تجهیزات آبی, گاتر

روش نصب گاتر در 10 مرحله + عکس و ویدئو

روش نصب گاتر گاتر خرید گاتر گاتر ارزان

روش نصب گاتر (Drainage Channel or Rain Gutter installation)

در این مقاله به روش نصب گاتر یا نصب کانال های پیش ساخته هدایت آب های سطحی می پردازیم . نصب گاتر به این صورت انجام میگیرد که ، ابتدا جهت نصب گاتر با توجه به ابعاد گاتر مورد نظر که شامل عرض و ارتفاع آن می شود زیر ساخت های لازم و مکان نصب گاتر را آماده می کنیم ، سپس جهت نصب گاتر ، گاتر مورد نظر را به صورت تراز (بدون شیب) داخل محل حفاری شده قرار می دهیم . قابل ذکر است محلی که برای نصب گاتر در نظر گرفته ایم باید کاملا تراز بوده و شیب نداشته باشد تا بعد از نصب گاتر از محل درزها و اتصالات آب و سیالات نشست نکند .

سپس کف گاتر را با گرد بر متناسب با تعداد و سایز لوله پلیکا برش زده و به کمک اتصال خروجی از کف،  گاتر خود را به لوله های فاضلاب وصل می کنیم تا در هنگام جمع آوری آب های سر ریز داخل کانال به سمت فاضلاب یا تصفیه خانه هدایت و در نهایت از خروجی های تعبیه شده به درستی خارج شود .

پس از قرار دادن گاتر در محل نصب و اتصال آن به لوله های فاضلاب از طرفین و زیر گاتر به اندازه ی 2 تا 3 سانتی متر بتن ریزی را انجام می دهیم تا در بتن غرق شده و فقط درپوش آن قابل مشاهده باشد و هم سطح کف سازی شود. البته این نکته قابل ذکر است که جهت نصب گاتر به صورت صحیح و استاندارد باید از چسب پلی اورتان جهت آب بندی درزها و اتصالات استفاده کرد .

 

photo 2024 02 06 17 50 24

 

ویدئوی جهت آشنایی با روش نصب گاتر

در ویدئو زیر با اصول کلی و نحوه صحیح نصب و اجرای کانال های پیش ساخته هدایت آب آشنا می شویم استفاده از کانال های یش ساخته استاندارد و متناسب با محیط مورد نظر و همچنین رعایت دقیق دستورالعمل نصب برای حفظ عمر مفید و مقاومت وزنی لازم ، امری ضروری می باشد .

 

در ادامه در این مقاله قصد داریم شما را با انواع روش های تخصصی و کلی نصب گاتر (کانال پیش ساخته هدایت آب های سطحی) و کفشور های خطی تمام استیل (به دلیل شباهت بسیار زیاد نصب آن ها با کانال پیش ساخته) ، بیشتر آشنا شویم البته لازم به ذکر است که در هر محله و در جهت رفع ابهام در خصوص نصب ، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص روش اجرا و نصب کانال های پیش ساخته هدایت آب می باشند .

 

نصب گاتر

گاتر چیست ؟

ابتدا این سوال پیش می آید که گاتر چیست و چه کاربردی در هدایت و صرفه جویی منابع آب دارد ؟ به کانال های پیش ساخته هدایت آب های سطحی که از جنس پلاستیک هستند گاتر می گویند . در گذشته جوب های هدایت آب به صورت سنتی از سنگ و کاشی ، سرامیک یا بتن بوده که جهت جمع آوری آبهای سطحی در محیط ­های مختلف از جمله پایین رمپ و محوطه داخلی پارکینگ ، معابر شهری ، کف سوله کارخانجات ، آشپزخانه صنعتی ، دور استخر و روف گاردن استفاده می شد که به مرور با گسترش استفاده از گاتر جای خود را به آن ها دادند .

کانال های پیش ساخته با توجه به محل استفاده و نوع کاربری در دسته بندی های گوناگونی جای میگیرند ، برای مثال از کانال با درپوش چدنی ، گالوانیزه و یا پلی آمید برای فضای صنعتی و از کانال های پلاستیکی برای استخرها و محوطه های نفر رو استفاده می شود . جهت کسب اطلاعات تکمیلی درمورد دسته بندی انواع گاتر و خریدی آگاهانه می توانید به مقاله مورد نظر مراجعه کنید .

 

62879024 9dcd 40b8 acdd 6b0e87056bb3

 

اجزای تشکل دهنده گاتر شامل چه مواردی می باشد

گاتر های تولید شده در گروه صنعتی پرشین گاتر طبق استاندارد های روز دنیا و داشتن گواهی EN1433 شامل بدنه و درپوش گاتر که به آن گریتینگ هم گفته می شود می باشد ، همچنین از ته بند (درپوش انتهایی) جهت مسدود سازی و آب بند کردن ابتدا و انتهای کانال و از مبدل خروجی کف گاتر برای هدایت آبهای سر ریز داخل گاتر به سمت کفشور استفاده کرد .

 

درپوش گاتر چیست ؟

درپوش گاتر یا گریتینگ (Grating) نیز به بخش بالایی یا رویه این کانال ها گفته می شود که بسته به نوع کاربری و محل مورد استفاده ی کانال پیش ساخته می­تواند انواع مختلفی از لحاظ ابعاد و جنس مواد تشکیل دهنده داشته باشد. برای مثال جنس درپوش کانال آبرو در محوطه های صنعتی یا پارکینگ که تردد انواع خودرو وجود دارد ، باید از جنس چدن ، گالوانیزه یا پلی آمید تقویت شده باشد .

 

درپوش گاتر

 

بدنه گاتر چیست ؟

بدنه ی گاتر (کانال) به قسمت زیرین گاتر گفته می شود که عمدتا از جنس پلی پروپیلن (Polypropylene) در رنگ های سفید ، طوسی روشن و مشکی در عرض و ارتفاع های مختلف و با توجه به میزان آب سر ریز تولید می شوند که به مرور زمان و با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزه سازه های آبی و هدایت آب های سطحی جایگزین جوب های سنتی ساخته شده با سنگ و یا کاشی به علت عدم استحکام کافی و هزینه ی و زمان بیشتر در ساخت شدند .

 

بدنه گاتر

 

10 مرحله اصولی اجرا یا نصب گاتر

پیش تر و در قسمت اولیه مقاله ویدئویی قرار داده شده که نصب گاتر به صورت کامل و با جزییات دقیق نمایش داده شده است اما حال در این 10 مرحله به نصب گاتر پیش ساخته هدایت آب های سطحی به صورت تخصصی و مصور جهت رفع ابهامات شما مشتریان عزیز می پردازیم .

1 . حفر کانال

با توجه به ابعاد کانال آبرو خریداری شده نسبت به نیاز و محل پروژه ، کانال را حفر می کنیم . به هنگام حفر اصولی کانال جهت بتن ریزی و استحکام بخشیدن به گاتر ، از بخش کناری و زیر گاتر 5 الی 6 سانتیمتر اضافه تر حفر می کنیم .

 

نصب گاتر کندن کانال

 

2 . تراز کردن کانال حفر شده

با استفاده از یک ریسمان در امتداد کانال حفر شده خط راستی به وجود می آوریم تا به کمک آن نصب گاتر را به صورت تراز انجام دهیم .

 

نصب گاتر تراز کردن کانال

 

3 . قرار دادن گاتر در کانال حفر شده به صورت تراز

از آنجایی که ساختار تمامی گاترها به صورت تراز می باشد و شیب داخل آن ها وجود ندارد ، و همچنین جهت نصب صحیح و جلوگیری از بروز هرگونه نشتی آب قطعات گاترها باید به صورت تراز در یکدیگر مونتاژ شده و سپس درون کانال حفر شده قرار گیرد. قبل از نصب گاتر در کانال حفر شده می بایست محل خروجی های فاضلاب و انشعابات مشخص شده باشد .

 

نصب گاتر

 

4 . اتصال و آب بندی قطعات گاتر

طول تمامی قطعات کانال های پیش ساخته 50 سانتیمتری می باشد ، از این رو به هنگام نصب و قرار دادن آن ها به صورت نرینگی و مادگی داخل یکدیگر و آب بند کردن آن ها از چسب پلی اورتان یا چسب پی وی سی استفاده می شود .

 

نصب گاتر

 

5 . مسدود کردن ابتدا و انتهای گاتر

زمانی که برای نصب گاتر خود اقدام می کنید ، لازم است که از اتصالات مخصوص طراحی شده جهت بروز خروج ناخواسته آب و نشت به اطراف آن به محوطه جلوگیری شود . از این رو باید از درپوش های ابتدایی و انتهایی کانال پیش ساخته (ته بند) استفاده شود .

 

نصب گاتر

 

6 . اتصال لوله فاضلاب به گاتر

پس از نصب گاتر و مونتاژ قطعات 50 سانتیمتری داخل یکدیگر و قرار دادن گاتر داخل کانال حفر شده به صورت تراز ، از کف و کناره  های گاتر یا ابتدا و انتهای آن و با استفاده از اتصالات مورد نیاز برای خروج سیالات داخل گاتر اقدام می کنیم . همچنین می توانید برای جهت هدایت آب یا سیالات ریخته شده داخل گاتر ، گاترها را به صورت L ، T ، U شکل اجرا کرد .

 

نصب گاتر

 

7 . نصب را ادامه دهید

به نصب گاتر در امتداد کانال حفر شده به صورت تراز ادامه دهید تا به انتهای کانال حفر شده برسید. جهت اتصال گاتر و گرفتن انشعابات از اتصالات استاندارد و از چسب پلی اورتان استفاده کنید تا آب بندی سازی به درستی صورت گیرد .

 

نصب گاتر

 

8 . نصب درپوش گاتر

با استفاده از چسب پهن یا نایلونی ضخیم، درپوش گاتر را می پوشانیم تا به هنگام بتن ریزی از طرفین گاتر ، درپوش گاتر دچار آسیب دیدگی و یا نیاز به نظافت نداشته باشد و سپس بعد از بتن ریزی پوشش ها را از روی درپوش جدا می کنیم .

 

نصب گاتر

 

9 . هم سطح سازی گاتر با کف

پس از نصب گاتر و قرار دادن آن داخل کانال حفر شده به صورت تراز ، و بتن ریزی در طرفین و زیر گاتر با کمک ماله سطح ملات یا بتن را صاف کرده تا با لبه ی گاتر هم سطح شود این امر به علت جلوگیری از پا گیر شدن و حرکت کامل و صحیح آب به داخل گاتر انجام می گیرد .

 

نصب گاتر

 

10 . اتمام کار ، گاتر قابل استفاده می باشد

در این مرحله پایانی پس از بتن ریزی و گذشت 72 ساعت جهت خشک شدن بتن، هم سطح سازی گاتر با کف و برداشتن پوشش های روی درپوش کانال آبرو و همچنین کف سازی اطراف محل نصب گاتر ، گاترها آماده ی آب گیری و هدایت سیالات به سمت کفشور می باشد .

 

نصب گاتر

 

آب بند کردن گاتر و اتصالات

به طور کلی از چسب پلی اورتان برای آب بند کردن قطعات 50 سانتیمتری کانال ، اتصالات و خروجی ها به یک دیگر باید از چسب مخصوص به خود استفاده کنید تا آب بند کردن به درستی صورت بگیرد و از نشتی آب و ورود آن به محوطه حیاط یا زیر ساخت یا زیر بنای خانه جلوگیری شود.

آب بند کردن کانال ها به این صورت انجام می گیرد که بعد از اتصال هر قطعه 50 سانتیمتری به صورت نرینگی و مادگی به هم باید در شیار درز آن و در ابتدا و انتهای هر خط در قسمت ته بند آن و البته زمان متصل کردن رابط اتصال دو تکه خروجی از کف باید از چسب پلی اورتان جهت ثابت کردن و چسباندن اتصالات استفاده شود .

 

گاتر چیست

 

سوالات متداول به هنگام نصب گاتر

در این بخش به پاسخگویی اکثر سوالات شما مشتریان عزیز و همچنین شفاف سازی به هنگام خرید و سهولت نصب کانال آبرو خواهیم پرداخت . همچنین در صورت بروز مشکل به هنگام نصب گاتر می توانید با کارشناسان مجرب فروش در بخش پشتیبانی تماس حاصل فرمایید .

 

  • چرا به هنگام نصب گاتر نیاز به اتصال خروجی از کف یا کنار کانال آبرو داریم ؟

اگر آب یا سیالات سر ریز محوطه درون بدنه کانال آبرو به مدت طولانی ثابت باقی بماند موجب ایجاد بوی نامطبوع و همچنین تجمع حشرات در آب راکد می شود . از طرف دیگری ، آب سر ریز می بایست از طریق چاه فاضلاب تخلیه شده و یا به تصفیه خانه رفته و پس از تصفیه شدن مجدد به چرخه مصرف بازگردد تا از اتلاف آب جلوگیری شود .

 

  • برای اتصال خروجی به چه وسایلی نیاز داریم ؟

به هنگام خرید گاتر باید با توجه به تعداد خروجی ها فاضلاب از کف و یا از دیوار و همچنین با توجه به ساختار و مدل اجرای گاتر می بایست به تعداد خروجی های کف و خروجی از کنار و همچنین سایز خروجی توجه و تهیه شود .

 

  • خروجی های  گاتر را چگونه می توان گسترش داد ؟

با نصب لوله های پی وی سی زه کشی شده در امتداد کانال آبرو یا زیر کانال آبرو به هنگام نصب می توانید با کمک گرفتن از اتصال خروجی کف به صورت استاندارد در هر 3 تا 6 متر انشعاب داشته باشید و سیالات را از خروجی ها به سمت فاضلاب یا تصفیه خانه هدایت کنید .

 

  • برای جلوگیری از یخ زدگی لوله خروجی کانال پیش ساخته باید چه اقداماتی انجام داد ؟

جهت جلوگیری از یخ زدگی لوله فاضلاب ، محل نصب و دفن آن در زیر خط یخ زدگی قرار دهید که در بیشتر مناطق کمربند برفی بین 32 تا 48 اینچ متغیر می باشد . حفر یک گودال عمیق تنها زمانی عملی است که انتهای لوله به یک چاه خشک تخلیه شود یا به یک خط تخلیه موجود متصل شود.

 

  • برای پر کردن کانال حفر شده از چه مواردی باید استفاده کرد ؟

پس از مونتاژ کردن قطعات کانال آبرو داخل یکدیگر و آب بند کردن درزها و قطعات با چسب پلی اورتان و قرار دادن کانال آبرو داخل کانال حفر شده به صورت تراز ، با استفاده از بتن یا ملات طرفین و زیر کانال آبرو را پر می کنیم تا هم سطح کف تمام شده بشود.

در پایان این مقاله و پس از مطالعه دقیق آن اکنون به ماهیت کلی کانال های پیش ساخته و شیوه نصب گاتر پی بردید ، نصب گاتر از اجرای جوب به روش سنتی بسیار ساده و به صرفه تر می باشد . همچنین استفاده و نصب گاتر از نظر آب بندی و سهولت استفاده بسیار مورد اهمیت می باشد .

  • میزان بتن ریزی در اطراف گاتر جهت پر کردن کانال حفر شده نسبت به میزان تردد و تحمل بار ترافیکی و همچنین شیب بندی متفاوت می باشد .

 

نصب گاتر

 

حال به طور جامع و کامل با روش اصولی نصب گاتر آشنا شده اید ، در همین راستا می توانید به استناد به این مقاله و همچنین تماشای ویدئو که داخل مقاله آورده شده جهت نصب اصولی گاتر پیش ساخته خود اقدام فرمایید .

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

11 دیدگاه در “روش نصب گاتر در 10 مرحله + عکس و ویدئو

  1. سایه جعفریانی گفت:

    با کمک این بلاگ گاتر خود را نصب کردم
    ممنونم

    1. پرشین گاتر گفت:

      سلام
      ممنون از توجه شما

  2. فراز غلامی گفت:

    بسیار عالی از توضیحات کامل شما

    1. پرشین گاتر گفت:

      ممنون از توجه شما

  3. علی حیدری گفت:

    ممنون از مقاله کامل و جامع شما
    در نصب بسیار مفید واقع شد

    1. پرشین گاتر گفت:

      ممنون از توجه شما

  4. علی جوادی گفت:

    مقاله کامل

    1. پرشین گاتر گفت:

      ممنون از توجه شما

  5. Niazi گفت:

    Sadeghiinia

  6. فراهانی گفت:

    با کمک مقاله گاتر نصب کردم

    1. پرشین گاتر گفت:

      ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *