تجهیزات آبی, راهنمای خرید, علمی مهندسی, گاتر

گاتر فلزی چیست ؟ + معرفی 2 مدل

گاتر گاتر بلاگ گریل استخر درپوش گریتینگ کانال آبرو

گاتر فلزی چیست ؟

گاتر فلزی به کانال پیش ساخته ای که جهت جمع آوری آب های سر ریز سطحی در کف محوطه های ماشین رو مانند محوطه داخلی و رمپ ورودی پارکینگ ، نمایشگاه ماشین و … مورد استفاده قرار می گیرد گاتر فلزی گفته می شود . انواع گاتر فلزی پارکینگ با گریتینگ های چدنی ، گالوانیزه ، یا پلاستیکی مانند پلی آمید تقویت شده تولید می شود که با توجه به مقاومت وزنی مورد نیاز در کلاس وزنی مربوطه قرار گرفته و مورد استفاده قرار می گیرند.

با بیانی ساده تر ، کانال های پیش ساخته هدایت آب های سر ریز سطحی که جنس درپوش آن از آلیاژ فلز بوده گاتر فلزی گفته می شود که همانند مابقی گاترها وظیفه جمع آوری و هدایت سیالات را در محوطه های مختلف به سمت کفشور دارند . که اکثرا با توجه به جنس درپوش و کلاس وزنی آن ها و با توجه به استاندارد های جهانی EN1433 در محوطه های صنعتی مانند سوله و کارخانه ها مورد استفاده قرار میگیرند .

 

 ویژگی های گاتر فلزی چیست ؟

گاتر فلزی همانند دیگر گاتر های تولید شده توسط گروه صنعتی پرشین گاتر دارای خصوصیات ویژه ای می باشد که این دسته از گاتر ها را منحصر به فرد کرده و مختص استفاده در محوطه های پر رفت و آمد با تردد نفر و انواع خودرو مانند رمپ ورودی پارکینگ و همچنین محوطه داخلی پارکینگ می باشد که در ادامه به بررسی و معرفی یکسری از این ویژگی ها میپردازیم .

  • مقاوم در برابر تردد انواع خودرو سواری و صنعتی
  • استحکام بالا در برابر شوک ، شربه و فشار ناشی از برخورد تایر انواع ماشین آلات
  • مقاوم در برابر مواد اسیدی ، شوینده ، تابش نور آفتاب و همچنین استحکام بالا در برابر خوردگی و اکسید شدن
  • ابعاد متنوع و گوناگون به هنگام انتخاب و خرید آگاهانه متناسب با پروژه ساختمانی موردنظر

 

تعریف کلی گاتر چیست

ابتدا این سوال پیش می آید که گاتر چیست و چه کاربردی دارد ؟ به طور خلاصه به کانال های هدایت آبهای سطحی پیش ساخته از جنس پلاستیک، که جهت جمع آوری آبهای سطحی در محیط­های مختلف از جمله پارکینگ، خیابان های شهری، بزرگراه­ ها ، فرودگاه ­ها ، بنادر ، کف سوله ها و کارخانجات، آشپزخانه صنعتی، دور استخر، بام، تراس ، سرویس بهداشتی و …استفاده می­ شود گاتر می گویند .

 

انواع گاتر

گاتر ها با توجه به نوع کاربری و محل مورد استفاده انواع متفاوتی دارند . برای مثال برای محوطه های صنعتی و با تردد ترافیکی سنگین که همانند گاتر های فلزی از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشند از گاتر های ترافیکی مانند گاتر چدنی و گاتر گالوانیزه استفاده می شود اما از طرفی دیگر برای استفاده از گاتر برای دور استخر های سرپوشیده و یا روباز از گاتر ای بی اس یا گاتر پلی پروپیلن استفاده می شود .جهت کسب اطلاعات هرچه بیشتر در مورد طیف گسترده و متنوع انواع گاتر و آشنایی تخصصی با هریک از محصولات می توانید به مقاله مربوطه مراجعه فرمایید .

 

گاتر سوله گاتر کارخانه

 

اجزا تشکیل دهنده گاتر فلزی

اجزای تشکیل دهنده گاتر فلزی همانند مابقی گاترهای پیش ساخته هدایت آبهای سر ریز سطحی از 2 بخش اصلی و 2 بخش فرعی شامل اتصالات مانند درپوش های ابتدایی یا انتهایی و اتصال خروجی از کف گاتر می باشد ، همچنین می توانید از درپوش های ابتدایی یا انتهایی برای اتصال خروجی فاضلاب نیز استفاده کرد .

جنس بدنه گاتر های پیش ساخته عموما از پلی پروپیلن غیر بازیافت شده درجه یک یا پلی آمید تقویت شده می باشد و درپوش  فلزی آن ها میتوانند کاملا از گالوانیزه مشبک یا ورق گالوانیزه ساخته شده باشند و یا تنها درپوش گاتر از جنس فلز باشد. بنابر استفاده گاتر ، از انواع مختلف گاترها در ساختمان ها و معابر استفاده میشود ، فلزات مختلفی در تولید گاتر ها و صنعت ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند. از این فلزها میتوان آلومینیوم ، استیل ، چدن و .. را نام برد.

 

تفاوت گاتر فلزی و گاتر استیل

نکته: عموما افراد در زمان خرید و فروش گاتر، گاتر استیل را نیز به عنوان یک کانال فلزی تلقی میکنند. که البته استیل در اصل فولاد ضد زنگ و آلیاژی از فلزات و عناصر مختلف مانند کروم و نیکل و … میباشد و نوع دوم گاترهای آب باران که در لبه ی سقف های شیب دار به عنوان ناودان برای جمع آوری و هدایت آب باران مورد استفاده قرار می گیرند.

گاترهای کف نمی توانند فلزی باشند و فقط به عنوان درپوش می توان از درپوش های فلزی استفاده نمود. چرا که گاترهای ساخته شده از ورق گالوانیزه یا استیل در اثر انبساط و انقباض در بتن دفرمه می شوند. همچنین به غیر از استیل 316 اگر از ورق فلزی دیگری استفاده شود، گاتر در کف به مرور زمان می پوسد. گاهی به عنوان ناودان نیز از ورق خم خورده گالوانیزه استفاده می شود که آن هم مشکلات مربوط به خود را دارد.

 

گاتر سوله گاتر کارخانه

 

معایب گاتر فلزی

همانطور که می دانید در صورت استفاده از گاتر فلزی در لبه ی سقف های شیب دار یا استفاده از گریتینگ گالوانیزه به عنوان درپوش گاتر پیش ساخته پلاستیکی، در اثر باران های اسیدی، مواد شوینده و شرایط مختلف جوی یا محیطی مانند رطوبت و برودت هوا، بعد از مدتی روکش گالوانیزه تغییر رنگ داده و خوردگی و پوسیدگی در درپوش به وجود می آید.

در مواردی که رفت آمد از روی درپوش ها انجام گیرد به دلیل شکننده شدن درپوش های پوسیده، گاتر به طور کلی غیر قابل استفاده می گردد. همچنین در مورد گاترهای سقفی نیز به خصوص در صورتی که در شمال یا جنوب کشور از گاترهای فلزی استفاده شود، به سرعت خوردگی در بدنه ی گاتر پدید می آید.

  • پوسیدگی ورق گالوانیزه به مرور زمان داخل بتن
  • عدم آب بندی صحیح گاتر
  • هزینه ی بالای متریال و ساخت گاتر با ورق استیل 316
  • اجرای دشوار و زمان بر
  • مشکلات تعبیه خروجی و اتصال گاتر فلزی به لوله فاضلاب
  • وزن زیاد و حمل و نقل دشوار

 

گاتر فلزی

 

کاربرد گاتر فلزی در ویلا و ساختمان ها

در ساخت ویلا و ساختمان ها معمولاً از گاتر ساخته شده با ورق گالوانیزه به عنوان ناودانی استفاده می شود . قطعات مختلف این گاتر با خم کاری ورق و شکل دادن آن تولید می شوند. این روش نیز معایبی دارد که می توان اینچنین اشاره کرد

  • عمر مفید پایین و پوسیدگی ورق های گالوانیزه
  • ساخت هزینه بر و دشوار
  • نصب زمان بر و تخصصی
  • عدم آب بندی صحیح گاتر ها
  • وزن زیاد و حمل و نقل دشوار
  • ظاهر نامناسب
  • ایجاد سرو صدا هنگام بارندگی

 

کاربرد گاتر فلزی در شهر سازی

گاتر های فلزی عموما در کف قسمت های بیرونی و داخلی ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرند تا بتوان به وسیله آنها آب های کف ساختمان را تخلیه کرد. عموما برای گاتر های سقفی که در بیرون و بالای ساختمان نصب میشوند و گاتر های پارکینگ به علت فرسایش بیشتر و احتمال زنگ زدگی و شکستگی بالا ، از درپوش های غیر فلزی مانند پلی آمید تقویت شده برای آن ها استفاده میشود.

برای نمونه های داخلی ساختمان که باید داخل زیر سازی و بتن های کف تعبیه شوند، به علت انبساط و انقباظ فلزات در اثر تغییر دما، از گاتر هایی با درپوش های پلاستیکی یا فلزی استفاده میشود . مدل های گالوانیزه که دارای روکش مقاومی هم هستند نیز میتوانند در صورت استفاده در محل نامناسب دچار فرسایش و زنگ زدگی شوند. پس لازم است که حتما قبل از خرید و استفاده از ان در ساختمان خود، از مناسب بودن این نوع گاتر ها برای محل استفاده اطمینان حاصل نمایید.

 

انواع گاتر

 

بهترین گاتر فلزی

گاتر های فلزی در صورت انتخاب درست ، محصولات مقاوم هستند . اما بهترین و مقاوم ترین نوع گاتر های فلزی ، گاتر با استیل خلوص 304 است که با استفاده از ورق استیل 304 تولید میشود. این نوع گاتر ها در برابر پوسیدگی و خوردگی حتی در صورت کار شدن در زیر زمین و بتن مقاومت بسیار بالاترین نسبت به نمونه های مشابه از خود نشان میدهند.

 

نحوه شناسایی و خرید گاتر فلزی استاندارد

  • بهتر است در ابتدا از نوع کاربرد محلی که گاتر در آن نصب میشود اطمینان حاصل کنید .
  • علاوه بر ابعاد ، کلاس وزنی مناسب با پروژه خود را در زمان خرید گاتر در نظر بگیرید.
  • در محل های دارای نوسان دما از گاتر های پلی پروپیلن یا ای بی اس با درپوش فلزی استفاده نمایید.
  • نوع درپوش گاتر را بسته به نوع مواد شوینده ای که در محل استفاده میشوند انتخاب کنید.
  • در صورت نیاز به تعویض گاترها مشاوره مجدد بگیرید تا انتخابی مناسب و با قیمت به صرفه در خرید گاتر داشته باشید.
  • در صورت امکان گاترهای مصرفی خود را مستقیما از تولید کننده خریداری نمایید تا از استاندارد بودن این محصولات و گارانتی آنها اطمینان حاصل کنید.

 

گاتر فلزی

گاتر فلزی

 

انواع گاتر فلزی

گاتر با گریتینگ فلزی از کلاس A تا C برای کاربری های گوناگون تولید می شوند. انواع گریتینگ فلزی عبارتند از: ورق گالوانیزه، مش گالوانیزه، چدن و استیل. از گاترهای با گریتینگ استیل در مواردی که خورندگی بالا باشد استفاده می کنیم.

از گاتر چدنی نیز معمولاً در پارکینگ ها و فضاهایی که نیاز به مقاومت وزنی بالایی داشته باشیم استفاده می شود. به خاطر داشته باشید بدنه ی گاتر نمی تواند فلزی باشد در صورتی که بدنه ی گاتر از ورق گالوانیزه ساخته شود خیلی زود دچار پوسیدگی خواهد شد. حتماً از گاتر با بدنه ی استیل 316 باید استفاده کنیم که علاوه بر هزینه ی بالا، مشکلات خود را دارد.

گاتر با بدنه ی فلزی در هنگام انبساط و انقباض بتن تغییر حالت می دهد و به دلیل عدم انعطاف پذیری، بین بتن کف و گاتر درز باز می شود. آب بندی این گاتر ها با بدنه ی فلزی نیز مشکل است. به همین دلیل ایده آل ترین حالت استفاده از گاتر های پلاستیکی با گریتینگ فلزی می باشد.

 

قیمت گاتر فلزی به چه صورت محاسبه می شود

قیمت گاتر فلزی در نظر ابعاد ، جنس ، کلاس وزنی و انواع مختلفی که تولید می شوند و بسته به مواد مورد استفاده و تکنولوژی ساخت آنها قیمت های متفاوتی دارند . برای مثال قیمت گاتر فلزی مورد استفاده در پارکینگ ها و سوله ها به علت بالاتر بودن ضخامت ورق و نیاز به دستگاه خم کاری با گاتر فلزی مورد استفاده در محوطه با تردد نفر متفاوت می باشد .

 

در هنگام خرید گاتر فلزی به چه مواردی باید توجه داشت

همانند مابقی گاتر ها ، به عنوان انتخاب و خرید گاتر فلزی متناسب با پروژه خود باید به فاکتورهای مهمی از جمله ابعاد گاتر ، نوع و جنس درپوش و همچنین کلاس وزنی آن توجه ویژه ای داشت . برای مثال از گاتر با گریتینگ (مشبک) گالوانیزه در فضاهای صنعتی با تردد بار ترافیکی تا 25 تن و از گاتر با درپوش گالوانیزه شیار دار (ورق گالوانیزه) می توان در محوطه های شهری یا ساختمانی با تردد نفر استفاده شود .

 

روش نصب گاتر فلزی چگونه است

نصب گاتر ها ، جدا از جنس درپوش و نوع کاربری هر یک از آن ها نیازمند تخصص و مهارت بالایی است و توصیه اکید می شود که از متخصصان این حوزه برای نصب گاتر های پلاستیکی و فلزی استفاده نمایید ، اما این بین ما برای شما علاقمندان به این حوزه و روش نصب گاتر مقاله ای آماده کرده ایم تا با استناد به آن می توانید تا حد ممکن در نصب گاتر نقش مهمی ایفا کنید

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

 

6 دیدگاه در “گاتر فلزی چیست ؟ + معرفی 2 مدل

  1. سجاد سلیمی گفت:

    بسیار عالی و مفید

  2. علی خورشیدی گفت:

    قیمت گاتر فلزی برای شیروانی اعلام بفرمایید

    1. Admin-2 گفت:

      با کارشناسان فروش در ارتباط باشید

  3. فاطمه اسدی گفت:

    گاتر فلزی برای پشت بام هم دارید؟

    1. Admin-2 گفت:

      سلام
      برای راهنمایی بهتر توسط کارشناسان از بخش تماس با ما پیگیری کنید

  4. جواد سیدی گفت:

    بسیار عالی بود
    برای پشت بام تهیه کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *