علمی مهندسی, تجهیزات آبی, گاتر

گاتر کشاورزی یا کانال آب باغ + 2 روش سریع آبرسانی

گاتر کشاورزی

گاتر کشاورزی

گاتر کشاورزی به گاترهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی که وظیفه انتقال آب جهت آبیاری گیاهان ، درختان و مزارع در باغ ها یا زمین های کشاورزی را دارند گاتر کشاورزی گفته می شود . جنس گاتر کشاورزی به علت استفاده در محوطه روباز در تمامی شرایط آب و هوایی و همچنین تماس مستقیم با نور آفتاب از جنس ای بی اس می باشد تا با داشتن مواد آنتی یو وی دچار تغییر رنگ و تغییر شکل نشود . ابعاد گاتر کشاورزی با توجه به میزان حجم بالای آب جهت هدایت به سمت درختان و مزارع ، در عرض دهانه 20 و ارتفاع 14 یا 16 سانتیمتر و در دو رنگ بندی طوسی روشن و مشکی تولید می شوند .

جنس اجزای تشکلیل دهنده گاتر کشاورزی از چیست

همانطور که پیش تر و در اولین قسمت مقاله اشاره شد ، جنس گاتر با توجه به شرایط آب و هوایی مورد استفاده و تماس دائمی با نور مستقیم آفتاب از ای بی اس درجه یک و غیر بازیافت شده می باشد . جنس درپوش گاتر از بدنه گاتر به علت تماس همیشگی ا شرایط مختلفی جوی از اهمیت بالاتری برخوردار است . جنس بدنه گاتر به علت دفن در خاک از اهمیت کمتری برخوردار می باشد که عمدتا از پلی پروپیلن درجه یک و غیر بازیافت شده است .

 

گاتر کشاورزی

 

اجزای گاتر کشاورزی چیست

گاتر کشاورزی همانند مابقی گاترهای تولیدی گروه صنعتی پرشین گاتر از دو بخش درپوش گاتر و بدنه گاتر تشکیل شده است که با توجه به قرار گیری در فضای باز و تماس مستقیم و دائمی با نور آفتاب هر دو بخش از جنس ای بی اس درجه یک و غیر بازیافت شده می باشد تا بهترین عملکرد و طول عمر را داشته باشد . البته قابل ذکر است که جنس درپوش گاتر کشاورزی از اهمیت بیشتری برخوردار است به این علت که عموما بدنه گاتر درون خاک دفن شده و تماس زیادی با نور آفتاب ندارد .

درپوش گاتر

همانطور که پیشتر اشاره کردیم ، جنس درپوش گاتر به دلیل تماس دائمی با نور آفتاب می بایست از مواد آنتی یو وی باشد تا تغییر رنگ و تغییر شکل نداشته باشد . درپوش گاتر با توجه محل استفاده و نوع کاربری انواع متفاوتی دارند که می توانید با مراجعه به مقاله مورد نظر درمورد انواع آن به صورت تکمیلی اطلاعات کسب کرده و سپس جهت خرید آن اقدام فرمایید .

 

نصب گاتر

درپوش گاتر

 

بدنه گاتر

جنس بدنه گاتر همانند درپوش گاتر در برخی از موارد نادر از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار می باشد ، البته قابل ذکر است به علت تماس دائمی درپوش گاتر با نور آفتاب و انواع شرایط آب و هوایی متفاوت اعم از برودت و گرمای هوا از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد . بنابراین جنس بدنه گاتر در اولویت دوم قرار میگیرد و عمدتا از پلی پروپیلن یا ای بی اس می باشد .

 

بدنه گاتر

بدنه گاتر

 

گاتر کشاورزی جایگزین کانال بتنی

در گذشته کشاورزان عزیز کشورمان ایران از جوب ها و سازه های بتنی یا سیمانی برای زه کشی و هدایت آب جهت آبیاری درختان مزارع و غیره استفاده می کردند . اما حال با پیشرفت علم در زمینه سازه های آبی و تاسیسات گاترهای پیش ساخته به علت دوام و طول عمر بالاتر ، کیفیت بیشتر و صرفه اقتصادی و همچنین سهولت استفاده تا مقدار زیادی جایگزین جوب های بتنی شده اند .

مزایای جایگزینی گاتر کشاورزی با کانال سیمانی یا بتنی

همانطور که پیش تر اشاره شد گاترهای پیش ساخته به دلیل دوام و طول عمر بیشتر ، سهولت استفاده و همچنین صرفه اقتصادی تا حدود زیادی با جوب های بتنی یا سیمانی جایگزین شده اند ، از این رو در ادامه به تمامی مزایای استفاده از گاترهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی میپردازیم .

  1. سهولت نصب و استفاده در مقایسه با ساخت کانال بتنی
  2. وزن سبک و امکان جا به جایی مسیر آب بدون صرفه هزینه جهت ساخت مجدد کانال بتنی
  3. دارای آنتی یو وی ، مقاوم در برابر تابش مستقیم نور آفتاب و دیگر شرایط جوی و محیطی
  4. بدنه پلاستیکی و در نتیجه جلوگیری از هدر رفتن آب و همچنین ایجاد جلبک و رسوب در سازه های پلاستیکی
  5. دارای بدنه آنتی باکتریال جهت جلوگیری از ایجاد رسوب و انگل در بدنه گاتر کشاورزی
  6. درپوش مقاوم در برابر تابش نور آفتاب ، تردد نفر و انواع خودروهای سواری تا 12 تن به همراه ضمانت نامه کتبی

قیمت و روش خرید گاتر کشاورزی

قیمت گاتر کشاورزی به عوامل متعددی از جمله ابعاد گاتر ، جنس درپوش و بدنه گاتر و همچنین نوع کاربری آن بستگی دارد . برای مثال قیمت گاتر کشاورزی جهت تردد تراکتور و ماشین آلات با قیمت مدل آن که تردد ندارد و یا حداکثر تردد نفر دارد متفاوت می باشد . از طرفی دیگر عمده قیمت گاتر کشاورزی متعلق به درپوش می باشد که در بسیاری از موارد به هنگام اجرا در زمین کشاورزی و باغ ها نیازی به استفاده از درپوش نمی باشد .

2 روش آبرسانی توسط گاتر کشاورزی

در این بخش به 2 روش مدرن و بروز جهت آب رسانی با استفاده از گاتر کشاورزی می پردازیم . در ادامه جهت کسب اطلاعات تکمیلی همراه ما باشید .

  1. استفاده از گاتر کشاورزی به صورت تک کانال یا دو کانال جهت هدایت آبهای سر ریز سطحی یا آب چاه و آب لوله کشی به سمت زمین زراعی ، درختان انجام می شود .
  2. در برخی موارد گاتر کشاورزی به صورت تک کانال و با درپوش انجام می گیرد ، به این دلیل که در برخی موارد کشاورزان جهت کاشت یا برداشت محصول و خودروهای کشاورزی از روی درپوش گاتر کشاورزی تردد دارند که باید از درپوش مناسب با وزن  خودروی عبوری متناسب باشد .

هم اکنون پس از مطالعه کامل این مقاله و با کسب دانش فنی لازم می توانید به درستی جهت خرید گاتر کشاورزی خود از گروه صنعتی پرشین گاتر اقدام کنید .

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *