دسته‌بندی نشده

درپوش گالوانیزه چیست + معرفی 2 مدل

درپوش گالوانیزه

درپوش گالوانیزه چیست ؟

درپوش گالوانیزه به نوعی از درپوش گاتر گفته می شود که جنس آن از ورق آهن یا فولاد بوده و با فرو بردن در مذاب روی پوششی جهت بخشیدن استحکام به آن و جلوگیری از اکسید شدن و بالا رفتن طول عمر درپوش تولید می شود . درپوش گالوانیزه در دو مدل ورق گالوانیزه با طرح شیار دار و گریتینگ گالوانیزه طراحی و تولید می شوند . هر دو درپوش در دو عرض ثابت و استاندارد 13 و 20 سانتی متر و با ارتفاع 2 سانتی متر تولید می شوند .

درپوش گالوانیزه شیار دار در عرض 13 سانتی متر از ورق آهن با ضخامت 1 میلیمتر و در عرض 20 سانتی متر با ورق 1.5 میلیمتر طراحی می شوند . مدل گریتینگ گالوانیزه در هر دو عرض از تسمه های در هم تابیده تولید می شوند ، قابل ذکر است که طول تمامی درپوش ها 100 سانتی متر می باشد . این درپوش ها در دو کلاس وزنی A15 و C250 و با توجه به نیاز و محل اجرای پروژه مدنظر قابل تهیه می باشند .

 

گالوانیزه

 

گالوانیزاسیون چیست ؟

در این روش آهن در وان مذاب روی با دمای حدود 460 درجه سانتیگراد غوطه ور شده و بعد از خارج شدن قطعه روی ابتدا با اکسیژن و سپس با کربن واکنش داده و لایه‌ ای مقاوم نسبت به زنگ زدگی را تولید میکنند . این عملیات آهن را نسبت به زنگ زدگی و اکسید شدن مقاوم می سازد. گالوانیزاسیون به روش غوطه وری گرم در واقع یک پوشش است که در این روش آهن یا فولاد در وان مذاب روی فرو رفته تا از نظر ترکیب و طراحی مناسب برای گالوانیزاسیون آماده شود.

 

عملیات گالوانیزاسیون در درپوش و گریتینگ

زمانی که ورق فولادی را با فلز روی می پوشانند ورق گالوانیزه ایجاد می شود. به طور کلی به ورق فولادی گالوانیزه شده توسط روی گفته می‌ شود. یکی از روش‌ های محافظت از خوردگی گالوانیک است که توسط پوشاندن فلز مادر توسط لایه‌ای از فلز محافظ (که معمولاً فلز روی است) انجام می‌ شود.

لازم است بدانید که اگر پوشش روی از روی این ورق آهنی برداشته شود باز هم این ورق زنگ نخواهد زد. به همین دلیل قیمت این نوع ورق ها بالا است. در گالوانیزاسیون، فلز فاسد شدنی را در مذاب یک فلز فاسد نشدنی قرار می دهند تا سطح آن توسط فلز فاسد نشدنی پوشیده شود. در واقع با این روش فلزات فاسد شدنی را در برابر خوردگی و زنگ زدگی مصون می کنند. محصولات فلزی را می‌توان از دو روش در برابر زنگ‌ زدگی مقاوم کرد که این دو روش شامل : پوشش کویل و رنگ کردن می باشد .

گالوانیزه به روش غوطه ور شدن به صورت فرآیندی انجام می شود و شامل چند مرحله است. پیش از هر کاری مسئول فنی سطح قطعه آهنی یا فولادی را تمیز و چربی زدایی می کند و پس از اسید پاشی مجدد آن ها را شستشو می دهد. معمولا برای اینکه روی و آهن در فرایند گالوانیزه بهتر ترکیب شوند از محلول های کمکی استفاده می شود. در انتها و پس از غوطه ور شدن آهن در مواد مذاب کیفیت آن بررسی و کنترل می شود.

 

ویژگی های درپوش گالوانیزه چیست ؟

استفاده از این درپوش به علت مقاومت و استحکام بالا در برابر اکسید شدن ، انواع مواد اسیدی ، شوینده و آب جوش و حرارت و همچنین استحکام مثال زدنی در برابر تردد نفر و چرخ دستی تا 500 کیلوگرم حائز اهمیت می باشد و مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است . البته قابل ذکر است که گریتینگ گالوانیزه بر خلاف ورق آن دارای کلاس وزنی C250 بوده و تا 45 تن تحمل بار ترافیکی نیز دارد ، از این رو در ادامه به یکسری از ویژگی ها و مزایای استفاده از این دو درپوش می پردازیم :

  • نصب آسان و سریع
  • امکان پیچ کردن مدل گریتینگ آن به بدنه گاتر
  • امکان استفاده درپوش ها با بدنه و بدون بدنه گاتر
  • نظافت سریع و راحت درپوش گاتر نسبت به کاشی و سرامیک
  • ابعاد استاندارد و درخواستی متنوع و سازگار با انواع جوب های سنتی
  • قرار گیری در کلاس وزنی A15 (تحمل بارگذاری تا حداکثر 500 کیلوگرم) برای مدل شیار دار
  • قرار گیری در کلاس وزنی C250 (تحمل بارگذاری تا 45 تن) برای مدل گریتینگ گالوانیزه
  • دارای پوشش گالوانیزه گرم و مقاوم در برابر انواع سیالات ، حرارت و مواد اسیدی و اکسید شدن
  • تولید به رنگ نقره ای براق و مقاومت در برابر انواع سیالات ، چربی ها ، خوردگی و تابش نور آفتاب
  • ارتفاع استاندارد و کاملا متناسب با انواع نبشی های سایز 2*2 و 3*3 سانتیمتری
  • امکان طراحی و ساخت گریتینگ در عرض های درخواستی و همچنین ارتفاع و ابعاد چشمه های دلخواه توسط مشتریان

حال که با یکسری از ویژگی های اصلی این درپوش آشنا شده اید می توانید به درستی و متناسب با پروژه و نوع کاربری درپوش گاتر متناسب را انتخاب نموده و یا با کارشناسان ما جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط باشید .

 

IMG 6175

 

ابعاد و شکل ظاهری درپوش گالوانیزه

این درپوش گاتر همانند دیگر درپوش های تولید شده توسط گروه صنعتی پرشین گاتر و با استناد به استانداردهای بین المللی EN1433 روز دنیا در قطعات با طول 100 سانتی متری تولید می شوند . درپوش گالوانیزه در عرض های ثابت 13 و 20 سانتیمتری و با ضخامت استاندارد 2 سانتی متر تولید می شوند که امکان اجرا بر روی نبشی 2*2 را فراهم میکند . البته قابل ذکر است که درپوش گرینیگ گالوانیزه امکان طراحی و ساخت با عرض و ارتفاع های درخواستی مشتریان را نیز دارد .

طبق حالت استاندارد این درپوش در عرض های 13 و 20 سانتیمتر به شکل شیار دار و از ورق با ضخامت 1 و 1.5 میلیمتر تولید شده و امکان استفاده با بدنه گاتر و یا جوب های بتنی و یا سنتی را دارند . نوع دیگری از درپوش های گالوانیزه کاملا به صورت گریتینگ بوده و کاربری تمام صنعتی دارند . درپوش های نام برده هم با بدنه و هم تنها و بدون بدنه گاتر عرضه می شوند .

رنگ درپوش ها تنها به رنگ نقره ای براق می باشد و به علت تولید از ورق آهن با روکش گالوانیزه گرم در برابر انواع سیالات اسیدی و بازی ، خوردگی و تابش مستقیم نور آفتاب ، گرمای هوا و همچنین برودت ، کاملا مقاوم است .

 

ابعاد دقیق درپوش های گالوانیزه در دو مدل شیار دار و گریتینگ گالوانیزه به شرح زیر می باشد :

البته قابل ذکر است که تنها درپوش گریتینگ گالوانیزه قابلیت طراحی و ساخت با ابعاد درخواستی به غیر از ابعاد استاندارد را دارند .

 

درپوش گالوانیزه شیاری با ابعاد 2*13 سانتی متر

 

درپوش گاتر

 

درپوش گالوانیزه شیاری با ابعاد 2*20 سانتی متر

 

درپوش استیل

 

درپوش گالوانیزه مشبک با ابعاد 2*13 سانتی متر

 

G0021 پرشین گاتر گاتر پلی آمید استیل چدنی پلی پروپیلن

 

درپوش گالوانیزه مشبک با ابعاد 2*20 سانتی متر

 

درپوش گالوانیزه

 

کلاس وزنی درپوش گاتر گالوانیزه به تفکیک طرح و مدل

درپوش گاتر گالوانیزه به طور کلی در دو مدل شیار دار (ورق) و گریتینگ گالوانیزه توسط پرشین گاتر طراحی و تولید می شوند . مدل شیت آن جهت تردد افراد و نهایتا چرخ دستی تا 500 کیلوگرم  و در دو عرض 13 و 20 سانتی متر طراحی و تولید می شوند . از طرفی دیگر مدل گریتینگی آن همانند مدل شیار دار در دو عرض 13 و 20 سانتی متر می باشد اما با توجه به نوع ساختار در کلاس وزنی C250 قرار می گیرد .

از این رو تمامی مدل های شیت ذکر شده در دسته بندی کلاس وزنی A15 و مدل گریتینگ آن در دسته کلاس وزنی C250 , بعضا D400 قرار می گیرند که در ادامه به معرفی این دسته بندی ها و موارد تاثیر گذار در جای گیری هر یک از درپوش ها در این کلاس وزنی قید شده می پردازیم .

 

کلاس وزنی A15 چیست ؟

تمامی درپوش های کلاس وزنی A15 اعم از ورق آهنی ، پلی پروپیلن تولید شده در عرض های 13 و 20 سانتیمتری در دسته بندی کلاس وزنی A15 جای می گیرند و تا حداکثر 500 کیلوگرم تحمل بارگذاری مستقیم را دارند . البته قابل ذکر است که ارتفاع نبشی درپوش گالوانیزه شیت در کلاس وزنی آن تاثیری ندارد و تنها عرض آن با کلاس وزنی نیز ارتباط مستقیم دارد .

 

کلاس وزنی C250 و D400 چیست ؟

حال نوبت به کلاس وزنی گریتینگ گالوانیزه می باشد که با توجه به نوع ساختار مشبک آن تماما صنعتی بوده و در برابر تردد انواع ماشین آلات صنعتی و سواری و … مقاوم می باشد . از این رو گریتینگ گالوانیزه در دو عرض 13 و 20 سانتی در دسته بندی کلاس وزنی C250 قرار گرفته و تا 35 تن تحمل بار ترافیکی را دارند . از سوی دیگر با توجه به قابلیت سفارشی سازی گریتینگ گالوانیزه امکان سفارش و ساخت در ابعاد درخواستی را نیز دارند از این رو درپوش مذکور می تواند با توجه به سایز چشمه ها و مش های متفاوت در دسته کلاس وزنی D400 قرار گرفته و تا 40 تن مقاومت از خود نشان دهد .

 

محل استفاده از درپوش گالوانیزه

همانطور که پیش تر توضیح داده شد ، درپوش گالوانیزه در دو مدل متفاوت با کلاس های وزنی A15 (تردد نفر) و C250 (تردد انواع ماشین آلات) نسبت به محل پروژه و نوع کاربری طراحی و تولید می شوند از این رو از مدل درپوش شیار دار می توان در :

  • آشپزخانه های صنعتی رستوران ها
  • سالن های تولید و خط تولید با تردد نفر
  • کنار استخر و دور جکوزی جهت جمع آوری آب های سطحی
  • محوطه های بیرونی ساختمان با تردد نفر ، حیاط ، روف گاردن ، بالکن ، پشت بام ، تراس

مواردی که شرح داده شد مربوط به درپوش شیار دار بوده و حال به سراغ شرح موارد استفاده و محل کاربری گریتینگ می پردازیم :

  • تمامی پارکینگ های شخصی و عمومی
  • پایین رمپ شیب دار ورودی پارکینگ ها و محوطه داخلی آن ها
  • داخل سوله تولید و انبار ها با تردد سنگین تریلی ، جرثقیل و کامیون
  • کنار معابر شهری ، اتوبان های شهری و انواع جاده های بین شهری و شهری
  • تمامی مکان های صنعتی نظیر انواع پالایشگاه های پتروشیمی و کارخانجات و تولیدی ها

به طور کلی از درپوش های فوق می توان در تمامی محوطه های نفر رو مانند : بالکن ، تراس ، استخر و جکوزی ، آشپزخانه های صنعتی رستوران ها ، کنار باغچه ها و همچنین محوطه های تمام صنعتی ، معابر شهری بهرمند شد .

 

قیمت و نحوه خرید درپوش گالوانیزه

قیمت درپوش گالوانیزه و خرید درپوش گالوانیزه متناسب با پروژه مورد نظر به عوامل متعددی نیز بستگی دارد ، برای مثال قیمت درپوش گالوانیزه طرح شیار دار که از ورق گالوانیزه می باشد در هر دو عرض 13 و 20 سانتی متر از قیمت به مراتب کم تری نسبت به گریتینگ گالوانیزه در همان ابعاد برخوردارند . از طرفی دیگر قیمت گریتینگ گالوانیزه سفارشی با سایز مش و چشمه های درخواستی از گرینیگ گالوانیزه استاندارد نیز از قیمت بیشتری برخوردار است .

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *