علمی مهندسی, راهنمای خرید, گاتر

گاتر گالوانیزه + معرفی 2 مدل و محل اجرا

گاتر صنعتی

گاتر گالوانیزه چیست ؟ (Galvanized drainage channel)

گاتر گالوانیزه به نوعی از کانال های پیش ساخته هدایت آب های سطحی که جنس درپوش آن از ورق گالوانیزه می باشد ، گاتر گالوانیزه می گویند . این گاتر همانند مابقی گاتر ها وظیفه هدایت و جمع آوری آب های سر ریز ناشی از شست و شو را بر عهده دارند . گاتر گالوانیزه در دو عرض ثابت و استاندارد 13 و 20 سانتیمتر در دو مدل شیت با ضخامت ورق 1.5 و 2 میلیمتر و گریتینگ با ضخامت تسمه های 2 سانتیمتری تولید می شوند . گاتر گالوانیزه در مدل شیت مختص تردد نفر بوده و مدل گریتینگ آن در دسته کلاس وزنی C250 با تحمل تردد تا 25 تن قرار می گیرند .

 

photo 2024 01 23 10 53 51 e1705996696379

 

خصوصیات و ویژگی های گاتر با درپوش گالوانیزه چیست ؟

کانال با درپوش گالوانیزه همانند مابقی گاتر های تولیدی گروه صنعتی پرشین گاتر دارای یکسری خصوصیات و مزایای ویژه ای می باشد برای هر دو مدل شیاری و مشبک متفاومت می باشد که در ادامه به معرفی هر یک از آن ها می پردازیم .

مزایای کلی گالوانیزه به دور از ساختار و نوع درپوش آن به شرح زیر می باشد :

  • در زمان اجرا و استفاده در آشپزخانه های صنعتی در برابر آب جوش در هنگام شست و شو و حرارت بالا مقاوم می باشد .
  • بدنه گاتر گالوانیزه باید از خاصیت ضریب هیدرولیکی بالایی برخوردار باشد تا مانع از ایجاد رسوب گذاری در بدنه آن شود .
  • گاتر گالوانیزه باید در برابر انواع مواد اسیدی و انواع شوینده ها مقاوم باشد تا خوردگی ایجاد نشود و ضد لک باقی بماند .
  • به علت مسائل بهداشتی بهتر است که در آشپزخانه های صنعتی از گاتر استیل ، گالوانیزه یا گاتر پلی پروپیلن رنگ روشن استفاده شود  .
  • با توجه به بالا بودن حجم آب سر ریز در آشپزخانه های صنعتی به هنگام نظافت یا تخلیه دیگ و قابلمه ها ، گاتر گالوانیزه باید از ابعاد متناسب با محیط برخوردار باشد تا جوابگوی حجم آب سر ریز باشد .
  • با توجه به ضخامت ورق 1.5 میلیمتر در عرض 13 سانتیمتری درپوش گالوانیزه شیاری (شیت) استحکام لازم جهت تردد نفر در دور استخر و یا آشپزخانه های صنعتی را داشته باشد .
  • درپوش های گالوانیزه شیاری (شیت) در عرض 20 سانتیمتر از ضخامت ورق 2 میلیمتر برخوردار هستند که همین امر موجب ایجاد استحکام بیشتر در عرض 20 سانتی متر می شود .
  • درپوش های مشبک گالوانیزه در عرض های 13 و 20 سانتیمتر با توجه به نوع ساختار مشبک (چشمه های 2*2 سانتیمتری) در کلاس وزنی C250 (ترافیکی) دسته می شوند و بهترین گزینه برای استفاده در پارکینگ ها ، و امکان با تردد بالا و ترافیکی هستند .

حال که به صورت کلی با خصوصیات و ویژگی های انواع گاتر با درپوش گالوانیزه آشنا شدید ، در ادامه به صورت تخصصی به معرفی انواع آن می پردازیم .

خصوصیات گاتر گالوانیزه شیت (درپوش گالوانیزه شیار دار) :

  • مناسبت تردد نفر ، چرخ دستی و غیره تا 500 کیلوگرم می باشد.
  • در برابر تابش نور آفتاب برودت و گرمای هوا کاملا مقاوم می باشد.
  • در برابر مواد اسیدی ، شوینده و آب جوش استحکام بالایی دارد .
  • به علت زیبایی ظاهری در روف گاردن ها ، استخرهای لاکچری کاربرد دارد.
  • به علت قیمت مقرون به صرفه تر نسبت به گاتر استیل تا حدود زیادی با آن جایگزین شده است.

 

خصوصیات گاتر با گریتینگ گالوانیزه (درپوش گالوانیزه مشبک) :

  • مناسب تردد نفر و انواع خودروهای صنعتی و نیمه صنعتی تا حداکثر 30 تن می باشد.
  • در برابر تابش نور آفتاب برودت و گرمای هوا کاملا مقاوم می باشد.
  • به علت استحکام بسیار بالا در برابر تردد انواع خودروهای صنعتی در سوله ها و کارخانجات کاربرد دارد.

 

گاتر گالوانیزه

 

اجزای تشکیل دهنده گاتر گالوانیزه

اجزای تشکیل دهنده گاتر با درپوش گالوانیزه همانند مابقی گاتر ها از دو بخش اصلی رویه و بدنه تشکیل می شوند که بخش رویه یا درپوش گاتر از اهمیت بالاتری نسبت به بدنه گاتر برخوردار است و علت این اهمیت هم به دلیل تماس دائمی درپوش با سیالات یا تردد انواع خودروهای صنعتی و نیمه صنعتی یا افراد می باشد .

درپوش گالوانیزه (گریتینگ گالوانیزه)

همانطور که پیش تر اشاره کردیم درپوش گاتر گالوانیزه به علت تماس همیشگی با شرایط مختلف محیطی از اهمیت بالایی در مقایسه با بدنه گاتر برخوردار می باشد . درپوش گاتر گالوانیزه در دو مدل مختلف نسبت به محل کاربری و نوع استفاده طراحی و تولید می شوند . مدل شیاری این درپوش متخص تردد نفر بوده و با توجه به استاندارد های جهانی EN1433 در دسته کلاس وزنی A15 جای میگیرد .

از طرفی دیگر درپوش مشبک گالوانیزه یا همان گریتینگ گالوانیزه از جمله مقاوم ترین و با استحکام ترین درپوش جهت استفاده در محوطه های صنعتی مانند سوله تولید ، انبار و یا حتی معابر شهری جهت عبور انواع ماشین آلات و خودرو های شخصی یا صنعتی و نیمه صنعتی می باشند .

بدنه گاتر با گریتینگ گالوانیزه

بدنه این گاتر همانند مابقی گاترها از پلی پروپیلن درجه یک غیر بازیافت شده می باشد و برای تردد نفر و انواع ماشین آلات طراحی شده اند . بعد از قرار گیری بدنه گاتر داخل بتن یا ملات به هنگام نصب ، بتن یا ملات داخل خلل و فرج بیرونی بدنه گاتر شده و همین امر موجب ایجاد استحکام بالا در بدنه گاتر به هنگام تردد نفر می شود . بدنه گاتر در برابر مواد اسیدی ، شوینده و تابش مستقیم نور آفتاب کاملا مقاوم می باشد و همچنین به علت سطح داخلی صیقلی گاتر در برابر ایجاد رسوب و جلبک کاملا بهداشتی می باشد .

 

ابعاد گاتر با درپوش گالوانیزه

این نوع گاتر همانند سایر گاتر ها با توجه به محل نصب و نوع کاربری در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی شده و تولید می شوند . برای مثال در محوطه هایی مانند سوله ، انبار یا کارخانه ها که مقدار حجم آب سر ریز ناشی از نطافت یا بالا رفتن راندمان دستگاه ها کم می باشد از ابعاد کوچک گاتر گالوانیزه و در محلی که حجم آب سر ریز مانند دور استخر و یا آشپزخانه صنعتی و غیره حجم آب سر ریز بیشتر باشد از ابعاد بزرگ تر آن باید استفاده شود .

مدل شیت (شیاری) آن مخصوص استفاده دور استخر ، جکوزی ، بالکن ، روف گاردن و آشپزخانه های صنعتی می باشد . از طرف دیگری مدل گریتینگ (مشبک) آن با توجه به نوع ساختار متفاوتش در مقایسه با مدل شیار دار آن کاربرد صنعتی با تردد ترافیکی دارند.

ابعاد گاتر گالوانیزه با درپوش مدل شیار دار :

 

گاتر با درپوش گالوانیزه شیت

 

 

ابعاد گاتر با گریتینگ گالوانیزه (مشبک) :

 

گاتر با درپوش گالوانیزه مشبک

 

 

معرفی کلاس وزنی گاتر با درپوش گالوانیزه

در این بخش از مقاله به معرفی و توضیحات تکمیلی در مورد کلاس وزنی هر یک از انواع گاتر با درپوش گالوانیزه خواهیم پرداخت تا به هنگام انتخاب و خریداری گاتر مورد نظر از پرشین گاتر مناسب ترین گزینه به شما مشتریان گرامی ارائه شود .

کلاس وزنی A15

گاتر با درپوش گالوانیزه شیار دار با توجه به نوع ساختار و طراحی درپوش آن از ورق گالوانیزه با ضخامت 1.5 میلیمتر در دو عرض 13 و 20 سانتیمتر به همراه روکش گالوانیزه گرم با توجه به استاندارد های روز دنیا در دسته کلاس وزنی A15 جهت تردد افراد و چرخ دستی نهایتا تا 500 کیلوگرم توسط گروه صنعتی پرشین گاتر طراحی و تولید می شوند که جهت بخشیدن استحکام بیشتر به این درپوش ها از پانچ و لبه های خم کاری شده استفاده می شود .

 

کلاس وزنی C250

به غیر از درپوش مدل شیار دار که جهت تردد نفر طراحی شده است ، گریتینگ گالوانیزه نیز نوعی درپوش صنعتی به حساب می آید که جهت تردد نفر ، انواع خودروهای سواری شخصی و صنعتی در دو عرض ثابت 13 و 20 سانتیمتر با چشمه های 2*2 سانتیمتر تولید می شوند . همچنین قابل ذکر است که گریتینگ گالوانیزه در ابعاد درخواستی و سفارشی مشتریان گرامی قابل طراحی و ساخت می باشند .

 

محل اجرا و نصب گاتر گالوانیزه

از جمله مهم ترین مزایا برای اجرای گاتر با درپوش گالوانیزه در مقایسه با مابقی گاتر ها به این صورت است که ، در هر دو محوطه سرپوشیده و رو باز می توان اجرا کرد همچنین با علت تنوع در انواع آن و دارا بودن استحکام مثال زدنی این گاتر از پر کاربرد ترین و همچنین مقرون به صرفه ترین گاتر جهت جمع آوری و پوشش مساحت های بالا نیز می باشد . در ادامه به معرفی محل استفاده گاتر با درپوش گالوانیزه اشاره خواهیم کرد  :

گاتر گالوانیزه جهت اجرا در آشپزخانه صنعتی ، استخر و جکوزی

همانطور که پیش تر توضیح داده بودیم از گاتر گالوانیزه درانواع آشپزخانه های صنعتی جهت جمع آوری و هدایت آب های سر ریز ناشی از شست و شو کف آشپزخانه یا نظافت دیگ و قابلمه ها می توان استفاده کرد ، با توجه به حجم بالای آب سر ریز ناشی از شست و شوی دائم بهتر است از گاتر گالوانیزه با ابعاد بزرگ تر نظیر ، عرض 20 و ارتفاع 16 سانتی متر جهت هدایت هرچه بهتر جمع آوری آب استفاده کرد .

همچنین می توان از گاتر گالوانیزه در به صورت کامل (درپوش و بدنه) در اطراف استخر و جکوزی ، تراس و روف گاردن جهت هدایت آب سر ریز به سمت تصفیه خانه یا فاضلاب استفاده نمود ، از طرفی دیگر می توان از درپوش گالوانیزه شیاری (شیت) که در عرض های 13 و 20 تولید می شوند به صورت مجزا بهرمند شد و کانال آب دور استخر یا جکوزی را به روش سنتی با استفاده از سنگ یا کاشی طراحی کرد و ساخت .

 

گاتر گالوانیزه

 

گاتر گالوانیزه پارکینیگی و صنعتی

همانطور که اشاره کرده بودیم گاتر های گالوانیزه در دو مدل مشبک و شیت طراحی و ساخته می شوند که مدل شیت آن برای استفاده در آشپزخانه های صنعتی ، استخر ، بالکن و روف گاردن تولید و استفاده می شوند . مدل مشبک آن که کاربرد صنعتی دارد و از 9 تا حداکثر 30 تن تحمل با ترافیکی دارند .

محل کاربری این نوع گاتر در پایین رمپ و محوطه انواع پارکینگ های اداری ، تجاری یا مسکونی می باشند که در دسته گاتر های صنعتی با کلاس وزنی C250 قرار میگیرند . همچنین عمده محل اجرا و کاربری گاتر با گریتینگ گالوانیزه نیز ، سوله های تولید ، انبار کارخانه ها به علت تردد انواع ماشین آلات صنعتی سنگین و دستگاه های صنعتی با تناژ بالا نیز می باشد .

 

گاتر گالوانیزه

 

روش اجرای گاتر با درپوش گالوانیزه شیار دار یا مشبک به چه صورت است ؟

روش نصب گاتر گالوانیزه همانند مابقی گاتر های پیش ساخته هدایت آب های سطحی به این صورت انجام میگیرد که ، ابتدا با توجه به ابعاد گاتر (عرض و ارتفاع) زیر ساخت و مکان نصب را آماده کرده و ایزوگام را انجام می دهیم ، سپس گاتر را به صورت تراز (بدون شیب) داخل محل مورد نظر قرار می دهیم .

سپس کف گاتر را با گرد بر برش زده و به کمک اتصال خروجی از کف،  گاتر خود را به فاضلاب وصل کنیم تا در هنگام جمع آوری آب های سر ریز داخل کانال به سمت فاضلاب هدایت و در نهایت از خروجی های تعبیه شده به درستی خارج شود . سپس از طرفین گاتر بتن ریزی را انجام می دهیم تا هم سطح زمین شود .

 

به هنگام خرید گاتر گالوانیزه باید به چه مواردی توجه داشت

در هنگام خرید گاتر گالوانیزه باید به موارد زیادی اعم از محل کاربری و نوع استفاده آن توجه داشت . برای مثال به هنگام خرید گاتر گالوانیزه باید به نوع درپوش آن و میزان تردد وسایل نقلیه از روی درپوش توجه داشت . عمدتا از گاتر با درپوش گالوانیزه مشبک (گریتینگ گالوانیزه) برای اجرا در سوله ها و کارخانه ها و از نوع شیاری آن برای تردد نفر استفاده می شود .

 

قیمت گاتر گالوانیزه به چه عواملی بستگی دارد

قیمت گاتر گالوانیزه به مواردی از جمله نوع و مدل درپوش و همچنین مانند تمامی گاتر ها به ابعاد بستگی دارد . برای مثال قیمت کانال با درپوش گالوانیزه با درپوش شیاردار از قیمت مدل گریتینگ آن به مراتب کمتر می باشد اما قابل ذکر است که محل کاربری و شرایط استفاده آن با یکدیگر متفاوت می باشد .

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *