تجهیزات آبی, راهنمای خرید, علمی مهندسی, گاتر

درپوش گاتر (جایگزین گریل استخر) چیست ؟ + معرفی 6 مدل

درپوش گاتر

درپوش گاتر چیست ؟

به طول کلی به قسمت رویه ی گاتر که با توجه به محل مورد استفاده و نوع کاربری آن از جنس های مختلفی ساخته می شوند درپوش گاتر یا گریتینگ می گویند . درپوش گاتر مانع از ورود یا سقوط افراد یا اشیا به داخل جوب می شود همچنین درپوش گاتر در عرض های ثابت و استاندارد 10، 13 و 20 سانتیمتر و عموما با ارتفاع 1 یا 2 سانتیمتر طراحی و تولید می شوند .

درپوش گاتر در دو دسته بندی صنعتی یا پارکینگی و استخری جای می گیرند که از مهم ترین آنها می توان به درپوش  ای بی اس ، درپوش استیل ، درپوش چدنی و پلی آمید تقویت شده اشاره کرد که هر یک از موارد نام برده خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی برخوردارند که در ادامه به صورت تکمیلی به معرفی ویژگی ها و محل استفاده و نوع کاربری هر یک می پردازیم .

 

نصب گاتر

 

کاربرد درپوش گاتر و جایگزینی آن با گریل های آهنی یا پلاستیکی

در گذشته ، در کارخانه ها سوله های تولید و انبار ها و همچنین آشپزخانه های صنعتی با استفاده از بتن ، سنگ و یا کاشی جوب هایی طراحی کرده و می ساختند تا آب سر ریز ناشی از شست و شو ، نظافت و یا خنک کردن دستگاه های صنعتی از طریق این جوب ها به داخل فاضلاب ، تصفیه خانه و یا خارج از محدوده مورد نظر هدایت شوند .

بر روی این جوب ها با استفاده از آهن ، فولاد درپوش هایی می ساختند تا مانع از سقوط اجسام و یا افراد به داخل جوب شود ، اما معمولا با گذشت زمان و تماس همیشگی این نوع درپوش ها با سیالات مختلف موجب اکسید شدن و از بین رفتن آن می شد .از این رو با پیشرفت تکنولوژی در حوزه تاسیسات درپوش هایی مقاوم در ابعاد متنوع و استاندارد و با توجه به محل اجرا و نیاز پروژه طراحی و ساخته شدند که امروزه تا حدود زیادی جایگزین درپوش آهنی یا فولادی شده اند .

 

درپوش گاتر

 

مزایای استفاده از درپوش گاتر چیست ؟

از مزایا و برتری استفاده از درپوش گاتر ها نسبت به درپوش های آهنی یا فولادی ساخته شده می توان به موارد زیر اشاره کرده که همین موارد سبب جایگزین آن ها با درپوش های آهنی قدیمی شده است .

  1. ابعاد استاندارد
  2. وزن سبک و قابل حمل
  3. نظافت آسان
  4. قابل پیچ شدن
  5. استحکام و مقاومت بالا نسبت به درپوش های آهنی و فولادی
  6. مقاوم در برابر انواع سیالات اسیدی
  7. مقاوم در برابر تردد انواع خودروهای سواری و صنعتی

 

درپوش گاتر استخر

 

انواع درپوش گاتر بر اساس جنس

همانطور که پیش تر و در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم درپوش های گاتر انواع مختلفی دارند که بر اساس جنس مواد تشکیل دهنده آن و محل کاربری انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی هر یک از آن دسته بندی های نام برده می پردازیم .

 

1 . درپوش چدنی (Cast Iron) :

از درپوش گاتر چدنی جهت پوشاندن کانال های ساخته شده در محوطه های صنعتی نظیر کارخانه ها و سوله ها ، پارکینگ های مسکونی و اداری تجاری و حتی برخی معابر شهری مانند کنار گذر بزرگراه ها ، جاده ها به علت استحکام بالا و دارا بودن گواهی EN1433 و مقاومت تا 25 تن از جمله پر فروش ترین و مورد استفاده ترین درپوش گاتر صنعتی به حساب می آید .

 

photo 2024 01 23 10 54 07 e1705996307994

 

2 . درپوش گالوانیزه (Galvanized Iron) :

درپوش گاتر گالوانیزه همانند مدل چدنی در دسته بندی درپوش ها ی صنعتی قرار می گیرند اما با این تفاوت که در برخی موارد از استحکام بالاتری نسبت به درپوش چدنی برخوردار هستند که جهت استفاده و اجرا در کف سوله های تولید ، انبارهای صنعتی ، فرودگاه ها و معابر شهری مورد استفاده قرار می گیرند . درپوش گاتر گالوانیزه در دو مدل نفر رو با کلاس وزنی A15 و مدل صنعتی با کلاس وزنی C250 طراحی و تولید می شوند . مدل صنعتی آن از تسمه های گالوانیزه بهم تابیده با چشمه های 2*2 سانتیمتر و مدل نفر روی آن از ورق گالوانیزه با ضخامت 1.5 و 2 میلیمتر تولید می شوند .

 

photo 2024 01 23 10 53 51 e1705996696379

 

3 . درپوش پلی آمید تقویت شده (Polyamide) :

درپوش گاتر پلی آمید تقویت شده در دو عرض ثابت و استاندارد 13 و 20 سانتیمتر و با ضخامت 2 سانتیمتر و تنها به رنگ مشکی مات قابل تولید می باشند . درپوش گاتر پلی آمید ترکیبی از پلی پروپیلن و پلی اتیلن بوده که تا حداکثر 12 تن تحمل بار ترافیکی جهت تردد انواع خودروهای سواری و برخی از خودروهای صنعتی را دارند .

 

photo 2024 01 23 10 54 39 e1705997006457

 

4 . درپوش استیل (Steel) :

درپوش استیل در دو عرض ثابت 13 و 20 سانتیمتر و با ارتفاع نبشی 2 سانتیمتری طراحی و تولید می شوند . ضخامت ورق بکار رفته در تولید درپوش استیل عرض 13 سانتی 1.5 میلیمتر و در عرض 20 سانتیمتری 2 میلیمتر می باشد . درپوش های استیل قابلیت طراحی و ساخت به صورت کاملا سفارشی در عرض های دلخواه را داشته و با توجه به سلیقه مشتریان گرامی شکل ظاهری شیارهای روی آن با استفاده از دستگاه لیزر قابل تغییر و شخصی سازی می باشد . درپوش استیل در دسته کلاس وزنی A15 قرار گرفته و مناسب تردد نفر می باشد .

 

photo 2024 01 23 10 55 59 e1705996017741

 

5 . درپوش پلی پروپیلن (Polypropylene) :

درپوش گاتر پلی پروپیلن در دسته بندی درپوش های استخری قرار گرفته که با توجه به استحکام بالا در مقایسه با گریل های استخری و همچنین مقاومت بیشتر مورد استفاده در دور استخرهای سرپوشیده قرار میگیرد . درپوش استخری پروپیلن به علت نداشتن آنتی یو وی در مواد اولیه خود مناسب استخر و یا محوطه های سرپوشیده با تردد نفر می باشد . این درپوش همانند مابقی درپوش ها در دو عرض استاندارد 13 و 20 سانتیمتر و به رنگ مشکی و سفید موجود می باشند .

 

photo 2024 01 23 10 54 44 e1705997074500

 

6 . درپوش ای بی اس (Acrylonitrile butadiene styrene)

درپوش گاتر ای بی اس ، در عرض های ثابت و استاندارد 10 ، 13 و 20 سانتیمتر و با کلاس وزنی A15 مناسب تردد نفر می باشند . ارتفاع درپوش 10 سانتی ای بی اس 1 سانتیمتر و مابقی 2 سانتی می باشند . این نوع درپوش در دو رنگ بندی طوسی روشن و مشکی و از مواد درجه یک پتروشیمی طراحی و تولید می شوند . درپوش های ای بی اس به علت دارا بودن آنتی یو وی 4 درصد قابلیت اجرا و استفاده در انواع شرایط آب و هوایی ، فضای باز با تابش نور آفتاب را دارند .

 

photo 2024 01 23 10 54 55 e1706073136632

 

انواع درپوش گاتر بر اساس محل اجرا و نوع کاربری

درپوش گاتر ها جدا از نوع جنس و میزان استحکام آن ها در شرایط متفاوت جوی و ترافیکی بر اساس نیاز و کاربری هم به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی هر یک به صورت جامع و کامل میپردازیم ، همچنین محصول گاتر ، انواع مختلفی دارند که در صورت نیاز به خرید محصول مناسب پروژه خود می توانید با مراجعه به مقاله انواع گاتر و مقاله گاتر چیست در مورد ماهیت کلی گاتر ، انواع آن ها و مزایای آن نسبت به کانال های بتنی اطلاعات کامل کسب کنید .

 

1 . درپوش گاتر استخر

درپوش استخری به نوعی از درپوش های عمدتا از جنس پی وی سی درجه یک و غیر بازیافت شده می باشد که در سه عرض ثابت 10 ، 13 و 20 سانتیمتر تولید می شوند ، البته قابل ذکر است جهت ایجاد تنوع بیشتر در بنگ بندی طوسی روشن ، مشکی و طوسی تیره تولید می شوند .

جهت پوشاندن جوب دور استخرهای سروشیده از درپوش پلی پروپیلن و در استخرها و محوطه های روباز از درپوش ای بی اس استفاده می شود . جنس ای بی اس به علت داشتن مواد آنتی یو وی مناسب استفاده در فضای باز و تابش مستقیم نور آفتاب می باشند ، اما درپوش پروپیلن به علت نداشتن مواد آنتی یو وی بهتر است در فضای سرپوشیده اجرا شود تا تغییر رنگ و تغییر شکل ظاهری نشود .

 

WhatsApp Image 2023 06 11 at 3.43.55 PM

 

2 . درپوش گاتر پارکینگ

درپوش پارکینگی عمدتا از جنس پلی آمید تقویت شده ، چدنی و یا گالوانیزه مشبک (گریتینگ گالوانیزه) نیز می باشد . درپوش گاتر پلی آمید تقویت شده در دو عرض ثابت 13 و 20 سانتیمتر به رنگ مشکی و با تحمل بار ترافیکی حداکثر 12 تن برای عرض 13 و تحمل 9 تن برای عرض 20 سانتیمتر می باشند . درپوش چدنی و درپوش گالوانیزه نیز در دو عرض 13 و 20 سانتیمتر تا حداکثر تا 25 تن تحمل بار ترافیکی به ازای هر تایر باد شده نیز دارند . این دسته از درپوش ها دارای کلاس وزنی C250 و طبق استانداردهای جهانی EN1433 طراحی و تولید می شوند .

 

نصب گاتر

 

3 . درپوش گاتر سوله و کارخانه

درپوش های صنعتی از جنس چدن با طرح مشبک و گریتینگ گالوانیزه (مشبک) در راستای پوشاندن کانال های ساخته شده از بتن در کف سوله و کاخانه ها و همچنین انبار ها با تردد ترافیکی سنگین مانند تریلی ، لیفتراک و جک پالت مورد استفاده قرار می گیرند . این نوع از درپوش ها دارای کلاس وزنی C250 بوده و تا حداکثر 30 تن تحمل بار ترافیکی به اجزای هر تایر باد شده نیز دارند و از استحکام و مقاومت بالایی در برابر شوک ، ضربه از خود نشان می دهند .

 

گاتر سوله گاتر کارخانه

 

4 . درپوش گاتر حیاط و روف گاردن

درپوش مورد استفاده در روف گاردن و حیاط به دلیل تماس دائمی با سیالات مختلف نظیر آب باران ، برف ، مواد شوینده یا اسیدی و همچنین تابش نور آفتاب بهتر است از جنس پلی آمید تقویت شده که دارای آنتی یو وی بوده استفاده شود ، همچنین در قسمت هایی که تردد انواع خودرو در حیاط وجود دارد از درپوش چدنی یا درپوش گالوانیزه باید استفاده شود .

 

انواع گاتر

 

5 . درپوش گاتر آشپزخانه صنعتی

درپوش آشپزخانه صنعتی عموما از جنس استیل با آلیاژ 304 و یا پروپیلن رنگ سفید می باشد . هر دو درپوش نام برده مناسب استفاده در آشپزخانه های صنعتی داشته و در برابر انواع شوینده ، آبجوش و تردد نفر کاملا مقاوم می باشند . درپوش پروپیلن در دو عرض ثابت 13 و 20 سانتیمتر و درپوش استیل در دو عرض 13 ، 20 و همچنین عرض ، طول و همچنین ارتفاع نبشی درخواستی قابل طراحی و تولید نیز می باشند .

 

گاتر استیل

 

6 . درپوش گاتر مخفی

درپوش گاتر مخفی نوعی درپوش از جنس پلی پروپیلن درجه یک میباشد که تنها در عرض 13 و با طول 50 سانتی متری و با رنگ مشکی تولید می شوند که در زیر سنگ یا سرامیک کف به صورت مخفی و خطی اجرا میشوند . این نوع درپوش با شیار عرض 8 میلیمتری که در وسط آن تعبیه شده است باعث جمع آوری و هدایت آب به سمت تصفیه خانه و یا خروجی فاضلاب کف می شود با این تفاوت که ظاهری بسیار شکیل تر در مقایسه با مابقی درپوش ها دارد .

درپوش گاتر مخفی به هنگام نصب نیاز به افراد متخصص و همچنین رعایت یکسری نکات فنی مهم می باشد که جهت کسب اطلاعات تکمیلی از نحوه نصب گاتر مخفی می توانید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید .

 

گاتر مخفی

 

درپوش گاتر و دلایل جایگزینی آن با گریل استخر چیست ؟

در گذشته جوب های ساخته شده از سنگ و سرامیک دور استخر یا جکوزی ها با گریل های پلاستیکی یا در برخی مواقع درپوش­ این کانال ها اغلب سنگ های برش خورده یا سوراخ کاری شده یا آهنی بودند که به دلیل ساخت غیر اصولی دچار شکستگی و  تخریب می­شدند پوشانده می شد تا مانع از ورود اجسام یا سقوط افراد به داخل جوب شود ، گریل استخر به مجموعه ای از نوارهای باریک پلاستیکی متصل بهم از طریق پین گفته می شوند که رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی در حوزه تاسیسات و هدایت آبهای سر ریز سطحی با درپوش گاتر جایگزین شدند . در ادامه به یکسری از مزایا استفاده از درپوش گاتر نسبت به گریل استخری نیز میپردازیم .

  1. استحکام بالا در مقایسه با گریل استخر
  2. نظافت آسان درپوش استخر در مقایسه با گریل استخر
  3. نصب و اجرای سریع و آسان در مقایسه با نصب گریل استخر
  4. دارای آنتی یو وی و مناسب استفاده در فضای روباز و سرپوشیده
  5. رنگ بندی متنوع نسبت به گریل های استخری
  6. قالب های 50 سانتیمتری و در نتیجه روش نصب و جمع آوری آسان و سریع
  7. قیمت مقرون به صرفه در مقایسه با گریل های استخری

 

مقایسه شکل ظاهری و جنس گریل استخر با درپوش گاتر

کاربری درپوش گاتر همانند گریل استخر میباشد با این تفاوت که گریل استخر در عرض های ثابت 14 ، 18 ، 20 ، 25 و 30 سانتی متری و عموما با جنس پلی پروپیلن و یا ای بی اس غیر بازیافت شده در رنگ سفید تولید میگردند که در مقابل درپوش گاتر استخر با عرض های ثابت 10 ، 13 و 20 سانتی متری تولید میشوند که رنگ آن ها عموما مشکی ، سفید و طوسی می باشد . طول درپوش های پلاستیکی عموما 50 سانتی متر و برای مدل های استیل یا گالوانیزه 100 سانتی متری میباشد.

البته قابل ذکر است که در صورت درخواست ساخت درپوش سفارشی در مدل استیل با برش توسط دستگاه لیزر این امکان وجود دارد که طبق طول ، عرض و ارتفاع درخواستی مشتریان طراحی و تولید شوند همچنین گریل های استخر هم می توانند طبق رنگ درخواستی از مواد درجه یک تولید شوند .

 

ویژگی­ های درپوش گاتر مناسب چیست ؟

 کلاس وزنی:

کلاس وزنی مهمترین ویژگی درپوش گاتر می­باشد. زیرا انتخاب درپوش با کلاس وزنی نامناسب می­تواند سبب بروز حوادث و سوانح جبران ناپذیری شود. کلاس وزنی تعیین کننده وزن و باری می­باشد که آن درپوش توانایی تحمل آن را دارد. بر اساس استاندارد EN1433 ، درپوش ها به 2 گروه کلی تقسیم می­شود که کاربری و کلاس وزنی آنها را تعیین می­کند.

درپوش گاتر با کلاس وزنی A15 دارای تحمل بار ترافیکی تا حداکثر 500 کیلوگرم می باشد که میتوان به جنس ای بی اس ، پروپیلن و استیل اشاره کرد و همچنین کلاس وزنی C250 مختص به تردد انواع خودروهای سواری و صنعتی می باشد که میتوان به درپوش پلی آمید تقویت شده ، چدنی و گالوانیزه مشبک اشاره کرد که از 12 تا حداکثر 25 تن تحمل بار ترافیکی به ازای هر تایر باد شده دارند .

کلاس مقاومت وزنی A15 :

درپوش گاتر دسته بندی شده در این کلاس مقاومت وزنی تا نیم تن مقاومت دارند و برای محوطه های با تردد عابر پیاده در ساختمان های مسکونی ، بام، تراس، روف گاردن، موتورخانه ، سرویس بهداشتی، استخر و … کاربرد دارند .

کلاس مقاومت وزنی C250 :

این کلاس مقاومت وزنی برای رمپ ورودی پارکینگ ها و فضاهای صنعتی مناسب است. درپوش های کلاس C250 از 12 تا 25 تن تحمل بار به ازای محور تایر باد شده دارند.

ایمنی درپوش :

مسائل ایمنی برای درپوش ­ها بسیار مهم می­باشد. عواملی مثل ضد لغزش بودن برای درپوش هایی که در محوطه بیرونی استفاده می­شود، اندازه کوچک­ چشمه ها برای گریل­ های لوکس جهت جلوگیری از فرو رفتن پاشنه کفش و سایر عوامل. بسیار مورد اهمیت می باشد.

مقاومت در برابر عوامل خارجی :

درپوش مناسب در برابر عوامل فرساینده و خارجی دارای مقاومت مناسب بوده و دوام بیشتری دارد. با استناد به این مقاله میتوانید به درستی برای خرید درپوش مناسب اقدام کنید و انتخاب صحیحی داشته باشید.

 

قیمت و نحوه خرید درپوش گاتر از پرشین گاتر

همانطور که پیش تر و در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم ، قیمت درپوش گاتر به عوامل مهمی از جمله ابعاد درپوش گاتر (طول ، عرض و ارتفاع) و همچنین جنس آن رابطه مستقیم دارد . برای مثال درپوش استیل ، درپوش چدنی و گالوانیزه با توجه به نوع کاربری و جنس آن از بالاترین قیمت در بین مابقی درپوش ها برخوردار می باشد . از طرفی دیگر اگر به دنبال خرید درپوش گاتر مقرون به صرفه نیز می باشید ، درپوش ای بی اس ، و پروپیلن از مناسب ترین گزینه های موجود در بازار می باشد .

مشتریان گرامی همچنین می توانند با استناد به این مقاله ، برقراری تماس تلفنی با کارشناسان پرشین گاتر جهت کسب اطلاعات فنی دقیق و خرید درپوش گاتر متناسب با نیاز پروژه خود به درستی اقدام کنند .

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

4 دیدگاه در “درپوش گاتر (جایگزین گریل استخر) چیست ؟ + معرفی 6 مدل

  1. علی شایگان گفت:

    فرق درپوش گاتر با گریل استخر توضیح میدید
    ممنون

    1. Admin-2 گفت:

      گریل استخر بصورت پازلی داخل هم قرار میگیرن و تا عرض 30 سانت و در انواع رنگ و مدل تولید میشوند اما درپوش گاتر تا نهایتا عرض 20 سانت و رنگ بندی و مدل های آن محدود تر میباشد

  2. سمیه ذاکری گفت:

    درپوش گاتر با ابعاد سفارشی هم میسازید؟

    1. Admin-2 گفت:

      برای ابعاد سفارشی بهتر است از گریل استخر استفاده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *