برای اجرا در محوطه های رو باز که در معرض تابش نور خورشید قرار دارند باید از کانال مخفی با جنس ای بی اس که دارای آنتی یو وی و مقاوم در برابر تابش نور خورشید هستند استفاده شود .

به هنگام انتخاب و خرید گاتر کنسولی برای محوطه های سرپوشیده به علت در معرض نور آفتاب نبودن می توان از جنس پلی پروپیلن استفاده شود که قیمت گاتر مخفی با جنس پلی پروپیلن با جنس ای بی اس آن تفاوتی ندارد .

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *