علمی مهندسی, تجهیزات آبی, راهنمای خرید, گاتر

گاتر سوله و گاتر کارخانه (گاتر صنعتی) با تحمل 45 تن بار

گاتر سوله گاتر کارخانه

گاتر سوله و گاتر کارخانه (گاتر صنعتی)

به گاتر پیش ساخته هدایت آبهای سطحی که وظیفه انتقال و یا جا به جایی سیالات در محوطه های صنعتی مانند سوله و کارخانه یا انبار ها را داشته باشد ، گاتر کارخانه و گاتر سوله گفته می شود . گاتر های مورد استفاده در محوطه های صنعتی مانند سوله و کارخانه ها باید از استحکام لازم و کافی در برابر تردد انواع خودروی های صنعتی با تحمل بار ترافیکی حداقل 12 تن استحکام لازم را داشته باشد و همچنین در برابر مواد شوینده و سیالات اسیدی کاملا مقاوم بوده و تغییر رنگ و تغییر شکل در آن ها ایجاد نشود .

گاتر صنعتی پیش ساخته مورد استفاده در محوطه کارخانه ، سوله و انبار عموما شامل گاتر چدنی ، گاتر گالوانیزه و گاتر پلی آمید تقویت شده می باشند . گاتر های نامبرده هر یک دارای یکسری خصوصیات و مزایای خاص و منحصر به فرد در مقابل تردد ترافیکی ، مواد شوینده و اسیدی نیز دارند و با توجه به نیاز پروژه و محل مورد نظر در طرف کارفرما انتخاب می شوند که در ادامه به معرفی و بررسی تخصصی هر یک میپردازیم .

همچنین قابل ذکر است گاتر های صنعتی در عرض های ثابت و استاندارد 13 و 20 سانتی متر و ارتفاع های متنوع 6 ، 8.5 ، 11 برای عرض 13 و ارتفاع های 14 و 16 سانتی متر برای عرض 20 سانتی متر طراحی و تولید می شوند که باید با توجه به محل استفاده و نیاز پروژه به درستی گاتر صنعتی خود را انتخاب کرد تا از بروز خسارات جانی و مالی جلوگیری شود .

 

f48bdb0c a66f 4865 86e4 bf16c4a5b894

 

مزایای استفاده از گاتر صنعتی

هر گاتر با توجه به جنس درپوش و نوع ساختار نیز دارای یکسری ویژگی و مزایای انحصاری می باشد. برای مثال از مزایای گاتر چدنی  مورد استفاده در پارکینگ های پر تردد می توان به استحکام آن در برابر تردد انواع خودرو ها و همچنین مقاومت آن در برابر مواد شوینده و اسیدی اشاره کرد. گاتر صنعتی مورد استفاده در سوله و کارخانه هم دارای یکسری ویژگی های منحصر به فرد خود می باشند که در ادامه به آن ها میپردازیم.

  • استحکام بالا در برابر تردد انواع خودروهای صنعتی و سواری
  • مقاوم در برابر مواد شوینده ، پساب های اسیدی ، روغن و گریس
  • مقاوم در برابر تابش نور آفتاب بدون تغییر در رنگ و شکل ظاهری گاتر
  • دارای کلاس وزنی C250 طبق استانداردهای جهانی EN1433 و دارای استحکام از 12 تا 45 تن بار ترافیکیپ
  • مقاوم در برابر شوک ، ضربه و فشار ناشی از تردد هر گونه وسیله نقلیه صنعتی در محوطه سوله ، انبار و یا کارخانه
  • ابعاد متنوع به هنگام خرید ، با توجه به محوطه سوله یا کارخانه و میزان آب ریز مورد نظر در محوطه صنعتی

 

اجزای تشکیل دهنده گاتر سوله و گاتر کارخانه

تمامی گاتر ها فارق از محل استفاده و یا نوع کاربری از دو بخش اصلی شامل درپوش گاتر که به قسمت رویه گاتر گفته می شود و همچنین بدنه گاتر ( قسمت زیرین یا جوب) تشکیل می شوند . اجزای گاتر صنعتی مانند گاتر کارخانه و گاتر سوله همانند مابقی گاترهای پیش ساخته هدایت آبهای سطحی تولیدی گروه صنعتی پرشین گاتر از دو بخش رویه (گریتینگ ، درپوش) و قسمت زیرین آن (بدنه) تشکیل می شود ، همچنین جهت نصب و آب بندی صحیح  تمامی گاتر ها از جمله گاتر سوله و گاتر کارخانه میبایست از اتصالات گاتر که شامل درپوش ابتدایی و درپوش انتهایی ، تبدیل خروجی از کف می باشد استفاده کرد .

 

photo 2024 01 23 10 53 51 e1705996696379

 

درپوش گاتر نسبت به بدنه گاتر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار و عمده قیمت مربوطه به یک گاتر شامل درپوش گاتر بوده و علت این تفاوت در ارزش به دلیل جنس متفاوت درپوش ها از بدنه گاتر می باشد . به صورت کلی بدنه تمامی گاتر ها فارق از محل استفاده و نوع کاربری از پلی پروپیلن درجه یک و غیر بازیافت شده می باشد . و اما بخش اصلی و تشکیل دهنده هر گاتر که درپوش آن گاتر می باشد می تواند بسته به نوع بارگذاری از جنس پلی آمید ، چدنی و یا گالوانیزه نیز باشد که باید به هنگام خرید نسبت به محل مورد استفاده و نوع کاربری به آن توجه داشت .

 

مزایای بدنه گاتر سوله و گاتر کارخانه

  • لبه های مقاوم در برابر تردد انواع ماشین آلات صنعتی و سواری
  • مقاوم در برابر حرارت ، آب جوش و انواع سیالات ، مواد اسیدی و بازی
  • تحمل بار ترافیکی جهت تردد انواع ماشین آلات از 12 تا 45 تن
  • ابعاد متنوع به هنگام خرید ، با توجه به محوطه سوله یا کارخانه مورد نظر و حجم سیالات ورودی به گاتر

بدنه گاتر با ابعاد 14*20 سانتی متر (مشکی)

 

کلاس وزنی و مقاومت در برابر انواع سیالات

گاتر صنعتی مورد استفاده در کارخانه ، سوله و محوطه انبار شامل یکسری استاندارد های خاص در هنگام تولید و روش نصب مختص به خود در مقایسه با مابقی گاتر های غیر صنعتی دارند . گاتر های صنعتی مورد استفاده در کف سوله ها و کارخانه ها باید در برابر تردد انواع وسایل نقلیه صنعتی و سواری از جمله لیفتراک ، جرثقیل ، تریلی و انواع ماشین آلات مقاوم بوده و استحکام لازم به هنگام تردد از روی گاتر را داشته باشد ، همچنین باید در برابر انواع مواد اسیدی و بازی استفاده شده در چرخه تولید مقاوم بوده و در برابر خوردگی ، رطوبت ، شوک و ضربه آسیب نبیند و تغییری در شکل ظاهری و استحکام آن ایجاد نشود .

از این رو تمامی گاتر های مورد استفاده در سوله و کارخانه ، طبق استانداردهای EN1433 (استاندارد جهانی و متد های روز دنیا) در کلاس وزنی C250 طبقه بندی می شوند ، که از ویژگی بارز این کلاس مقاومت و استحکام بسیار بالا در برابر تردد انواع ماشین آلات و مواد اسیدی و بازی می باشد . همچنین قابل ذکر است که تحمل بار ترافیکی این دسته از گاتر های صنعتی از 12 تا 45 تن بوده و دارای کلاس وزنی C250 (تردد تا 30 تن) و D400 (تردد تا 45 تن) نیز می باشد .

 

گاتر سوله گاتر کارخانه

 

ابعاد کانال های پیش ساخته سوله و کارخانه

گاتر های مورد استفاده جهت اجرا در کف سوله های تولیدی و کارخانه ها همانند مابقی گاتر های نیمه صنعتی یا استخری (غیر صنعتی) با توجه به نیاز پروژه و مساحت آن و همچنین در نظر گرفتن استانداردهای EN1433 از ابعاد گوناگونی برخوردار هستند .

برای مثال گاتر های مورد استفاده در سوله و کارخانه های تولیدی با توجه به نیاز شست و شوی بیشتر جهت نظافت و بالا بردن بازدهی دستگاه ها از گاتر با ابعاد های بزرگ بهتر است که استفاده شود .

در مقایسه گاتر های مورد استفاده در انبار ها به علت نیاز کمتر به نظافت یا شست و شوی از آب سرریز کمتری برخوردار هستند ، بنابراین می توان از گاتر های پیش ساخته با ابعاد کوچک ترین بهرهمند شد .

 

گاتر سوله گاتر کارخانه

 

جنس درپوش گاتر سوله و کارخانه

گاتر های مورد استفاده در محوطه های صنعتی ، سوله ها و کارخانجات به علت تردد وسایل نقلیه با تردد ترافیکی سنگین اعم از لیفتراک ، جک پالت و کامیون ها باید استحکام لازم و کافی جهت تحمل در برابر انواع فشار ، شوک و ضربه را داشته باشند و در بلند مدت شکل ظاهری خود را از دست ندهند .

از این رو درپوش گاتر مورد نظر در محوطه های صنعتی شامل ، پلی آمید تقویت شده ، درپوش چدنی در دو مدل شیار دار و مشبک ، گریتینگ از نوع گالوانیزه نیز می باشد . تمامی درپوش های نام برده شده طبق استانداردهای جهانی EN1433 دارای کلاس وزنی C250 بوده تا 25 تن در برابر تردد هر گوشه وسایل نقلیه مقاوم می باشد .

 

photo 2024 01 23 10 54 07 e1705996307994

 

همچنین از مزایای استفاده از گاتر با درپوش پلی آمید تقویت شده در محوطه های صنعتی ، به غیر از مقاومت در برابر فشار و ضربه ، می توان به مقاومت بالا در برابر انواع مواد اسیدی و بازی حل شده در سیال اشاره کرد ، به شکل ویژه ای گاتر های پلی آمید در برابر رطوبت و خورندگی مقاوم می باشند و از بهترین و به صرفه ترین گاتر های صنعتی برای استفاده در سوله و کارخانه هایی که شست و شوی بیشتری دارند به شمار می روند .

 

62879024 9dcd 40b8 acdd 6b0e87056bb3

 

جنس گاتر های صنعتی مناسب اجرا در سوله و کارخانه

همانطور که پیشتر توضیح داده شده گاتر های مورد استفاده در محوطه های صنعتی از جمله سوله و کارخانه به غیر از استحکام لازم جهت تردد انواع وسایل نقلیه صنعتی ، باید در برابر خوردگی و انواع سیالات مقاوم باشد ، از این رو گاتر پلی آمید با داشتن استحکام لازم برای تردد تا 12 تن و همچنین مقاوم بودن در برابر انواع سیالات و خوردگی من جمله پر فروش ترین گاتر حال حاضر بازار می باشد .

در برخی از موارد در محوطه کارخانه و یا سوله تولید نیاز به نوعی از کانال های پیش ساخته هدایت آبهای سطحی می باشد که تنها در برابر تردد انواع خودروهای صنعتی مقاوم بوده و نیازی به خاصیت ضد خوردگی توسط سیالات نمی باشد ، از این رو گاتر چدنی و گاتر گالوانیزه (گریتینگ گالوانیزه) بهترین گزینه می باشد .

گاتر چدنی و گاتر گالوانیزه مناسب ترین گزینه برای محوطه هایی می باشد که نیازی به مقاومت در برابر مواد سیالات نبوده و صرفا نیاز به استحکام در برابر بار ترافیکی می باشد .

گاتر های فوق با توجه به مساحت محل اجرا و میزان حجم آب سرریز در ابعاد های گوناگونی ، و با توجه به استانداردهای جهانی EN1433 توسط تیم فنی پرشین گاتر طراحی و تولید می شوند .

 

قیمت گاتر سوله و قیمت گاتر کارخانه

قیمت گاتر کارخانه و قیمت گاتر سوله به موارد مهمی از جمله جنس درپوش گاتر مورد استفاده و همچنین ابعاد آن بستگی دارد . به عنوان مثال قیمت گاتر سوله با درپوش چدنی مشبک و قیمت گاتر کارخانه با درپوش گالوانیزه مشبک (گریتینگ گالوانیزه) با مدل پلی آمید تقویت شده آن به علت تفاوت در نوع کاربری و استحکام آن متفاوت می باشد .

 

خرید گاتر کارخانه و خرید گاتر سوله

به هنگام خرید گاتر سوله و خرید گاتر کارخانه باید به نوع استفاده و محل کاربری گاتر توجه داشت ، برای مثال به هنگام خرید گاتر سوله یا کارخانه برای محوطه های دارای آب ریز یا رطوبت بالا باید از گاتر پلی آمید به علت مقاومت بالا در برابر تردد تا 12 تن و همچنین استحکام در برابر رطوبت ، شست و شو و سیالات اسیدی استفاده شود .

از طرفی دیگر در برخی موارد شست و شو در کارخانه و سوله ها انجام نمیگیرد بنابراین نیازی به استفاده از گاتری که در برابر انواع سیالات مقاوم باشد نیست و صرفا مقاومت در برابر تردد سنگین تا 25 تن و ضربه مورد اهمیت می باشد که می توان از گاتر چدنی و گاتر گالوانیزه استفاده شود .

 

روش نصب گاتر صنعتی (سوله و کارخانه)

روش نصب گاتر های صنعتی همانند گاتر های غیر صنعتی (استخری و خانگی) می باشد و هر دو باید به صورت تراز در محل نصب مستقر شده و بتن ریزی انجام شود ، همچنین از چسب پلی اورتان برای آب بندی قطعات مونتاژ شده و اتصالات باید استفاده شود.

گاتر های صنعتی استفاده شده در سوله و کارخانه به علت تردد مسایل نقلیه صنعتی و ترافیکی نیازمند اقداماتی به هنگام نصب گاتر می باشد که به هنگام اجرا باید به آن ها توجه ویژه ای داشت . از این رو میتوانید جهت کسب اطلاعات فنی دقیق تر به مقاله مربوط به روش نصب گاتر مراجعه کنید .

 

این مقاله حاصل یک دهه فعالیت و تجربه تیم فنی گروه پرشین گاتر می­باشد و همکاران ما  تمامی این ویژگی­ها را در محصولات این شرکت اجرایی نموده اند تا راحتی و امنیت را برای کابران عزیز فراهم نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *