تجهیزات آبی, علمی مهندسی, گریل استخر

نصب گریل استخر + معرفی 2 روش اجرا

روش نصب گریل استخر

نصب گریل استخر

این مقاله به صورت تکمیلی به روش های مختلف نصب گریل استخر (Pool grating installation) پرداخته شده است. سریع ترین و ساده ترین روش اجرای گریل استخر به این صورت است که ابتدا متناسب با ابعاد گریل استخر خریداری شده از پرشین گاتر، جوب دور استخر را به روش سنتی با استفاده از سنگ یا سرامیک می سازیم. سپس با ساخت نبشی متناسب با ابعاد گریل استخر، محل نصب گریل استخر را آماده می کنیم. بعد از ساخت کانال با نبشی، گریل های استخر را به یکدیگر متصل کرده به صورت صحیح بر روی نبشی قرار داده تا تمام سطح جوب را بپوشاند.

اجرای تمامی مدل های گریل استخر نیازمند تخصص یا مهارت خاصی نمی باشد و در کمترین زمان ممکن و با حداقل امکانات نصب می شوند. تمامی گریل های استخر فارق از جنس، ابعاد و رنگ بندی با یک روش یکسان نصب می شوند.

جهت کسب اطلاع آن دسته از مشتریانی که با گریل استخر آشنایی ندارند، قابل ذکر است گریل استخر به مجموعه ای از نوارهای پلاستیکی باریک که از طریق پین به یکدیگر متصل می شوند گریل استخر می گویند. وظیفه گریل استخر بعد از نصب ایجاد ایمنی بیشتر و زیبایی بخشیدن به استخر شماست.

 

نصب گریل استخر

 

ویدئو نحوه نصب گریل استخر

در این ویدئو به صورت جامع تمامی مراحل ساخت کانال دور استخر با سنگ و نحوه اتصال گریل های استخر به یکدیگر و نصب گریل استخر روی کانال را توضیح دادیم.

 

2 روش ساخت جوب و نحوه اجرای گریل استخر

همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، اولین روش نصب گریل استخر به این صورت است که با توجه به ابعاد گریل استخر خریداری شده جوب دور استخر را به صورت شیبدار از سرامیک های استخری 2*2 یا 2.5*2.5 سانتی متر می سازیم. در هنگام ساخت جوب باید به ابعاد استخر توجه داشته باشیم تا جوب ساخته شده جوابگوی حجم آب سر ریز ورودی استخر و محوطه را داشته باشد و آب را پس نزند. برای مثال استخر های خانگی عمدتا از ابعاد کوچک تری در طول، عرض و عمق نسبت به استخر های عمومی برخوردار هستند.

کانالی که دور استخر خانگی ساخته می شود طبیعتا از کانال ساخته شده دور استخر های عمومی کوچیک تر است، پس گریل استخری که برای پوشاندن جوب دور استخر خانگی مورد نیاز است از عرض کمتری نسبت به گریل استخر عمومی برخوردار است.

استخر خانگی آب سر ریز کمتری دارد و یا برخی از استخر های ساخته شده در منازل شخصی و یا برج های مسکونی، از روش تخلیه آب به صورت مکش از کف یا دیواره استخر بهرهمند می باشند. بنابراین جوب ساخته شده دور استخر شخصی از استخر عمومی در عرض و عمق کمتری برخوردار می باشد .

با توجه به ابعاد و عمق استخر مورد نظر، عرض جوب های سنتی معمولا بین 14 تا 30 سانتیمتر می باشد تا جوابگوی حجم آب سر ریز استخر هنگام شیرجه زدن و خروج افراد از استخر باشد.

دومین روش اجرای گریل استخر به این شکل است که ابتدا با توجه به ابعاد گریل استخر مدنظر قالب کانال آب را ساخته، سپس جهت آب بندی آن از ایزوگام استفاده می شود. بعد از عایق کردن قالب کانال، بتن ریزی را انجام داده و به سمت کفشور ها با شیب 1 درصد ادامه می دهیم. با استفاده از سرامیک استخری کف و دیواره کانال را می پوشانیم و نبشی ها 2*2 میسازیم تا گریل استخر روی آن ها قرار بگیرد. بعد از گذشت 72 ساعت و بعد از خشک شدن بتن، جوب آماده آب گیری می باشد.

ابعاد نبشی ها باید به صورت استاندارد 2*2 سانتی متر ساخته شوند. عمدتا ارتفاع تمامی گریل های استخر تولید شده 2 سانتی متر و بعضا 2.5 سانتیمتر می باشند. به هنگام نصب گریل استخر اگر نبشی نسازیم گریل داخل جوب می افتد و کاربردی ندارد.

نکته: قابل ذکر است که در این روش به صورت سنتی احتمال شکستن و کدر شدن کاشی بسیار زیاد می باشد از این رو پیشنهاد ما استفاده از کانال پیش ساخته پلاستیکی می باشد.

 

اجرای گریل استخر

 

جنس جوب دور استخر و شکل ظاهری آن

کانال ساخته شده دور استخر ها فارق از عمومی یا خانگی بودن کاربری آن عمدتا از سنگ یا سرامیک هستند که عموما به شکل مستطیل، مربع، بیضی و غیره می باشند و ظاهر کانال اجرا شده دور جکوزی ها به صورت دایره ای یا نیمه دایره ای هستند. با توجه به شکل هندسی جوب ها، ابعاد دهانه جوب، ارتفاع جوب و ابعاد نبشی ساخته شده، باید از گریل استخر متناسب با آن استفاده شود تا به هنگام اجرای گریل استخر و استفاده مکرر مشکلی ایجاد نشود.

در برخی موارد جنس کانال ساخته شده برای هدایت آب سر ریز استخر از پلی پروپیلن یا پی وی سی می باشد. کانال از جنس پی وی سی از طول عمر بیشتری برخوردار است و بر اثر گذر زمان رسوب نمی بندد و نمی شکند. از قیمت بسیار به صرفه تری برخوردار است و در کمترین زمان ممکن با نیروی کار کمتری قابل اجرا می باشد. به این نوع کانال پیش ساخته، گاتر گفته می شود.

 

نصب گریل استخر

 

در خرید و اجرای گریل استخر به کدام موارد باید توجه داشت

گریل های استخر با توجه به ابعاد استخر و میزان حجم آب سر ریز در ابعاد مختلفی تولید می شوند. به صورت استاندار گریل های استخر در عرض های 14، 18، 20، 25 و 30 سانتی متر و عموما با رنگ سفید یا سفارشی از مواد اولیه درجه یک تولید می شوند. بنابراین بهتر است قبل از اجرای جوب دور استخر و اجرای گریل استخر به ابعاد ثابت و استاندارد گریل های استخری توجه داشت تا بعد از ساخت کانال برای تهیه گریل استخر به مشکلی بر نخورید.

از مزایای استفاده از مواد اولیه درجه یک در هنگام تولید گریل استخر، مقاومت و استحکام بالای آن در برابر سخت ترین شرایط آب و هوایی مانند تابش نور خورشید، ضربه خوردن، تردد بالا و غیر می باشد. گریل استخر باید از نظر کیفی استحکام بالایی در برابر پوسیدگی، تغییر رنگ یا لایه لایه شدن داشته باشد.

گریل استخر باید در برابر ضربات مکرر با چکش سنگین نیز ظاهر خود را حفظ  کند و خرد نشود. همچنین گریل های استخری در برابر خرد شدن و ترک در برابر تابش نور خورشید و اشعه یو وی، خوردگی بر اثر استفاده از شوینده ها و مواد اسیدی و در صورت برخورد با مواد شیمیایی سخت مانند کلر بدون تغییر در رنگ و شکل ظاهری باقی بماند و مات یا کدر نشود.

در متن بالا به استاندارد های کلی که در روند تولید گریل استخر باید توجه شود اشاره کردیم. حال به شیوه اصولی ساخت کانال دور استخر، جکوزی یا حوضچه آب سرد می پردازیم. همانطور که پیش تر اشاره شد کانال های ساخته شد در دور استخر ها عمدتا به شکل مستطیل و از زاویه های راست برخوردار هستند که همین موجب می شود تا انتخاب گریل متناسب با این نوع جوب بسیار راحت تر و همچنین نصب گریل استخر در این نوع از جوب های سنتی در مقایسه با دیگر اشکال هندسی مانند دایره یا بیضی، بسیار آسان و سریعتر باشد.

 

تفاوت روش نصب گریل استخر با گاتر پیش ساخته

در قسمت قبلی با شیوه روش نصب گریل استخر آشنا شدید، حال اگر به جای استفاده از جوب سنتی از کانال های پیش ساخته استفاده می کنید باید بدانید که برای نصب گاتر استخر باید ابتدا محل مورد نظر خود را مشخص نموده و با توجه به ابعاد گاتر خود کانال متناسب حفاری کنید.

کف سازی و عایق بندی کانال را انجام داده و گاتر را در محل حفاری شده به صورت تراز قرار می دهیم. لازم به ذکر است که قبل از قرار دادن گاتر داخل کانال حفاری شده یک لایه بتن باید زیر آن بریزیم و بعد از قرار دادن گاتر داخل جوب، از طرفین بتن ریزی را انجام دهیم تا به صورت کامل گاتر در بتن غرق شود. بعد از اجرای گاتر باید لبه گاتر با سنگ کف هم سطح باشد. با استفاده از ته بند و اتصال های خروجی از کف، نصب گاتر خود را تکمیل میکنیم و از چسب های آب بندی برای عایق سازی درزها و محل کفشور استفاده می کنیم.

 

نصب گریل استخر

گریل استخر مناسب برای استخر شما

گریل های استخری معمولا از جنس پلاستیک پلی پروپیلن و ای بی اس یا ورق استیل و گالوانیزه تولید می شوند. با توجه به محوطه و شکل ظاهری استخر شما شرح می دهیم که چه نوع گریل استخری مناسب شما می باشد.

  • گریل های استخری پلاستیکی عموما از دو جنس پروپیلن و ای بی اس هستند. هر یک از گریل های نام برده با ساختار تک پین، دو پین و سه پین تولید می شوند. گریل های پروپیلن عموما مخصوص محوطه های سرپوشیده و گریل های ای بی ای برای محوطه های رو باز هستند. بنابراین به هنگام خرید گریل پلاستیکی باید به جنس گریل استخر و محل نصب گریل استخر توجه داشت. گریل های تک پین مناسب استخر و جکوزی های قوس دار و گریل های دو پین و سه پین مناسب استخر یا جکوزی های بدون قوس هستند.
  • گریل های استخری از جنس ورق گالوانیزه یا استیل همگی در طول قطعات 100 سانتی متری تولید می شوند و مناسب استخر و جکوزی های بدون قوس هستند. گریل های فلزی بر خلاف گریل های پلاستیکی از دوام بیشتری برخوردار هستند اما از نظر ابعاد از تنوع کمتری برخوردارند و فقط قابل اجرا دور استخر های بدون قوس هستند.

 

روش نصب گریل استخر تک پین

طریقه اجرا گریل استخر تک پین تا حدودی متفاوت از مابقی گریل های استخری تولید شده می باشد. گریل های تک پین مانند گریل فنری، گریل موج، شانه ای و غیره از قسمت وسط گریل یک بیرون زدگی بنام پین دارد که یک عدد گریل را به گریل بعدی متصل می کند. در برخی گریل ها مانند گریل فنری هر 5 عدد گریل به هم متصل هستند و سپس یک پین وجود دارد. همین امر موجب می شود تا مقاومت گریل بیشتر باشد. مابقی گریل های تک پین به غیر از فنری به صورت تک، تک بهم متصل می شوند.

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

 

گریل فنری

 

طریقه نصب گریل استخر دو پین و سه پین

روش اجرای گریل های استخری دو پین و سه پین مانند گریل های استخری تک پین هستند. با این تفاوت که تمامی این گریل ها تک، تک از طریق 2 یا 3 پین به هم وصل می شوند. این گریل ها از مقاومت بسیار بالایی نسبت به گریل های تک پین برخورداند. از گریل های دو یا سه پین به علت مقاومت بالا اکثرا در استخر های عمومی با تردد بالا استفاده میشود.

 

گریل استخر دو پین 14 سانتی متر

 

شیوه نصب گریل استخر استیل یا گالوانیزه

شیوه نصب گریل های استیل یا گالوانیزه بسیار ساده بوده و فقط کافیست گریل های استیل یا گالوانیزه را در امتداد یکدیگر روی نبشی قرار دهیم. از آنجایی که ظول این قطعات 100 سانتی متر بوده و استحکام بسیار بالایی در برابر حرارت، آبجوش و مواد شیمیایی برخورداند اکثرا به غیر از کنار استخر، کاربری های دیگری مانند اجرا در کف آشپزخانه های صنعتی هم دارند.

 

گاتر استیل

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می ­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کاربران عزیز فراهم نمایند.

10 دیدگاه در “نصب گریل استخر + معرفی 2 روش اجرا

  1. sara گفت:

    ممنون از مقاله کامل شما

  2. آرمان سیفی گفت:

    بسیار عالی بود
    با کمک این بلاگ گریل استخر خود را به درستی نصب کردم

    1. پرشین گاتر گفت:

      ممنون از توجه شما

  3. آرمان سیفی گفت:

    بسیار عالی بود
    با کمک این بلاگ گریل استخر خود را به درستی نصب و اجرا کردم

    1. پرشین گاتر گفت:

      سپاس از توجه شما

  4. مجید زمانی گفت:

    از خرید خود بسیار راضی بودم
    کیفیت درجه 1 بود
    ممنون

    1. پرشین گاتر گفت:

      خواهش میکنم
      ممنون از شما

  5. عالیه خداوندی گفت:

    عالی

  6. سمیه باقری گفت:

    گریل ها عالی

    1. پرشین گاتر گفت:

      ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *