دسته‌بندی نشده

کلاس وزنی گاتر + معرفی 6 دسته بندی

کلاس وزنی گاتر چیست

کلاس وزنی گاتر چیست؟

کلاس وزنی به نوعی استاندارد گفته می شود که بر اساس میزان تحمل بار گذاری ، گاتر ها را طبقه بندی می کنند. کلاس وزنی گاتر یکی مهم‌ ترین ویژگی های آن است. انتخاب گاتر با کلاس وزنی مناسب بسیار حائز اهمیت است، زیرا انتخاب نادرست می‌ تواند منجر به حوادث و سوانح جبران‌ ناپذیری شود و می بایست با توجه به نیاز پروژه و نوع کاربری کلاس وزنی گاتر مورد نظر خود را انتخاب کنیم.

گاتر ها به صورت کلی در 6 طبقه مختلف دسته بندی می شوند که در ادامه به معرفی تمامی دسته ها و ویژگی گاتر های آن دسته می پردازیم. به صورت کلی کلاس وزنی گاتر ها از تردد نفر تا انواع ماشین آلات سواری ، صنعتی و هواپیما ها تشکیل می شوند.

 

کلاس وزنی

 

ارتباط کلاس وزنی گاتر با جنس گاتر و قیمت آن

جنس گاتر همواره با کلاس آن رابطه مستقیم داشته و در اصل جنس درپوش گاتر است که مشخص می کند هر گاتر تولید شده در کدام دسته بندی قرار می گیرد. فارق از جنس درپوش هر گاتر ، بدنه تمامی گاتر ها از پلی پروپیلن درجه یک و غیر بازیافت شده می باشد که  هنگام نصب و بعد از قرار گرفتن در بتن مقاوم سازی شده و از استحکام بالایی در برابر شوک ، ضربه و فشار برخوردار می شود. قابل ذکر است که 80 درصد قیمت گاتر مربوط به جنس درپوش می شود و بدنه آن در قیمت گذاری تاثیر خاصی ندارد.

قیمت گاتر رابطه مستقیم با کلاس وزنی آن دارد ، برای مثال گاتر های استخری یا گاتر محوطه با تردد نفر به علت قیمت پایین تر متریال ساخت و زمان تولید کوتاه تر از قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به گاتر صنعتی مانند گاتر چدنی یا گالوانیزه برخوردار است و همین امر ارتباط مستقیم بین قیت و کلاس وزنی گاتر برقرار می کند.

 

چرا هنگام خرید گاتر باید به کلاس وزنی آن توجه کنیم

انتخاب گاتر با کلاس مناسب بسیار حائز اهمیت است، زیرا انتخاب نادرست می‌ تواند منجر به حوادث و سوانح جبران‌ ناپذیری شود و می بایست با توجه به نیاز پروژه و نوع کاربری کلاس وزنی گاتر مورد نظر خود را با حساسیت بیشتری انتخاب کنیم. برای مثال برای خرید گاتر برای محوطه های صنعتی یا محوطه های ماشین رو می بایست از گاتر صحیح و مرتبط با محل استفاده شود و همچنین از طرفی دیگر برای خرید گاتر در محوطه های مسکونی مانند دور استخر یا حیاط ، می بایست جهت جلوگیری از پرداخت هزینه اضافی از گاتر متناسب با محل استفاده شود.

نصب گاتر هم از مواردی می باشد که با کلاس وزنی کانال پیش ساخته ارتباط مستقیم دارد. برای مثال روش اجرای گاتر های استخری از گاتر های صنعتی در کلاس وزنی B،C و D کاملا متفاوت بوده و باید به میزان بتن ریزی و استقرار گاتر در محل مورد نظر برای نصب توجه داشت. نصب گاتر از موارد بسیار مهمی می باشد که در صورت توجه به آن می توان از بروز حوادث ناگوار مالی و بعضا جانی جلوگیری کرد.

 

معرفی 6 دسته بندی کلاس وزنی

گاتر ها با توجه به محل کاربری ، نوع استفاده و میزان بارگذاری به ازای هر تایر باده شده در 6 کلاس وزنی مختلف تقسیم و دسته بندی می شوند که به معرفی هر کلاس وزنی و گاتر های تشکیل دهنده آن ها می پردازیم. کلاس های وزنی با توجه به استاندارد های اروپایی EN1433 به طور جهانی در سراسر دنیا اعمال می شوند. این استاندارد تعدادی از الزامات را در مورد جنس و نصب صحیح گاتر و خرید صحیح هر گاتر را تعیین می کند، و همچنین دسته بندی های استاندارد را که محصولات می توانند در آن قرار بگیرند را تعریف می کند. این گروه ها مربوط به کلاس های مشخص شده در زیر است.

 

1-کلاس وزنی گاتر A15

گاتر های این دسته در محوطه های شهری با تردد بسیار سبک نظیر مناطقی با تردد عابران پیاده مانند کنار باغ و باغچه ها، پارک و فضای سبز ، پیاده رو و راهرو ها کاربرد دارد. همچنین تردد دوچرخه و موتور سیکلت از روی این گاتر بلامانع است. گاتر های این دسته بندی شامل گاتر ای بی اس و گاتر استیل می شوند.

 

load class a15 400x400px

 

2-کلاس وزنی گاتر B125

گاتر های این دسته در مسیرهای پیاده روی، مناطق عابر پیاده، مناطقی که در معرض تردد خودروهای سواری سبک هستند، مانند پارکینگ های مسکونی و شخصی استفاده می شوند. گاتر این دسته بندی شامل گاتر پلی پروپیلن می باشد.

 

load class b125 400x400px

 

3-کلاس وزنی گاتر C250

گاتر های این دسته در مناطقی مورد استفاده قرار میگیرد که در معرض تردد تعداد زیادی عابر پیاده هستند ، همچنین تردد خودروهای سواری و وسایل نقلیه نیمه سنگین مانند وانت از روی این گاتر مشکلی ایجاد نمی کند. از این گاتر در محوطه پارکینگ‌ های کوچک و شخصی ، مکان‌ های عمومی ، مناطق تجاری با تردد کم استفاده می شود. همچنین به گاتر پلی آمید در این دسته بندی می توان اشاره کرد.

 

load class c250 400x400px 1

 

4-کلاس وزنی گاتر D400

گاتر های این دسته در مناطقی استفاده می شوند که مشمول تردد انواع خودرو ها و وسایل نقلیه تجاری و عمومی هستند . برای مثال از گاتر های این دسته بندی در بزرگراه های عمومی و پارکینگ انواع وسایل نقلیه استفاده می شود. همچنین به گاتر چدنی و گاتر گالوانیزه در این دسته بندی می توان اشاره کرد.

گاتر های چدنی همانطور که اسمشان مشخص است مقاومت بسیار بالایی دارند. این گاتر های با 3 کلاس وزنی در پرشین گاتر تولید میشود. کلاس وزنی B125 و C250 تولید میشود که کمترین مقاومت وزنی را B125 با تحمل 10 تن دارد و بیشترین مقاومت وزنی را C250 تقویت شده با 25 دارا میباشد.

 

load class d400 400x400px

 

5-کلاس وزنی گاتر E600

گاتر های این کلاس وزنی عموما در معرض تردد منظم وسایل نقلیه سنگین و تریلی یا کامیون های باری می باشند. به عنوان مثال میتوان به واحدهای صنعتی نظیر سوله و کارخانه ها اشاره کرد.

 

load class e600 400x400px

 

6-کلاس وزنی گاتر F900

گاتر های این دسته تنها در معرض بارهای بسیار سنگین و فشار های بالا هستند. به عنوان مثال مناطق عملیاتی در فرودگاه ها (Airside) و بنادر (Qayside) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

load class f900 400x400px

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *