علمی مهندسی, تجهیزات آبی, راهنمای خرید, گاتر

گاتر پلاستیکی جایگزین کانال بتنی !

گاتر پلاستیکی

گاتر پلاستیکی جایگزین کانال بتنی

به کانال های پیش ساخته هدایت آبهای سطحی از جنس پلی پروپیلن که وظیفه جمع آوری و یا هدایت سیالات به سمت کفشور ، تصفیه خانه یا منبع ذخیره آب را دارد گاتر پلاستیکی گفته می شود .

گاتر ها پلاستیکی با توجه نوع کاربری و محل استفاده انواع مختلفی دارند که هر کدام از جنس و مواد اولیه منحصر به فردی تشکیل شده اند که عموما در برابر برودت هوا ، تابش نور آفتاب و در برابر تردد انواع خودرو های صنعتی تا 12 تن و انواع سیالات مقاوم می باشند .

اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که گاتر چیست و چه کاربردی دارد ؟ آیا جایگزین مناسبی برای کانال های سنتی می باشد یا خیر . برای پاسخ به این سوال و رفع ابهامات شما عزیزان ، مقاله ای از تجربه ی کارشناسان ما در یک دهه گردآوری شده است که جهت کسب اطلاعات و دانش فنی مورد نیاز به هنگام انتخاب و خرید آگاهانه گاتر از پرشین گاتر می توانید به آن مراجعه فرمایید .

حال توضیح مختصری درمورد چیستی گاتر و معرفی آن می پردازیم ، بطور کلی گاتر به آبراه یا زیرساختی گفته می شود که وظیفه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی جهت ذخیره ، تصفیه و یا بازگردانی به منابع آبی را دارند ، گاتر گفته  می شوند که البته قابل ذکر است که گاتر ها با توجه به شرایط محیطی و محل مورد استفاده انواع گوناگونی دارند که در مقاله مرتبط انواع گاتر در مورد هر یک به طور مفصل توضیح داده شده است .

 

گاتر پلاستیکی

 

گاتر پلاستیکی

همانطور که پیشتر اشاره شد با پیشرفت روز افزون صنعت و ساختمان در حوزه تاسیسات و ساخت استخر ، گروه صنعتی پرشین گاتر بر آن شد که با حذف کلیشه های تکراری به هنگام ساخت و اجرای کانال های بتنی و سنتی دور استخر و همچنین برطرف کردن ضعف جوب های سنتی ، با تکیه بر تکنولوژی داخلی و همچنین با آگاهی بر استاندارهای جهانی EN1433 جهت طراحی و تولید گاتر پلاستیکی برای اولین بار در ایران اقدام نماید .

 

اجزای گاتر پلاستیکی

گاتر ها به طور کلی جدا از جنس ، ابعاد ، نوع کاربری و محل استفاده از دو قسمت اصلی که هنگام نصب مورد نیاز هستند تشکیل می شوند . قسمت رویه ی گاتر که به آن درپوش می گویند و با توجه به نیاز پروژه و محل اجرا از جنس های مختلفی نظیر ، چدنی ، استیل ، پلاستیکی و …  طراحی و تولید می شوند .

اما حال به قسمت زیرین گاتر پلاستیکی که از جمله مهم ترین بخش گاتر ها هستند می پردازیم . علت اهمیت بسیار زیاد بدنه گاتر پلاستیکی این است که این بدنه ها که در واقع جایگزین جوب های سنتی (ماسونری) قدیمی ساخته شده از بتن برای محوطه های ترافیکی مانند پارکینگ ها یا معابر شهری و جوب های ساخته شده از سنگ و کاشی برای دور استخر ها می باشند .

از اجزای جانبی به هنگام نصب و اجرای گاتر پلاستیکی می توان به درپوش های ابتدایی و انتهایی و همچنین اتصال خروجی از کف گاتر پلاستیکی به داخل لوله فاضلاب نام برد . وظیفه اصلی درپوش های انتهایی و ابتدایی در کانال های پلاستیکی جلوگیری از خروج نا ایمن و غیر برنامه ریزی شده آب سر ریز به داخل گاتر از ابتدا و یا انتهای آن می باشد . اما در برخی موارد درپوش های انتهایی به غیر از اتصال خروجی از کف ، خود وظیفه خروج آب از ابتدا و یا انتهای گاتر به داخل لوله فاضلاب را دارند .

 

گاتر پلاستیکی

 

جنس گاتر پلاستیکی

همانطور که پیشتر توضیح داده شد جنس درپوش گاتر پلاستیکی با توجه به نوع کاربری و محل مورد استفاده از انواع گوناگونی برخوردار هستند ، که با توجه به محل و موقعیت های ترافیکی مانند ، پارکینگ های مسکونی ، اداری و تجاری ، معابر شهری و حاشیه بزرگراه ها باید مقاومت لازم و کافی را در برابر تردد انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین را داشته باشند ، از این رو از گاتر چدنی ، گاتر گالوانیزه و گاتر پلی آمید استفاده می شوند که هرکدام دارای خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند که می توانید جهت خرید موارد ذکر شده به مقال های مرتبط و یا تماس با کارشناسان گروه صنعتی پرشین گاتر بپردازید .

جنس بدنه گاتر پلاستیکی تولید شده توسط گروه صنعتی پرشین گاتر از پلی پروپیلن درجه یک و مرغوب غیر بازیافت شده و در رنگ بندی طوسی روشن و مشکی می باشد . بدنه گاتر پلاستیکی با توجه به میزان حجم آب سر ریز و با توجه به نیاز پروژه در ابعاد گوناگونی تولید می شوند که در ادامه علت برتری آن ها در جایگزینی کانال های بتنی یا جوب های سنتی خواهیم پرداخت .

 

جایگزینی گاتر پلاستیکی با کانال بتنی و سرامیکی

در گذشته از کانال یا آبراه های بتنی در محوطه های صنعتی و معابر شهری و همچنین از جوب های ماسونری از جنس سنگ یا سرامیک در دور استخر ها برای جمع آوری و هدایت آب های سطحی استفاده می کردند . اما این جوب ها و کانال ها دارای ایرادتی بودند که رفته رفته و با پیشرفت روز افزون دانش فنی در حوزه تاسیسات آبی حذف و با گاتر پلاستیکی جایگزین شدند .

از جمله مهم ترین ایرادات این کانال ها آب بند شدن آن ها بود که پس از مدت در جوب های سرامیکی یا سنگی از درز سنگ و کاشی ها و یا از قسمت کفشور آن ها آب و یا سیالات دیگر نشت پیدا میکرد و همین امر باعث ایجاد خسارت های مالی فراوان می شد . از طرف دیگری بعد از مدتی استفاده بند کشی جوب از بین میرفت و رنگ کاشی ها از سفید متمایل به زرد می شدند و همین امر موجب تغییر رنگ ظاهری و نا رضایتی صاحبان را به همراه داشت .

مورد دیگری که از ایرادات استفاده از جوب های سنتی می باشد می توان به هزینه گزاف آن ها در ساخت و همچنین میزان زمان مورد نیاز برای اجرای آن ها اجرا اشاره کرد . از طرف دیگری کاشی های بکار رفاه در بدنه جوب های سنتی رفته رفته و با گذشت زمان کیفیت خود را از دست داده و به راحتی جرم و کثیفی می گرفتند و یا در اثر گرما یا برودت هوا ترک خورده و می شکستند .

اما با روی کار آمدن گاتر پلاستیکی و جایگزینی آن با سازه های بتنی یا سنگی این ایرادات مرتفع شد . بدنه گاتر پلاستیکی با ساختار منسجم و متشکل از مواد نو و درجه یک و همچنین سطح صیقلی و آب بند سازی دقیق و حرفه ای ، هزینه بسیار مقرون به صرفه و زمان اجرای کوتاه مناسب ترین جایگزین می باشند که توسط تیم صنعتی پرشین گاتر و با توجه به استانداردهای جهانی EN1433 و با ضمانت تقدم می گردند .

 

گاتر پلاستیکی

 

قیمت و خرید گاتر پلاستیکی

همانطور که اشاره شد جنس بدنه گاتر های پلاستیکی همگی از پلی پروپیلن درجه یک و غیر بازیافت شده می باشند . اما این جنس درپوش و ابعاد آن می باشد که قیمت گاتر پلاستیکی را مشخص مینماید . برای مثال قیمت گاتر پلاستیکی با درپوش چدنی ، گالوانیزه یا استیل از جمله بیشترین قیمت را مابین مابقی گاتر های پلاستیکی دارند که علت قیمت بالای آن ها کاربری و نوع استفاده آن ها می باشد .

خرید گاتر پلاستیکی مناسب هم به مواردی چون نیاز پروژه و درخواست کارفرما ارتباط مستقیمی دارد . خرید گاتر پلاستیکی عمدتا جهت اجرا در دور استخر های سرپوشیده یا رو باز ، روف گاردن و محوطه های مرتبط با تردد نفر صورت میگیرد .

 

گاتر پلاستیکی

 

نصب گاتر پلاستیکی

گاتر پلاستیکی به علت تسریع در اجرا و نصب از جمله مهم ترین دلیل جایگزینی با جوب های سنتی می باشند . به صورت مختصر جهت نصب گاتر باید ابتدا محل مورد نظر به نسبت ابعاد گاتر پلاستیکی حفاری شده و سپس محل کفشور ها و درپوش های انتهایی مشخص باشد ، سپس بعد از قرار دادن گاتر پلاستیکی به صورت تراز در گودال حفر شده ، بتن ریزی جهت ثابت شدن محل گاتر و همچنین استحام آن نیز مطمئن شد . جهت آب بند سازی گاتر قطعات گاتر ها و همچنین اتصالات آن باید از چسب پلی اورتان استفاده شود .

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *