دسته‌بندی نشده

تفاوت گریل و گاتر در چیست ؟ + بررسی تخصصی و 5 تفاوت اساسی

گریل استخر شهید کشوری

تفاوت گریل و گاتر در چیست ؟

همانطور که پیش تر و در مقاله های قبلی به صورت تخصصی اشاره شد گریل به درپوش پلاستیکی و یا استیل گفته می شود که بر روی جوب های سنتی یا کانال های بتنی قرار می گیرد و گاتر به مجموعه ای از بدنه پلاستیکی به همراه درپوش آن گفته می شود که تماما جایگزین جوب های سنتی می باشند. گریل زمانی کاربرد دارد که جوب به صورت ماسونری ساخته شده و با توجه به عرض و طول آن گریل برای پوشاندن روی جوب استفاده می شود اما گاتر خود دارای کانال پیش ساخته می باشد و با قرار گیری در بتن در کمترین زمان ممکن نصب و اجرا می شود .

 

4

 

کانال های پیش ساخته یا همان گاتر نیز مزایا و برتری هایی نسبت به جوب های ماسونری ساخته شده با سنگ ، سرامیک و جوب های بتنی دارند که اخیرا مهندسین و پیمانکاران به آن ها روی آورده اند و نصب گاتر را به ساخت جوب های سنتی و استفاده از گریل ترجیح می دهند . حال در ادامه این مقاله به بررسی فرق گریل و گاتر بیشتر خواهیم پرداخت .

 

گریل استخر

 

1 – تفاوت گریل و گاتر به صورت تخصصی در چیست ؟

گریل و گاتر دارای یکسری تفاوت اصلی در ظاهر ، نوع کاربری و همچنین ابعاد می باشند. برای مثال گریل ها تنوع بیشتری در رنگ بندی ، عرض دارند اما از طرف دیگر گاتر ها دارای استحکام بیشتر ، آب بندی ، نصب و اجرای سریع با هزینه کمتر در مقایسه با گریل می باشند . البته قابل ذکر است برای استفاده از گریل به صورت تنها می بایست جوب آن را به صورت سنتی با سنگ ، سرامیک و بتن اجرا کرد. در ادامه به فرق گریل و گاتر می پردازیم :

  • برای نصب گریل نیاز به ساخت جوب های ماسونری با سنگ ، سرامیک و یا بتن و … می باشد اما گاتر ها نیز دارای جوب پلاستیکی هستند.
  • گریل ها نسبت به گاتر ها در عرض های بیشتر و متنوع تری تولید می شوند و همچنین تنوع شکل ظاهری و رنگ بندی آن ها نسبت به گاتر بیشتر می باشد.
  • گریل ها فقط در دو جنس پلاستیکی یا آهنی تولید شده اما گاتر ها با توجه به محل کاربری و نوع استفاده از مدل های بیشتر و متنوع تری برخوردارند که جهت کسب اطلاعات جامع در مورد هر یک از گاتر ها می توانید به مقاله انواع گاتر مراجعه کنید.
  • تمامی گاتر ها فقط به صورت خطی و یا خطوط شکسته مانند L ، T ، U ، مربع و مستطیل قابل اجرا هستند اما از گریل میتوان در مسیر های دارای انحنا و کاملا دایره ای استفاده کرد .
  • کاربرد گریل عمدتا جهت استفاده در دور استخر می باشد اما گاتر ها با توجه به نوع و جنس درپوش کاربری های استخری ، خانگی و صنعتی نیز دارند.
  • قیمت گریل در مقایسه با قیمت گاتر مقرون به صرفه تر می باشد اما باید به یاد داشت جهت نصب گریل استخر می بایست جوب به صورت سنتی با صرف هزینه بیشتر و مدت زمانی طولانی تری اجرا شود در صورتی که نصب گاتر مشکلات شیب بندی ، عایق سازی را نداشته و با صرف هزینه و زمان بسیار کمتری به بهره برداری می رسد. ( جهت نصب گاتر فقط می بایست ابتدا با توجه به ابعاد گاتر مورد نظر که شامل عرض و ارتفاع آن می شود زیر ساخت های لازم و مکان نصب گاتر را آماده می کنیم ، سپس جهت نصب گاتر ، گاتر مورد نظر را به صورت تراز (بدون شیب) داخل محل حفاری شده قرار می دهیم . قابل ذکر است محلی که برای نصب گاتر در نظر گرفته ایم باید کاملا تراز بوده و شیب نداشته باشد تا بعد از نصب گاتر از محل درزها و اتصالات آب و سیالات نشست نکند .

حال که با تفاوت گریل و گاتر به صورت جامع و کامل آشنا شده اید می توانید جهت انتخاب صحیح با توجه به پروژه خود از طریق تماس با تیم مجرب فروش پرشین گاتر اقدام فرمایید .

 

2 – فرق گریل و گاتر در جنس به چه صورت است ؟

همانطور که پیش تر و در ابتدای مقاله به آن اشاره شد جنس گریل عمدتا از پلاستیک ، استیل و یا آهن می باشد ، اما جنس گاتر با توجه به محل اجرا ، نوع کاربری و نیاز پروژه مشخص و تعیین می گردد . در ادامه به معرفی جنس انواع گریل های استخری و همچنین گاتر ها می پردازیم :

  • گریل های استخری عمدتا شامل گریل استخر پلی پروپیلن جهت اجرا در فضای سرپوشیده و گریل استخر ای بی اس جهت اجرا در فضای روباز و با تابش مستقیم نور آفتاب می باشد. گریل های نام برده در عرض متنوع 14 ، 18 ، 20 ، 25 و 30 سانتی متر و در طرح های مختلفی اعم از : موج ، نگین ، استپدار و … توسط پرشین گاتر طراحی و تولید می شوند که جهت کسب اطلاعات فنی و دقیق راجع به هر یک از گریل ها فقط کافیست به مقاله گریل استخر چیست مراجعه فرمایید .
  • گاتر ها برخلاف گریل های استخری در عرض های محدود تری تولید می شوند اما جنس درپوش آن ها از طیف بسیار گسترده تری تشکیل شده و متناسب با هر محوطه ای توسط پرشین گاتر طراحی و تولید شده اند .از جمله پر فروش ترین گاتر ها می توان به گاتر پلی آمید ، گاتر چدنی ، گاتر ای بی اس و گاتر استیل اشاره کرد که هر یک از گاتر های نام برده متناسب با اجرا در محوطه های خاصی نظیر استخر ، پارکینگ ، روف گاردن ، آشپزخانه صنعتی و … می باشند .

 

3 – فرق گریل و گاتر در کلاس وزنی

کلاس وزنی و نوع بار گذاری مسئله ای می باشد که به هنگام خرید گریل یا گاتر باید به آن توجه داشت و توجه به این امر موجب جلوگیری از خسارت های مالی و بعضا جانی در یک پروژه ساختمانی نیز می شود. گریل های استخری عمدتا در دسته کلاس وزنی A15 (تردد نفر تا نهایتا 250 کیلوگرم) مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی دیگر گاتر ها در طیف گسترده تری از کلاس های وزنی A15 (تردد نفر) ، B125 (تردد موتور سیکلت و ماشین سواری) ، C250 (ماشین سواری و نیمه سنگین) و D400 (ماشین آلات صنعتی) نیز دسته بندی و قرار می گیرند.

 

گاتر صنعتی

 

4 – تفاوت گریل و گاتر در استحکام در برابر سیالات شیمیایی ، مواد اسیدی و تابش نور آفتاب

گریل های استخری در دو گروه گریل مخصوص فضای روباز و فضای سرپوشیده طراحی و تولید می شوند . جنس گریل مخصوص فضای سرپوشیده پلی پروپیلن می باشد که در برابر تابش نور آفتاب مقاومت ندارد و به مرور زمان زرد شده و تغییر حالت می دهد . گریل استخر پلی پروپیلن جنس نرم و قابل انعطاف نیز دارد . گریل استخر ای بی اس که مخصوص فضای روباز می باشد در برابر تابش نور مستقیم آفتاب مقاوم بوده و رنگ ثابت می باشد ، همچنین هر دو گریل در برابر مواد اسیدی ، شوینده و کلر کاملا مقاوم بوده و با ضمانت نامه کتبی به فروش می رسند.

گاتر پلی پروپیلن هم به همین شکل به علت نداشتن ترکیبات آنتی یو وی در زمان تولید مخصوص استفاده در فضای سرپوشیده بوده و نصب آن در فضای رو باز پیشنهاد نمی شود . اما گاتر ای بی اس ، گاتر پلی آمید و یا سایز گاتر های نام برده در برابر تابش مستقیم نور آفتاب استحکام داشته و قابلیت اجرا در محوطه های رو باز را دارند . قابل ذکر است که تمامی گاتر های پلاستیکی در برابر مواد اسیدی و شیمایی کاملا مقاوم اند.

 

تفاوت گریل و گاتر

 

5 – فرق گریل و گاتر در قیمت گذاری

جنس گریل ها فارق از محل مورد استفاده عمدتا از پلاستیک مرغوب و درجه یک (غیر بازیافت شده) می باشد اما درپوش گاتر ها با توجه به محل استفاده و نوع کاربری از جنس های مختلفی اعم از چدنی ، گالوانیزه ، استیل و … تولید می شوند که به مراتب از قیمت بالا تری نسبت به گریل های استخری برخوردار هستند.

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *