تجهیزات آبی, راهنمای خرید, علمی مهندسی, گاتر

گاتر فلزی + معرفی 3 مدل

گاتر گاتر بلاگ گریل استخر درپوش گریتینگ کانال آبرو

گاتر فلزی

به تمامی کانال های پیش ساخته ای که جنس درپوش آن ها از آلیاژ و خانواده فلز باشد گاتر فلزی گفته می شود. از گاتر فلزی مانند سایر گاتر ها جهت جمع آوری آب های سر ریز سطحی در محوطه های مختلف نظیر: آشپزخانه های صنعتی، محوطه داخلی و رمپ پارکینگ و غیره استفاده می شود. گاتر های فلزی انواع و اقسام مختلفی دارند که با توجه به کلاس مقاومت وزنی، ابعاد و جنس درپوش هایشان در گروه های صنعتی و غیر صنعتی دسته بندی می شوند که در ادامه به معرفی این 2 دسته می پردازیم.

  • گاتر های فلزی مناسب محوطه های صنعتی و پارکینگ ها عموما با گریتینگ های چدنی ، گالوانیزه مشبک یا گریتینگ استیل تولید می شوند که با توجه به تحمل بار ترافیکی از 12 تا 40 تن از بهترین و با دوام ترین گزینه ها برای استفاده در محوطه های صنعتی و کارخانجات می باشد. تحمل بار گذاری گاتر فلزی ارتباط مستقیم با جنس و نوع درپوش آن دارد.

 

گاتر فلزی

 

  • نوع دیگری از گاتر آهنی وجود دارد که با توجه به جنس و نوع درپوش در دسته بندی غیر صنعتی قرار گرفته و کاربری آن به آشپزخانه های صنعتی، دور استخر، روف گاردن و تراس محدود می شود. درپوش این نوع گاتر فلزی از ورق استیل یا گالوانیزه با ضخامت ورق 1 تا 2 میلیمتر می باشد و تا حداکثر 500 کیلوگرم تحمل بار گذاری دارد.

 

گاتر فلزی

 

اجزا تشکیل دهنده گاتر فلزی چیست؟

گاتر فلزی مانند مابقی گاتر ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که وظیفه این اجزا جمع آوری یا هدایت آبهای سر ریز سطحی می باشد. گاتر آهنی از 2 بخش اصلی بدنه و درپوش گاتر (گریتینگ) و اتصالات جانبی مانند ته بند و اتصال خروجی کف تشکیل می شود. قابل ذکر است که می توانید از ته بند ها و اتصال خروجی از کف برای گرفتن انشعاب از گاتر و همچنین اتصال به فاضلاب استفاده کنید.

جنس بدنه تمامی گاتر های پیش ساخته از جمله گاتر آهنی از پلی پروپیلن غیر بازیافت شده درجه یک می باشد که در برابر انواع سیالات اسیدی، چربی و خورندگی مقاوم می باشد. درپوش  گاتر فلزی با توجه به نوع کاربری و محل مورد استفاده از جنس ورق گالوانیزه یا ورق استیل ساخته می شوند که کاربری غیر صنعتی دارد و در صورت استفاده از گاتر فلزی در محوطه های صنعتی مانند سوله، پارکینگ و یا کارخانجات از تسمه های گالوانیزه و استیل تابیده درهم که تا 12 تن تحمل بار گذاری مستقیم دارند استفاده می شود.

 

 ویژگی های گاتر فلزی چیست؟

گاتر فلزی همانند دیگر گاتر های تولید شده توسط گروه صنعتی پرشین گاتر دارای یکسری خصوصیات و یژگی هایی منحصر به فرد می باشد که این نوع گاتر ها را از مابقی متمایز می سازد. همانطور که پیش تر اشاره شد از گاتر فلزی با کلاس وزنی C250 در محوطه های صنعتی نظیر سوله و کارخانجات، رمپ ورودی پارکینگ و محوطه های داخلی پارکینگ و غیر صنعتی با کلاس وزنی A15 در محوطه های غیر صنعتی مانند: آشپزخانه های صنعتی، روف گاردن، حیاط، استخر و تراس استفاده می شود.

حال به بررسی و معرفی یکسری از این ویژگی ها مهم گاتر فلزی می پردازیم :

  • ظاهر زیبا، شکیل و با دوام در مقایسه با گاتر های پلاستیکی.
  • قابلیت پیچ شدن درپوش گاتر فلزی به بدنه جهت جلوگیری از ایجاد صدا.
  • مقاومت و دوام بسیار بالا در برابر عبور و تردد انواع خودرو سواری و صنعتی.
  • مقاوم در برابر انواع چربی ها جهت اجرای گاتر فلزی مخصوص آشپزخانه های صنعتی.
  • استحکام بالا در برابر شوک، ضربه و فشار ناشی از برخورد تایر انواع ماشین آلات به درپوش گاتر فلزی.
  • مقاوم در برابر مواد اسیدی، شوینده، تابش نور آفتاب و همچنین استحکام بالا در برابر خوردگی و اکسید شدن.
  • ابعاد متنوع و گوناگون به هنگام انتخاب و خرید آگاهانه متناسب با پروژه ساختمانی موردنظر و محل کاربرد گاتر فلزی.
  • ضخامت بالای ورق درپوش گاتر فلزی و در نتیجه مقاوم در برابر خم شدن، پیچ خوردن و تاب برداشتن در اثر تردد نفر یا وسایل سنگین.

 

گاتر سوله گاتر کارخانه

 

معرفی انواع گاتر فلزی

به طور کلی گاتر ها انواع مختلفی دارند که هر یک با توجه به محل استفاده و نوع کاربری از ویژگی های منحصر به فرد برخوردار هستند که شما مشتریان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات تکمیلی در مورد انواع گاتر ها و محل کاربری هر یک به مقاله مرتبط مراجعه کرده و جهت ثبت سفارش با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید.

گاتر با گریتینگ فلزی از کلاس وزنی A تا C برای کاربری های گوناگون تولید می شوند. انواع گریتینگ فلزی عبارتند از: ورق گالوانیزه، مش گالوانیزه، چدن و استیل. قابل ذکر است از گاتر با گریتینگ استیل در مواردی که خورندگی بالا باشد استفاده می کنیم.

از گاتر چدنی نیز معمولاً در پارکینگ ها و فضاهایی که نیاز به مقاومت وزنی بالایی داشته باشیم استفاده می شود. به خاطر داشته باشید بدنه ی گاتر نمی تواند فلزی باشد در صورتی که بدنه ی گاتر از ورق گالوانیزه ساخته شود خیلی زود دچار پوسیدگی خواهد شد. حتماً از گاتر با بدنه ی استیل 304 باید استفاده کنیم که علاوه بر هزینه ی بالا، مشکلات خود را دارد.

گاتر با بدنه ی فلزی در هنگام انبساط و انقباض بتن تغییر حالت می دهد و به دلیل عدم انعطاف پذیری، بین بتن کف و گاتر درز باز می شود. آب بندی این گاتر ها با بدنه ی فلزی نیز مشکل است. به همین دلیل ایده آل ترین حالت استفاده از گاتر های پلاستیکی با گریتینگ فلزی می باشد که در این بخش به معرفی انواع گاتر های فلزی و کاربرد و محل اجرای هر یک می پردازیم :

 

1 – گاتر استیل

به محصولی از خانواده گاتر های فلزی گفته می شود که با توجه به جنس و نوع درپوش مناسب تردد نفر بوده و تا حداکثر 500 کیلوگرم تحمل بار گذاری دارد. گاتر استیل با توجه به محل استفاده و میزان سیالات سر ریز در ابعاد مختلفی تولید می شود و از پر کاربرد ترین مکان های اجرا می توان به: آشپزخانه های صنعتی، استخر، روف گاردن، بام، تراس و حیاط اشاره کرد. از ویژگی های گاتر استیل می توان به استحکام بالا در برابر مواد اسیدی، چربی، آبجوش و … نام برد.

گاتر استیل با بدنه پلاستیکی در ابعاد 6*13، 8.5*13، 11*13 و 16*20 سانتی متر و درپوش آن از ورق استیل با ضخامت 1، 1.5 و 2 میلی متر تولید می شود.

 

گاتر استیل

 

2 – گاتر گالوانیزه

کانال پیش ساخته با گریتینگ گالوانیزه در دو مدل شیار دار و مشبک با کاربری های مختلف تولید می شود که مدل شیار دار مناسب تردد تا 500 کیلوگرم بوده و مدل مشبک تا 35 تن تحمل بار گذاری دارد. هر دو مدل در ابعاد 6*13، 8.5*13، 11*13 و 16*20 سانتی متر تولید می شوند و در برابر انواع سیالات مختلف، چربی ها، آبجوش و غیره مقاوم اند. از گاتر گالوانیزه شیار دار در محوطه های غیر صنعتی با تردد فرد نظیر: استخر، آشپزخانه صنعتی، روف گاردن و … استفاده می شود و از گاتر گالوانیزه مشبک در سوله های صنعتی، کارخانجات، بنادر و فرودگاه ها استفاده می شود.

 

انواع گاتر

 

3 – گاتر چدنی

حال به معرفی آخرین محصول از دسته بندی گاتر فلزی می پردازیم که کانال پبش ساخته با درپوش چدنی داکتیل می باشد. گاتر چدنی مانند مابقی گاتر های نام برده در ابعاد 6*13، 8.5*13، 11*13 و 16*20 سانتی متر تولید می شوند که همگی تا 35 تن تحمل بار ترافیکی داشته و همچنین در برابر شوک، ضربه و فشار کاملا مقاوم اند. گاتر چدنی در ابعاد 16*20 سانتی متر در دو طرح شیار دار و مشبک تولید می شوند که مدل مشبک آن مقاومت بیشتری نسبت به مدل شیار دار آن دارد.

از گاتر چدنی در محوطه های صنعتی مانند: سوله ها، کارخانجات، خط تولید، بنادر، فرودگاه ها، جاده ها و معابر شهری پرد تردد استفاده می شود.

 

گاتر چیست

 

کاربرد گاتر آهنی چیست؟ (شهر سازی)

گاتر های فلزی عموما در کف قسمت های بیرونی و داخلی ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرند تا بتوان به وسیله آنها آب های کف ساختمان را تخلیه کرد. عموما برای گاتر های سقفی که در بیرون و بالای ساختمان نصب میشوند و گاتر های پارکینگ به علت فرسایش بیشتر و احتمال زنگ زدگی و شکستگی بالا ، از درپوش های غیر فلزی مانند پلی آمید تقویت شده برای آن ها استفاده میشود.

برای نمونه های داخلی ساختمان که باید داخل زیر سازی و بتن های کف تعبیه شوند، به علت انبساط و انقباض فلزات در اثر تغییر دما، از گاتر هایی با درپوش های پلاستیکی یا فلزی استفاده میشود . مدل های گالوانیزه که دارای روکش مقاومی هم هستند نیز میتوانند در صورت استفاده در محل نامناسب دچار فرسایش و زنگ زدگی شوند. پس لازم است که حتما قبل از خرید و استفاده از ان در ساختمان خود، از مناسب بودن این نوع گاتر ها برای محل استفاده اطمینان حاصل نمایید.

 

کاربرد گاتر آهنی چیست؟ (ویلا و ساختمان ها)

در ساخت ویلا و ساختمان ها معمولاً از گاتر ساخته شده با ورق گالوانیزه به عنوان ناودان استفاده می شود . قطعات مختلف این گاتر با خم کاری ورق و شکل دادن آن تولید می شوند. این روش نیز معایبی دارد که می توان اینچنین اشاره کرد:

  • ظاهر نامناسب.
  • نصب زمان بر و تخصصی.
  • ساخت هزینه بر و دشوار.
  • عدم آب بندی صحیح گاتر ها.
  • وزن زیاد و حمل و نقل دشوار.
  • ایجاد سرو صدا هنگام بارندگی.
  • عمر مفید پایین و پوسیدگی ورق های گالوانیزه.

بنابراین بهترین گزینه استفاده از گاتر فلزی با بدنه پلاستیکی می باشد که تنها درپوش آن از جنس گالوانیزه، استیل یا چدن می باشد.

 

محل صحیح استفاده از گاتر های آهنی

همانطور که می دانید در صورت استفاده از کانال آهنی در لبه ی سقف های شیب دار یا استفاده از گریتینگ گالوانیزه به عنوان درپوش گاتر پیش ساخته پلاستیکی، در اثر باران های اسیدی، مواد شوینده و شرایط مختلف جوی یا محیطی مانند رطوبت و برودت هوا بعد از مدتی روکش گالوانیزه تغییر رنگ داده و خوردگی و پوسیدگی در درپوش به وجود می آید و موجب بروز خسارت های مالی و بعضا جانی می شود.

در مواردی که رفت آمد از روی درپوش ها انجام گیرد به دلیل شکننده شدن درپوش های پوسیده، گاتر به طور کلی غیر قابل استفاده می گردد. همچنین در مورد گاترهای سقفی نیز به خصوص در صورتی که در شمال یا جنوب کشور از گاترهای فلزی استفاده شود، به سرعت خوردگی در بدنه ی گاتر پدید می آید.

بنابراین می بایست به هنگام خرید گاتر فلزی برای محوطه مورد نظر به شرایط و عوامل جوی و محیطی توجه داشت. به طور کلی از خانواده گاتر های فلزی نباید در استان های شمالی و جنوبی کشور به علت رطوبت استفاده شود و بهتر از گاتر های پلاستیکی نظیر گاتر پلی آمید، گاتر پلی پروپیلن و گاتر ای بی اس بهرمند شد.

 

در ادامه به یکسری از معایب استفاده از گاتر فلزی در محوطه های اسیدی با آب و هوای مرطوب می پردازیم:

  • وزن زیاد و حمل و نقل دشوار در مقایسه با گاتر های پلاستیکی.
  • پوسیدگی ورق گالوانیزه و استیل به مرور و در اثر تماس دائمی با رطوبت.
  • هزینه ی بالای متریال و ساخت جوب با ورق استیل یا گالوانیزه نسبت به درپوش های پلاستیکی.
  • مشکلات اجرایی نظیر تعبیه خروجی و اتصال گاتر فلزی به لوله فاضلاب از کف، سر و ته یا کنار جوب فلزی.

 

 

 

گاتر فلزی

بهترین گاتر آهنی چیست؟

گاتر آهنی در صورت انتخاب درست، محصولات مقاومی هستند . اما بهترین و مقاوم ترین نوع از گاتر های فلزی ، گاتر از ورق استیل با آلیاژ 304 است که تولید می شود. این نوع گاتر ها در برابر پوسیدگی و خوردگی حتی در صورت کار شدن در زیر زمین و بتن مقاومت بسیار بالاترین نسبت به نمونه های مشابه از خود نشان میدهند. حتی می توان جهت صرفه جویی در هزینه ها بدنه گاتر را پلاستیکی در نظر گرفت و تنها قسمت رویه آن استیل باشد.

 

استاندارد شناسایی و خرید گاتر آهنی چیست؟

  • بهتر است در ابتدا از نوع کاربرد گاتر و محلی که در آن نصب میشود اطمینان حاصل کنید .
  • نوع درپوش گاتر را بسته به نوع مواد شوینده ای که در محل استفاده میشوند انتخاب کنید.
  • علاوه بر ابعاد گاتر، کلاس وزنی مناسب با پروژه خود را در زمان خرید گاتر فلزی در نظر بگیرید.
  • در محل های دارای نوسان دما از گاتر های پلی پروپیلن یا ای بی اس با درپوش فلزی استفاده نمایید.
  • در صورت نیاز به تعویض گاترها مشاوره مجدد بگیرید تا انتخابی مناسب و با قیمت به صرفه در خرید گاتر داشته باشید.
  • در صورت امکان گاترهای مصرفی خود را مستقیما از تولید کننده گاتر خریداری نمایید تا از استاندارد بودن این محصولات و گارانتی آنها اطمینان حاصل کنید.

 

گاتر فلزی

 

قیمت گاتر فلزی به چه صورت محاسبه می شود

قیمت گاتر فلزی در نظر ابعاد ، جنس ، کلاس وزنی و انواع مختلفی که تولید می شوند و بسته به مواد مورد استفاده و تکنولوژی ساخت آنها قیمت های متفاوتی دارند . برای مثال قیمت گاتر فلزی مورد استفاده در پارکینگ ها و سوله ها به علت بالاتر بودن ضخامت ورق و نیاز به دستگاه خم کاری با گاتر فلزی مورد استفاده در محوطه با تردد نفر متفاوت می باشد . از بالاترین قیمت گاتر فلزی می توان به قیمت گاتر فلزی با جنس گالوانیزه، قیمت گاتر فلزی با جنس استیل و قیمت گاتر فلزی با جنس چدنی اشاره کرد.

 

در هنگام خرید گاتر فلزی به چه مواردی باید توجه داشت

همانند مابقی گاتر ها ، به عنوان انتخاب و خرید گاتر فلزی متناسب با پروژه خود باید به فاکتورهای مهمی از جمله ابعاد گاتر ، نوع و جنس درپوش و همچنین کلاس وزنی آن توجه ویژه ای داشت . برای مثال از گاتر با گریتینگ (مشبک) گالوانیزه در فضاهای صنعتی با تردد بار ترافیکی تا 25 تن و از گاتر با درپوش گالوانیزه شیار دار (ورق گالوانیزه) می توان در محوطه های شهری یا ساختمانی با تردد نفر استفاده شود. به عنوان مثال خرید گاتر فلزی با جنس چدنی و خرید گاتر فلزی با جنس گریتینگ گالوانیزه دارای کاربری عموما صنعتی در کارگاه ها، کارخانه ها و سوله های تولیدی دارد.

به هنگام خرید گاتر فلزی جهت اجرا دور استخر، روف گاردن و حیاط باید به سراغ خرید گاتر فلزی با جنس گالوانیزه شیاری و خرید گاتر فلزی با درپوش استیل 304 بروید.

 

روش نصب گاتر آهنی چیست؟

نصب گاتر ها ، جدا از جنس درپوش و نوع کاربری هر یک از آن ها نیازمند تخصص و مهارت بالایی است و توصیه اکید می شود که از متخصصان این حوزه برای نصب گاتر های پلاستیکی و فلزی استفاده نمایید ، اما این بین ما برای شما علاقمندان به این حوزه و روش نصب گاتر مقاله ای آماده کرده ایم تا با استناد به آن می توانید تا حد ممکن در نصب گاتر نقش مهمی ایفا کنید

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

6 دیدگاه در “گاتر فلزی + معرفی 3 مدل

  1. سجاد سلیمی گفت:

    بسیار عالی و مفید

  2. علی خورشیدی گفت:

    قیمت گاتر فلزی برای شیروانی اعلام بفرمایید

    1. Admin-2 گفت:

      با کارشناسان فروش در ارتباط باشید

  3. فاطمه اسدی گفت:

    گاتر فلزی برای پشت بام هم دارید؟

    1. Admin-2 گفت:

      سلام
      برای راهنمایی بهتر توسط کارشناسان از بخش تماس با ما پیگیری کنید

  4. جواد سیدی گفت:

    بسیار عالی بود
    برای پشت بام تهیه کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *