علمی مهندسی, راهنمای خرید, کفشور, گاتر, گریل استخر

بهار پر بارش سال 1402

گاتر

وضعیت بارش های کشور عزیزمان ایران همواره در فصل بهار همیشه بهبود نسبی در مقایسه با پاییز و زمستان داشته است بنا براین در این مقاله به بهار پر بارش سال 1402 میپردازیم . اما حال میخواهیم به بررسی دقیق تر در مورد بهار پر بارش سال 1402 و روش های مهار آب های سطحی و مقابله با سیل و بپردازیم , پس با ما در این مقاله همراه باشید تا با وضعیت بهار پر بارش سال 1402 و روش های نوین در جهت هدایت آب های سطحی در جهت صرفه جویی و هدایت آب های سطحی و سر ریز اطلاعات کاملی را کسب کنید.

بهار پر بارش سال 1402 :

پاییز امسال در مقایسه با سال های پیشین سومین پاییز خشک بود که وضعیت بارش‌های آن چندان مناسب نبود و همین امر تأمین آب را با دغدغه همراه ساخته است و  موجب کاهش چشم گیر ذخایر های زیر زمینی و آب های ذخیره در پشت سد های کشور شده است. اما بارش کشور از هفته دوم آذر تا هفته اول دی نشان داد که در نیمه شرقی و جنوب کشور در دو هفته ابتدایی این دوره بارش کمتر از نرمال بود، اما در هفته پایانی آذر و هفته آغازین دی ماه در محدوده نرمال بوده و همین امر موجب جبران مقداری از خشکسالی پیش رو در تابستان سال 1402 شد.

 

بهار پر بارش سال 1402

 

پیش بینی بارش های زمستان سال 1401 :

همچنین بارش‌ ها برای نیمه دوم ماه بهمن سال 1401 در سایر مناطق کشور به‌ ویژه استان های مرکزی و غرب سواحل دریای خزر و شمال غرب کشور بارش ها بیشتر از نرمال خواهد بود و شاهد کاهش دمای نسبی در سواحل خزر و دامنه رشته کوه البرز (تهران , دماوند و …) و با بارش برف و باران همراه خواهد بود.

بنا بر این برپایه این گزارش و پیش بینی هواشناسی برای نیمه دوم سال 1401 و نیمه اول سال 1402، میانگین بارش کشور در نیمه دی تا نیمه بهمن در محدوده نرمال تا بیش از آن پیش‌ بینی میشود و انتظار میرود در استان‌ های جنوب غربی و شمال خلیج‌ فارس و دو سوی مناطق واقع در مرکز و غرب البرز و اردبیل بیش از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال باشد.

در عین‌ حال احتمال وقوع بارش انباشته بیشتر از نرمال در مناطقی از سواحل خزر بیش از ۶۵ درصد در استان هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و نوار جنوبی کرمان کمتر از ۳۵ درصد و در سایر مناطق بین ۳۵ تا ۶۵ درصد است.

انتظار می‌رود میانگین بارش کشور در نیمه بهمن تا نیمه اسفند در محدوده نرمال تا بیشتر از آن باشد. همچنین بارش‌ها در استان‌ های همسایه زاگرس مرکزی و شمال خلیج‌فارس بیشتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال پیش‌ بینی میشود.

احتمال وقوع بارش انباشته بیشتر از نرمال در استان هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، نوار جنوبی کرمان و بخش محدودی از استان خراسان جنوبی کمتر از ۳۵ درصد و در سایر مناطق کشور بین ۳۵ تا ۶۵ درصد است و وضعیت بارش در نیمه اسفند تا نیمه فروردین ۱۴۰۲ در اغلب مناطق کشور در محدوده نرمال است و در جنوب غرب، زاگرس مرکزی و مناطقی از غرب کشور گرایش به بیش از نرمال دارد.

در استان‌های واقع در نوار جنوبی و جنوب شرق و مناطق محدودی از مرکز کشور احتمال وقوع بارش انباشته بیشتر از نرمال، کمتر از ۳۵ درصد و در سایر مناطق بین ۳۵ تا ۶۵ درصد خواهد بود. در نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۲ وضعیت بارش‌ها در اغلب مناطق کشور در محدوده نرمال و در دو سوی کوه‌ های البرز و بخشی از شمال شرق گرایش به بیشتر از نرمال دارد و احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در نیمه جنوبی کشور کمتر از ۳۵ درصد و در سایر مناطق بین ۳۵ تا ۶۵ درصد است.

حال که با وضعیت بارش های زمستان امسال (بهمن و اسفند) بیشتر آشنا شدیم و اطلاعات کافی در مورد بهار پر بارش سال 1402کسب کردیم زمان این است که به روش مدیریت و هدایت آب های ناشی از بارش در هر دو فصل پیش رو بپردازیم تا بتوانیم با صرفه جویی هرچه بهتر در مصرف آب سهم بزرگی را در جهت حفظ منابع آبی کشور عزیزمان ایران ایفا کنیم .
از آن جایی که اقلیم کشورمان ایران گرم و خشک میباشد و همیشه با چالش کمبود منابع آب مخصوصا در فصول گرم سال رو به رو میباشد , این مسئله همواره حائز اهمیت بوده است .

اولین روش در جهت استفاده بهینه از آب های سطحی و سر ریز استفاده از کانال های از پیش ساخته شده که عمدتا از جنس پلی پروپیلن (Polypropylene) هستند و به آن ها گاتر میگویند , قابل ذکر است که گاتر ها با توجه به شرایط و محل استفاده با ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی و ساخته میشوند.

برای مثال از گاتر های پیش ساخته با ابعاد کوچک تر (عرض 10 سانتی متر و ارتفاع 5 سانتی متر) برای محوطه با آب ریز کم و تردد نفر مورد استفاده قرار میگیرد اما از طرفی برای داخل و یا پایین رمپ پارکینگ گاتر با درپوش چدنی و محل پر تردد مانند مراکز خرید و بازار میوه و تره بار از گاتر با درپوش پلی آمید برای ایمنی بیشتر به علت استحکام گاتر باید استفاده نمود.

 

خرید گاتر ارزان قیمت از استان تهرانگاتر استیلگاتر استخریقیمت گاتر و خرید 3 گاتر پیش ساخته ارزان در استان تهران گاتر استخر

 

حال که با تعریف کلی گاتر و انواع محصولات آن آشنا شدید به سراغ معرفی و بررسی تخصصی هر کدام از این دسته بندی میپردازیم تا شما عزیزان بتوانید با توجه به شرایط  محل مورد نظر گاتر مناسب را از قسمت فروشگاه شرکت پرشین گاتر تهیه کنید.

گاتر چیست ؟

گاتر (Drainage channel) به کانال هدایت آبهای سطحی مانند جوی و آب راه ه­ای پیش ساخته از جنس پلاستیک پلی پروپیلن (Polypropylene) ، فلز و یا بتن بوده که جهت جمع آوری آبهای سطحی در مکان های مختلف مثل پارکینگ، خیابان های شهری و معابر ، بزرگراه­ ها ، فرودگاه ­ها ، بنادر ، موتور خانه ، کف سوله کارخانجات و خط تولید ، آشپزخانه های صنعتی، دور استخر، بام، تراس، کارواش ، سرویس بهداشتی و …استفاده می­ شود گاتر میگویند .

 

گاتر چدنی گاتر پارکینگ

 

گاتر ها انواع و کاربرد های متفاوتی دارند که برای آشنایی هرچه بهتر با گاتر و کاربرد دقیق آن به بلاگ انواع گاتر مراجعه کنید. بطور خلاصه برای معرفی انواع گاتر میتوان به گاتر با درپوش پلی آمید , چدن , پلی پروپیلن , استیل و ای بی اس (ABS) و انواع گاتر فلزی جهت استفاده در شیروانی و روف گاردن (Roof Garden) اشاره کرد. با کمک این مقاله میتوانید به طور آگاهانه برای خرید گاتر , خرید کانال پیش ساخته اقدام کنید .

گاتر ها عمدتا از دو بخش درپوش (قسمت بالایی) و بدنه (قسمت زیرین) تشکیل شده اند . گریل یا گریتینگ (Grating) نیز به درپوش این کانال ها گفته میشود که بسته به نوع کاربری و محل استفاده آن می­تواند انواع مختلفی داشته باشد. گریتینگ ها  عمدتا از جنس (پلی پروپیلن , پلی آمید , استیل 304 و …) ساخته میشوند و همچنین از گریل استخر به عنوان درپوش گاتر میتوان اجرا کرد که انواع مختلفی بسته به محل استفاده دارد.

 

درپوش گاتر

 

درپوش ها عمدتا در عرض های استاندارد 10 , 13 , 20 سانتی متر و از جنس پلی پروپیلن , پلی آمید , چدن و استیل تولید میشوند و از پر فروش ترین درپوش ها میتوان به درپوش گاتر طرح فرانسوی (مشکی و سفید) و استیل اشاره نمود . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع درپوش گاتر های تولیدی شرکت و مشاوره جهت خرید مدل مناسب آن بهتر است با کارشناسان ما قبل از خرید در بخش تماس با ما در ارتباط باشید.

 

درپوش گاتر گریل گاتردرپوش گاتر استخریدرپوش استیلدرپوش گاتر

 

بدنه یا قسمت زیرین گاتر در گذشته با استفاده از سنگ، سرامیک و یا ملات و بتن ساخته می­شد که به جوب های سنتی یا ماسونری معروف هستند که علاوه طولانی بودن زمان ساخت، فاقد کیفیت لازم بودند و نظافت آنها بسیار مشکل بود و ساخت آن نیازمند صرف هزینه ی بیشتر در مقایسه با اجرای گاتر بود.

تفاوت گریل استخر و گاتر در چیست؟

پیش تر به معرفی کامل گاتر و انواع آن پرداختیم اما حال این سوال اساسی پیش می آید که فرق بین گاتر و گریل چیست و کدام یک بهتر است . برای جواب به این سوال خود با ما در ادامه این بلاگ همراه باشید.

گاتر ها به علت استفاده از بدنه پلاستیکی و با طول های 50 سانتی متری و یا 1 متری از نظر کیفی و آب بندی بسیار بهتر از جوب های سنتی (ماسونری) که در قدیم عمدتا با سنگ و سرامیک ساخته می شد دارند. همچنین اجرا و نصب گاتر ها به صورت قابل توجهی سریع تر از جوب های سنتی انجام می شود و آب بندی آن ها بسیار آسان تر و کم هزینه تر می باشد.

نصب و اجرای کانال های پیش ساخته بطور کلی از نظر , زمان , نیروی انسانی مورد نیاز و هزینه در مقایسه با جوب های سنتی بسیار به صرفه است , از این رو استخر سازان و معماران سال ها است که گاتر ها را جایگزین مناسبی برای جوب های ماسونری میدانند. البته قابل ذکر است که گاتر ها به علت اجرا نشدن در محوطه های دارای انحنا و محدود بود طرح و رنگ درپوش آن ها محبوبیت گریل های استخر همجنان پا بر جا میباشد. گریل های استخری تولیدی شرکت پرشین گاتر در ابعاد و رنگ بندی مختلف از قسمت فروشگاه قابل مشاهده و خرید می باشند.

 

قیمت و خرید گریل و گاتر استخرگریل استخر گریل استخر

 

گریل های استخر عمدتا با ضخامت 2 سانتی متر و در عرض های استاندارد 14 , 18 , 20 , 25 , 30 سانتی متر با دو جنس پلی پروپیلن برای و ای بی اس طراحی و تولید میشوند که هر یک از آن ها در مدل های تک پین , دو و سه پین بسته به محل اجرا و استفاده طراحی و تولید میشوند . برای مثال دور استخر و یا جکوزی هایی که انحنا دارد از گریل های تک پین استفاده میشود مانند گریل فنری و گریل استپدار که از پر فروش ترین گریل های تک پین تولیدی پرشین گاتر می باشند.

 

گریل فنری گریل استخرگریل فنری گریل استخرگریل استپدار گریل استخرگریل استپدار گریل استخر

 

اما ارزان ترین گریل استخر و پر از جمله پر فروش ترین مدل آن میتوان به گریل های دو و سه پین آجدار اشاره کرد که با توجه به مواد تشکیل دهنده آن یعنی (پلی پروپیلن) بهتر است که در محوطه سرپوشیده و بدون ساختار منحنی اجرا شود. گریل های استخر عمدتا به رنگ سفید موجود هستند اما در صورت درخواست شما عزیزان به رنگ درخواستی شما قابل تولید میباشند که جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت میتوایند از قسمت تماس با ما با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

 

گریل استخرگریل استخر ارزانگریل استخر آجدارگریل استخر سه پین

 

کفشور خطی :

محصول دیگری که به مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب در بهار پر بارش سال 1402 کمک شایانی میکند کفشور خطی گفته میشود که در دو نوع سرامیک خور و مشبک میباشد که در دسته بندی های نقطه ای و خطی قرار میگیرند . کفشور ها از بهترین نوع استیل (استنلس استیل 304) با ضخامت ورق 1.5 میلیمتر توسط کارشناسان حرفه ای تولید پرشین گاتر طراحی و تولید میشوند که با توجه به نیاز طراحان و معماران قابل سفارش و شخصی سازی میباشند.

برای مثال خروجی تمامی کفشور ها به صورت پیش فرض در وسط کفشور و با سایز استاندارد 2 اینچ تولید میشوند اما برای اولین بار در ایران با همت کارشناسان ما این امر فراهم شد که کفشور ها چه در مدل نقطعه ای و چه خطی با سایز خروجی درخواستی شما (کمتر یا بیشتر از 2 اینچ) و طول و عرض های سفارشی طراحی و تولید شوند.

 

کفشور خطیکفشور استیلکفشور سرامیک خورکفشور مشبک ارزان

 

نوع دیگری از کفشور های پر فروش تولیدی شرکت مدل چدنی آن است (کفشور چدنی آب باران) که از دو تکه (قسمت کلاهک و بدنه مخروطی) آن است که در دو سایز 3 و 4 اینچ از جنس چدن درجه یک طراحی و تولید میشوند که در جهت نصب و اجرا در پشت بام وظیفه ی اصلی آن ها جمع آوری آب ناشی از بارش برف و یا باران در بهار پر بارش سال 1402 است.

 

کفشور چدنی آب باران

 

حال که با انواع محصولات تولیدی شرکت پرشین گاتر آشنا شدید میتوانید با خیال آسوده به استقابل بهار سال 1402 بروید و با صرفه جویی در مصرف آب های سطحی و جمع آوری و هدایت آن ها برای استفاده و یا تصفیه مجدد سهمی در راه آبادی و سازندگی ایران عزیزمان برای نسل های آینده  داشته باشید.

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

2 دیدگاه در “بهار پر بارش سال 1402

  1. حامد گفت:

    ممنون از بلاگ کاملتون
    بسیار عالی بود

    1. پرشین گاتر گفت:

      ممنون از توجه جنابعالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *