علمی مهندسی

سیل و روش مدیریت سیلاب +2 راهکار مناسب توسط پرشین گاتر

سیل

سیل و روش مدیریت سیلاب به فرآیندهای فراگیری در مهار سیل اطلاق می­ شود که گسترش سیلاب و خسارت ناشی از آن­ را تعدیل می­کند. این فرایندها شامل انحراف، محدودسازی یا نگهداری جریان سیلاب می­ باشد که باید از لحاظ اقتصادی نیز توجیه­ پذیر باشد. اقدامات حفاظتی در برابر سیلاب به دو دسته سازه ­ای و غیرسازه ­ای تقسیم می­شوند.

در مدیریت سیلاب حوضه آبریز، لازم است تا بصورت یکپارچه از تمهیدات سازه ­ای و غیرسازه ­ای استفاده شود. در بسیاری از کشورهای جهان بیشتر سرمایه­ گذاری­های انجام شده به روش­های سازه­ای اختصاص داده شده­ است. تا بصورت قابل توجهی از خسارات وارده به محیط زیست و بافت شهری یا صنعتی گرفته شود.

در همین راستا روش و متد نوینی در جهت مدیریت و هدایت آبهای سطحی ناشی از وقوع سیل و باران در نظر گرفته شده که با بروز متد دنیا همخوانی دارد.استفاده از این روش با بکارگیری دانش متخصصین ایرانی و با اتکا به تولید کنندگان داخلی برای اولین بار در ایران امکان پذیر شده است.

سیل

گاتر و کانال جوی و آبراه ه­ای پیش ساخته از جنس پلاستیک، استنلس استیل و یا بتن پلیمری بوده که جهت جمع آوری آب­های سطحی در محیط­های مختلف از جمله پارکینگ، خیابان های شهری، بزرگراه­ ها ، فرودگاه ­ها ، بنادر ، موتورخانه ، کف سوله کارخانجات، آشپزخانه صنعتی، دور استخر، بام، تراس، کارواش، سرویس بهداشتی و …استفاده می­ شود. گریل نیز درپوش این کانال هاست که بسته به نوع کاربری و محل استفاده از گاتر می­تواند انواع مختلفی داشته باشد.

در گذشته این مسیرهای آب در محیط­های ساختمانی با استفاده از سنگ، سرامیک و یا ملات و بتن ساخته می­شد که علاوهطولانی بودن زمان ساخت، فاقد کیفیت لازم بودند ونظافت آنها بسیار مشکل بود. همچنین درپوش­های این کانال ها اغلب سنگ های برش خورده یا سوراخکاری شده یا درپوش های آهنی بودند که به دلیل ساخت غیر اصولی دچار شکستگی و  تخریب می­شدند. حال با توجه به تنوع و کثرت برندها و مدل­های کانال­های موجود در بازار کشور، کدام کانال و درپوش  جوابگوی نیازهای ما خواهد بود و کانال پیش ساخته­ی مناسب چه ویژگی­های باید داشته باشد؟ در ادامه ای مقاله ما قصد داریم راهنمای جامعی برای انتخاب گاتر مناسب برای شما کاربر عزیز ارائه دهیم.

گاتر

خواص سیالاتی:

به دلیل تماس دائمی این محصولات با سیالات و آب خواص سیالاتی و هیدرولیکی آنها بسیار مهم می­باشد بنابرین باید سطح داخلی این محصولات صاف،صیقلی و آبگریز باشد که حرکت سیال به راحتی انجام پذیرد. همچنین گوشه­های داخلی  این کانال ها باید کاملا گرد باشد تا اجسام به گوشه­های تیز گیر نکرده و مانع انسداد و ته نشینی ذرات معلق نگردد.

خواص شیمیایی:

با توجه به اینکه است با حل شدن مواد مختلف در سیال خواص شیمیایی سیال تغییر کند گاتر مناسب باید از جنسی تولید شده باشد که در برابر اسیدها،قلیاها، نمک­ها، حلال­ها، سوخت­ها و چربی­ها مقاوم باشد. با توجه به این موارد پلی پروپیلن جنس مناسبی برای گاتر ها می­باشد.

استحکام:

با توجه به دفن گاترها در بستر و فشارهای ناشی بارگذاری، استحکام آن­ها بسیار حائز اهمیت می­باشد. گاتر ها باید در برابر خمش، پیچش و فشارهای عمودی دارای استحکام کافی باشند.

نصب آسان:

نصب آسان این قطعات سبب کاهش زمان و هزینه خواهد شد.این قطعات باید دارای طراحی مدولار و چند پارچه باشند و علاوه بر آن با حداقل امکانات و وسایل جانبی بتوان آن­ها مونتاژ و سرهم کرد. ویژگی­هایی مثل اتصال کشویی، قابلیت اتصال از جوانب، داشتن خروجی لوله در طرفین و کف، داشتن ته بند و … سبب می­شود استفاده و نصب یک کانال آسان باشد.

استقرار مناسب:

گاتر­ها باید به طور مناسب در ملات و مصالح دفن شده و بدون حرکت باقی بمانند تا دچار شکستگی و تخریب نگردند. برای این منظور در اطراف گاتر باید زائده و قسمت­هایی وجود داشته باشد تا از حرکت گاتر جلوگیری نموده و آن را به طور کامل فیکس و ثابت نگه دارد. همچنین درپوش باید به گاتر محکم بسته شود تا در هنگام عبور دچار لرزش و ارتعاش نگردد.

سیل و روش مدیریت سیلاب

گریل استخر یک نوع گریتینگ گاتر یا درپوش گاتر می باشد. که روی کانال (جوب به روش سنتی یا ماسونری) های آب دور استخر یا جکوزی جهت جمع آوری آبهای سر ریز استفاده میشود و انواع و اقسام مختلفی دارند که بسته به مواد تشکیل دهنده اولیه به دو گروه گریل استخر مخصوص فضای داخلی و خارجی تقسیم میشوند. جنس این گریها عمدتا ای بی اس یا پلی پروپیلن می باشد که رنگ ابعاد و طرح هایمتفاورتی دارند.

گریل استخر

در این مقاله می خواهیم شما را با گریل استخر آشنا کنیم و شما را با این انواع این تجهیزات استخری و همچنین اهمیت وجود آن در استخر ها بیشتر آشنا کنیم. برای اطلاع از انواع و قیمت گریل های استخر میتوانید با از قسمت فروشگاه سایت و در دسته بندی گریل و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

در استخر های تازه ساز و همچنین بازسازی شده معمولا از بهترین نوع گریل استخر استفاده می کنند. این ابزار باید ایمن ، با دوام و همچنین با قیمت مناسبی به فروش برسد. در اطراف استخر ها باید از گریل استخر استفاده کرد تا آب سر ریز که از داخل استخر به بیرون میریزد در لبه های استخر باقی نماند تا از لیز خوردن افراد جلوگیری شود.

علاوه بر کاربرد های فوق العاده گریل استخر این نصب این ابزار در کناره های استخر به زیبا تر شدن محیط نیز کمک می کند. می توان گریل استخر را در ابعاد و اندازه های مختلفی تهیه کرد. گریل معمولا سفید رنگ است اما همچنین می توان به صورت سفارشی رنگ دلخواهتان را سفارش دهید.

  • جلوگیری از لیز خوردن افراد
  • تمیز کردن و رسیدگی آسان
  • مواد به کار رفته در گریل استخر غیر بازیافتی و درجه یک است
  • در برابر مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهد و مقاومت بالایی دارند
  • رنگ ماندگار، ضخامت و ابعاد مناسب و استاندارد است
  • به جلا دهنده و رنگ نیازی ندارد

گریل استخری با جنس پلی پروپیلن ( PP ) عمدتا در فضای سرپوشیده و به دور از نور آفتاب مورد استفاده قرار میگیرند.

گریل استخری با جنس ای بی اس ( ABS ) عمدتا در فضای باز و رد معرض نور آفتاب مورد استفاده قرار میگیرند و به علت دارا بودن آنتی یووی مخصوص محیط باز طراحی و تولید میشوند.

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه تولیدی پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *