تجهیزات آبی, گاتر

نصب گاتر از صفر تا صد در 10 مرحله + ویدئو آموزشی و عکس

روش نصب گاتر گاتر خرید گاتر گاتر ارزان

نصب گاتر

نصب گاتر به این صورت انجام می شود که ابتدا جهت نصب گاتر و با توجه به ابعاد گاتر مورد نظر کانال حفر کرده و از طرفین آن 1.5 تا 2 سانتی متر فضا برای بتن ریزی در نظر می گیریم. زیر ساخت های لازم و محل نصب گاتر را آماده می کنیم سپس عایق بندی با قیرگونی و ایزوگام را انجام می دهیم. قطعات گاتر را که به صورت نر‌ و مادگی هستند داخل یکدیگر مونتاژ کرده و به صورت تراز در محل حفاری شده قرار می دهیم و از چسب پلی اورتان در درزها برای آب بندی قطعات استفاده می کنیم.

سپس با استفاده از اتصالات مربوطه، کفشور ها را به گاتر متصل کرده و از قسمت زیر و کنار گاتر بتن ریزی را انجام می دهیم تا کانال پیش ساخته در بتن غرق شده و در محل به صورت دائم مستقر شود. بعد از گذشت 48 الی 72 ساعت بعد از خشک شدن بتن، گاتر آماده آب گیری و قابل استفاده است.

 

گاتر چیست

 

قابل ذکر است محلی که برای روش نصب گاتر در نظر گرفته ایم باید کاملا تراز بوده و شیب نداشته باشد همچنین نباید به هنگام نصب به کانال پیش ساخته شیب داد تا بعد از نصب گاتر ها از درزها و اتصالات آن آب نشت نکند و همچنین سطح گاتر از کف سازی بالاتر نیاید. جهت اتصال گاتر به کفشور، کف گاتر را با گرد بر متناسب با سایز لوله فاضلاب سوراخ کرده و به کمک اتصال خروجی از کف، گاتر خود را به لوله های فاضلاب متصل می کنیم تا بعد از جمع آوری آب های سر ریز توسط کانال به سمت فاضلاب یا تصفیه خانه هدایت و در نهایت از خروجی های نصب شده به درستی خارج شود.

 

نحوه نصب گاتر شامل 10 مرحله زیر می باشد که در ادامه مقاله به معرفی جزییات آن می پردازیم:

  1. حفر کانال در محل.
  2. تراز کردن کانال حفر شده.
  3. قرار دادن گاتر در کانال حفر شده به صورت تراز.
  4. اتصال قعطات گاتر به یکدیگر و آب بندی کردن آن ها.
  5. مسدود کردن ابتدا و انتهای گاتر با استفاده از اتصالات جانبی.
  6. اتصال گاتر به لوله فاضلاب با استفاده از تبدیل خروجی از کف گاتر.
  7. ادامه مراحل نصب و جا گذاری گاتر ها به صورت تراز و اتصال آن ها به کفشور.
  8. نصب درپوش گاتر و استفاده از چسب پهن یا چسب کارتون برای جلوگیری از خراشیدگی.
  9. هم سطح سازی گاتر با کف سنگ کف تمام شده جهت ایجاد ایمنی بیشتر و پاگیر نشدن آن.
  10. اتمام کار اجرای گاتر مورد نظر بعد از بتن ریزی و گذشت 48 ساعت از آن. آب گیری جهت استفاده گاتر.
برای نصب گاتر باید کانال گاتر پلاستیکی را در یک امتداد به هم متصل کنید و به این منظور باید نر و مادگی کانال را در هم نصب کنید. یک دایره بر روی کانال وجود دارد که محل عبور لوله خروجی فاضلاب است. باید این قسمت دایره ای شکل را از روی کانال پلاستیکی گاتر برش دهید و سپس لوله خروجی را از آن رد کنید.

 

نصب گاتر

 

ویدئویی جهت آشنایی با نحوه نصب گاتر

در ویدئو زیر با اصول کلی و نحوه صحیح نصب انواع کانال های پیش ساخته آشنا می شویم. استفاده از کانال پیش ساخته استاندارد و متناسب با کاربری محوطه مورد نظر و همچنین رعایت دقیق دستورالعمل های نصب برای حفظ طول عمر گاتر امری ضروری می باشد که باید به آن توجه داشت.

 

طریقه نصب انواع گاتر با توجه به جنس درپوش و کلاس وزنی

همانطور که می دانید گاتر پلاستیکی به کانال های پیش ساخته ای گفته می شوند که وظیفه هدایت انواع سیالات را در محوطه های مختلف دارند. روش کلی نصب انواع گاتر ها یکسان می باشد اما قابل ذکر است که گاتر های صنعتی به دلیل استقرار در محوطه های پر فشار و با تردد بالا مانند سوله ها، کارخانجات، بنادر، معابر شهری و غیره از روش نصب متفاوتی نظیر میزان بتن ریزی، استقرار در محل با استفاده از میلگرد و غیره برخوردارند.

قابل ذکر است که بدنه تمامی گاتر ها یکسان می باشد و تنها جنس درپوش آنها نسبت به محل استفاده متفاوت است. یکی از دلایل ایجاد تفاوت در اجرای گاتر نوع درپوش گاتر می باشد که به دو دسته صنعتی و غیر صنعتی تقسیم می شوند و هر یک اجرای متفاوتی با یکدیگر دارند.

 

نصب گاتر

 

به هنگام اجرای تمامی گاتر ها باید به موارد زیر توجه داشت:

  • ابعاد گاتر مورد نظر.
  • محل استقرار و نصب گاتر.
  • خرید گاتر متناسب با محل اجرا و نوع کاربری گاتر.
  • جنس درپوش گاتر و مقاومت آن در برابر عوامل محیطی.
  • کلاس وزنی گاتر و میزان تحمل آن در برابر بار گذاری های مختلف.

 

گاتر

 

در ادامه قصد داریم شما را با انواع روش های تخصصی و کلی نصب گاتر (Drainage Channel installation) و کفشور های خطی تمام استیل به دلیل شباهت بسیار زیاد نصب آن ها با کانال پیش ساخته آشنا کنیم. لازم به ذکر است که در هر محله و در جهت رفع ابهام در خصوص نصب گاتر، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند .

تصویر زیر نشانگر نمای گاتر نصب شده در زمین و غرق در بتن از طرفین و زیر گاتر می باشد. همچنین سطح گاتر نصب شده تراز و هم سطح کف سازی است.

 

نصب گاتر

 

نقش اتصالات گاتر در روش اجرای گاتر چیست

به هنگام نصب گاتر، اتصالات نقشی مهمی ایفا می کنند و باید به هنگام نصب گاتر به تعداد لوله های خروجی یا تعداد لوله های فاضلاب، تعداد درپوش های انتهایی توجه داشت. نحوه محاسبه خروجی ها فاضلاب بسیار آسان بوده و فقط کافیست به تعداد لوله های فاضلاب یا کفشور ها توجه کنید و به همان تعداد خروجی کف گاتر تهیه کنید. اما محاسبه تعداد درپوش های انتهایی نیاز به توجه بیشتری داشته که در ادامه به روش محاسبه آن ها می پردازیم.

از آن جایی که طول تمامی قطعات گاتر ها 50 یا بعضا 100 سانتی متری هستند، این قابلیت را دارند که بدنه آن ها به صورت نرینگی و مادگی داخل یکدیگر چفت و مونتاژ شوند. این چفت شدن می تواند به صورت خطی و در امتداد یکدیگر باشد و یا از پهلو به صورت L انجام گیرد. همچنین گاتر ها را می توان به صورت مربع، مستطیل، خط راست، صلیبی و … اجرا کرد. بعد از پایان هر لاین گاتر و یا در قسمت کنج، قرار دادن یک درپوش انتهایی جهت مسدود کردن و جلوگیری از بیرون زدن آب از آن قسمت امری ضروری می باشد.

 

نصب گاتر

 

همچنین به هنگام  قرار دادن درپوش انتهایی در کنج و انتهای هر لاین گاتر نصب شده می بایست از چسب پلی اورتان برای آب بندی آن قسمت استفاده شود تا به صورت کامل عایق شده و آب از آن قسمت نشت نکند. اگر به تصویر زیر دقت داشته باشید، درپوش انتهایی در قسمت کنج گاتر قرار داده شده تا آب از آن قسمت به بیرون نشت نکند. همچنین از چسب آب بندی برای عایق کردن درپوش انتهایی، اتصال خروجی کف و همچنین خود گاتر استفاده شده است.

 

نصب گاتر

 

روش اتصال و سوار کردن قطعه خروجی کف گاتر به این صورت انجام می گیرد که ابتدا کف گاتر را با استفاده از گرد بر، تیغ یا کاتر به اندازه قطر لوله فاضلاب برش می زنیم. سپس قطعه پایینی خروجی کف را که شبیه نافی 10 سانتی می باشد از زیر قسمت برش زده به چسب پلی اورتان به بدنه گاتر می چسباینم، سپس قطعه بالایی خروجی کف را که مانند بعلاوه است از داخل بدنه گاتر به قطعه زیرین پیچ می کنیم تا محکم به یکدیگر چفت شوند. قطعه بالایی به غیر از محکم کردن اتصال خروجی از ورودی ضایعات به داخل لوله جلوگیری می کند.

 

اجرای گاتر

 

 

در تصویر بالا قسمت بالایی اتصال خروجی کف را مشاهده می کنید که به صورت بعلاوه در قسمت زیرین اتصال خروجی کف پیچ شده است تا آن را ثابت نگه داشته و از ورود ضایعات به داخل لوله جلوگیری کند. قسمت بالایی اتصال خروجی کف به صورت پیچ داخل قسمت پایینی متصل می شود.

 

روش اجرای گاتر

 

در تصویر فوق قسمت پایینی یا نافی اتصال خروجی را مشاهده می کنید که بعد از برش زدن بدنه گاتر نسبت به قطر آن، با چسب به زیر بدنه چسبانده شده تا مستقیما وارد لوله فاضلاب شود.

 

10 مرحله اصولی نصب گاتر

پیش تر و در قسمت اولیه مقاله ویدئویی قرار داده شده که نصب کانال پیش ساخته به صورت کامل و با جزییات دقیق نمایش داده شده است اما حال در این 10 مرحله به طریقه نصب تمامی گاتر ها به صورت تخصصی و مصور جهت رفع ابهامات شما مشتریان عزیز می پردازیم.

 

1 – حفر کانال:

با توجه به ابعاد گاتر خریداری شده نسبت به کاربری و محل نصب، کانال را حفر می کنیم. به هنگام حفر اصولی کانال، جهت بتن ریزی و استحکام بخشیدن به گاتر، از بخش کناری و زیر گاتر 1.5 الی 2 سانتیمتر اضافه تر حفر می کنیم.

 

نصب گاتر کندن کانال

 

2 – تراز کردن کانال حفر شده:

با استفاده از یک ریسمان در امتداد کانال حفر شده خط راستی به وجود می آوریم تا به کمک آن نحوه اجرای گاتر را به صورت تراز انجام دهیم تا مشکلی از بابت شیب بندی و نشتی آب نداشته باشیم.

 

نصب گاتر تراز کردن کانال

 

3 – قرار دادن گاتر در کانال حفر شده به صورت تراز:

از آنجایی که ساختار تمامی گاتر ها به صورت تراز می باشد و شیب داخل آن ها وجود ندارد، جهت نصب صحیح و جلوگیری از بروز هرگونه نشتی آب، قطعات گاتر باید به صورت تراز در یکدیگر چفت شده و سپس درون کانال حفر شده قرار دهیم. قبل از نصب کانال پیش ساخته در کانال حفر شده می بایست محل خروجی های فاضلاب و انشعابات مشخص شده باشد و با استفاده از ایزوگام یا قیرگونی محل نصب را آب بند کنیم.

 

نصب گاتر

 

4 – اتصال و آب بندی قطعات گاتر:

طول تمامی قطعات کانال های پیش ساخته 50 سانتیمتر یا بعضا 100 سانتی متری می باشد. از این رو به هنگام نصب و قرار دادن آن ها به صورت نر و مادگی داخل یکدیگر و آب بند کردن آن ها می بایست از چسب پلی اورتان یا چسب های سیلیکونی درجه یک استفاده شود تا بعد از گذشت نشتی آب نداشته باشد.

 

نصب گاتر

 

5 – مسدود کردن ابتدا و انتهای گاتر:

زمانی که برای نصب گاتر خود اقدام می کنید لازم است که از درپوش های انتهایی و خروجی از کف طراحی شده جهت جلوگیری از خروج ناخواسته آب و نشت به اطراف به محوطه جلوگیری شود . از این رو باید از درپوش های ابتدایی و انتهایی کانال پیش ساخته (ته بند) استفاده شود .

 

نصب گاتر

 

6 – اتصال گاتر به لوله فاضلاب:

پس از نصب کانال پیش ساخته و مونتاژ قطعات به یکدیگر و قرار دادن گاتر داخل کانال حفر شده به صورت تراز، از کف و دیواره گاتر یا ابتدا و انتهای آن با استفاده از اتصالات نام برده برای خروج سیالات اقدام می کنیم. می توانید با استفاده از اتصالات جهت هدایت آب یا سیالات ریخته شده داخل گاتر، گاترها را به صورت مربع، مستطیل، L ، T ، U شکل اجرا کرد.

 

نصب گاتر

 

7 – نصب را ادامه دهید:

به نصب گاتر در امتداد کانال حفر شده به صورت تراز ادامه دهید تا به انتهای کانال حفر شده برسید. جهت اتصال گاتر و گرفتن انشعابات از اتصالات استاندارد و از چسب پلی اورتان استفاده کنید تا آب بندی سازی به درستی صورت گیرد.

 

نصب گاتر

 

8 – نصب درپوش گاتر:

با استفاده از چسب پهن یا نایلونی ضخیم، درپوش گاتر را می پوشانیم تا به هنگام بتن ریزی از طرفین گاتر، درپوش گاتر دچار آسیب دیدگی و یا نیاز به نظافت نداشته باشد و سپس بعد از بتن ریزی پوشش ها را از روی درپوش جدا می کنیم.

 

نصب گاتر

 

9 – هم سطح سازی گاتر با کف:

پس از نصب گاتر و قرار دادن آن داخل کانال حفر شده به صورت تراز و بتن ریزی در طرفین و زیر گاتر با کمک ماله سطح ملات یا بتن را صاف کرده تا با لبه ی گاتر هم سطح شود، این امر به علت جلوگیری از پا گیر شدن و حرکت کامل و صحیح آب به داخل گاتر می شود.

 

نصب گاتر

 

10 – اتمام نصب، گاتر قابل استفاده می باشد:

در مرحله پایانی پس از بتن ریزی و گذشت 48 ساعت جهت خشک شدن بتن، هم سطح سازی گاتر با کف و برداشتن پوشش های روی درپوش کانال آبرو و انجام کف سازی اطراف محل نصب کانال پیش ساخته، گاترها آماده ی آب گیری و هدایت سیالات به سمت کفشور می باشد .

 

نصب گاتر

 

روش آب بند کردن گاتر و اتصالات

جهت آب بندی گاتر و اتصالات مربوطه از انواع چسب های سیلیکونی می توان استفاده کرد. البته بهتر است چسب مورد استفاده، چسب پلی اورتان باشد تا هم در برابر نشت آب از گاتر و اتصالات جلوگیری کند و هم در برابر انواع سیالات مختلف و مواد اسیدی از بین نرود. از چسب پلی اورتان برای آب بند کردن قطعات 50 یا 100 سانتیمتری کانال پیش ساخته، درپوش های انتهایی و اتصال خروجی از کف گاتر استفاده می شود. اگر آب بند کردن صحیح قطعات به درستی صورت گیرد می توان از نشت آب و ورود آن به محوطه یا زیر ساخت جلوگیری کرد.

آب بند کردن کانال ها به این صورت انجام می گیرد که هنگام اتصال هر قطعه 50 یا 100 سانتیمتری گاتر به صورت نر و مادگی به هم باید در شیار های آن یک لایه چسب بزنیم و سپس قطعه بعدی را چفت کنیم. این روش گاتر ها را کاملا عایق و آب بند کرده و مانع از نشت سیالات می شود. همچنین هنگام نصب ته بند برای مسدود کردن ابتدا و انتهای گاتر و خروجی کف برای اتصال به کفشور باید از چسب پلی اورتان استفاده شود تا نحوه اجرای گاتر صحیح انجام گیرد.

 

گاتر چیست

 

سوالات متداول به هنگام نصب گاتر

در این بخش به پاسخگویی اکثر سوالات شما مشتریان عزیز و همچنین شفاف سازی به هنگام خرید و سهولت نصب کانال پیش ساخته می پردازیم. در صورت بروز مشکل به هنگام نصب گاتر می توانید با کارشناسان مجرب فروش در بخش پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

 

  • چرا به هنگام نصب نیاز به اتصال خروجی از کف یا کنار گاتر داریم؟

اگر آب یا سیالات سر ریز محوطه درون بدنه کانال پیش ساخته به مدت طولانی ثابت باقی بماند موجب ایجاد بوی نامطبوع و همچنین تجمع حشرات در آب راکد می شود. از طرفی دیگر آب سر ریز می بایست از طریق چاه فاضلاب تخلیه شده و یا به تصفیه خانه رفته و پس از تصفیه شدن مجدد به چرخه مصرف بازگردد تا از اتلاف آب جلوگیری شود.

 

  • برای اتصال خروجی به چه وسایلی نیاز داریم؟

به هنگام خرید گاتر باید با توجه به تعداد خروجی ها فاضلاب از کف و یا دیواره و همچنین با توجه به ساختار و مدل نحوه اجرای گاتر می بایست به تعداد خروجی های کف و خروجی از کنار و همچنین سایز خروجی توجه داشت و مطابق با نیاز پروژه اتصالات تهیه کرد.

 

  • خروجی های  گاتر را چگونه می توان گسترش داد ؟

با نصب لوله های پی وی سی زه کشی شده در امتداد کانال آبرو یا زیر کانال آبرو به هنگام نصب می توانید با کمک گرفتن از اتصال خروجی کف به صورت استاندارد در هر 3 تا 6 متر انشعاب داشته باشید و سیالات را از خروجی ها به سمت فاضلاب یا تصفیه خانه هدایت کنید .

 

  • برای جلوگیری از یخ زدگی لوله خروجی گاتر باید چه اقداماتی انجام داد؟

جهت جلوگیری از یخ زدگی لوله فاضلاب، محل نصب و دفن آن در زیر خط یخ زدگی قرار دهید که در بیشتر مناطق کمربند برفی بین 80 تا 120 سانتی متر متغیر می باشد. حفر یک کانال عمیق تنها زمانی عملی است که انتهای لوله به یک چاه تخلیه ختم شود یا به چاه مرکزی متصل باشد.

 

  • برای پر کردن کانال حفر شده از چه مواردی باید استفاده کرد؟

پس از چفت کردن قطعات کانال پیش ساخته داخل یکدیگر و آب بند کردن درزها و قطعات با چسب پلی اورتان و قرار دادن گاتر داخل کانال حفر شده به صورت تراز، با استفاده از بتن یا ملات طرفین و زیر گاتر را پر می کنیم تا هم سطح کف تمام شده شود. بپس از گذشت 48 تا 72 ساعت و بعد از خشک شدن کامل بتن، گاتر آماده استفاده و آب گیری می باشد. میزان بتن ریزی در اطراف گاتر جهت پر کردن کانال حفر شده نسبت به میزان تردد و تحمل بار ترافیکی و همچنین شیب بندی متفاوت می باشد.

 

نصب گاتر

 

در پایان این مقاله و پس از مطالعه دقیق آن اکنون به ماهیت کلی کانال های پیش ساخته و شیوه نصب گاتر پی بردید. نصب گاتر از اجرای جوب به روش سنتی بسیار ساده و به صرفه تر می باشد، همچنین گاتر ها از نظر آب بندی مطئن تر بوده و سهولت استفاده از آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

حال به طور جامع و کامل با روش اصولی نصب گاتر آشنا شدید، در همین راستا می توانید به استناد به این مقاله و همچنین تماشای ویدئو که داخل مقاله آورده شده جهت نصب اصولی گاتر پیش ساخته خود اقدام فرمایید .

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

11 دیدگاه در “نصب گاتر از صفر تا صد در 10 مرحله + ویدئو آموزشی و عکس

  1. سایه جعفریانی گفت:

    با کمک این بلاگ گاتر خود را نصب کردم
    ممنونم

    1. پرشین گاتر گفت:

      سلام
      ممنون از توجه شما

  2. فراز غلامی گفت:

    بسیار عالی از توضیحات کامل شما

    1. پرشین گاتر گفت:

      ممنون از توجه شما

  3. علی حیدری گفت:

    ممنون از مقاله کامل و جامع شما
    در نصب بسیار مفید واقع شد

    1. پرشین گاتر گفت:

      ممنون از توجه شما

  4. علی جوادی گفت:

    مقاله کامل

    1. پرشین گاتر گفت:

      ممنون از توجه شما

  5. Niazi گفت:

    Sadeghiinia

  6. فراهانی گفت:

    با کمک مقاله گاتر نصب کردم

    1. پرشین گاتر گفت:

      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *